יפן: שינזו אבה זכה בבחירות - האם יצליח לשקם את הכלכלה?

ראש ממשלת יפן ומפלגתו זכו בשני שליש מהמושבים בפרלמנט בבחירות שנערכו אתמול ■ האם אבה יצליח לחלץ את כלכלת יפן מהמיתון שאליו היא נקלעה ולהסיר את איום הדפלציה?

שינזו אבה / צילום: רויטרס
שינזו אבה / צילום: רויטרס

עכשיו זה רשמי. ראש ממשלת יפן שינזו אבה והמפלגה בראשה הוא עומד - המפלגה הליברלית הדמוקרטית, זכו לקדנציה נוספת בבחירות הבזק שנערכו אתמול (א') כאשר גרפו יותר משני שליש מהמושבים בפרלמנט. כעת, השחקנים בשוק תוהים האם הוא יצליח להוציא לפועל את המדיניות הכלכלית האגרסיבית שלו המכונה "אבנומיקס" ולשקם את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

"אנו חוששים שקצב התקדמות הרפורמות ישאר בקצב איטי בשנים הקרובות כך ששיעור הצמיחה יסתכם בכ-0.5%", טוען מארסל ת'יליאנט, כלכלן בחברת Capital Economics. הוא הוסיף שהרפורמות הנחוצות ביותר כעת הן בתחום היצע העבודה והפחתת הרגולציה. להערכתו של ת'יליאנט, "לא סביר שהשקעות אגרסיביות לבדן יובילו להאצת קצב הצמיחה בשיעור משממעותי".

שני החלקים הראשונים בתכנית של אבה כוללים מדיניות מוניטארית אגרסיבית ותמריצים פיסקאלים שנועדו בעיקר להחליש את המטבע המקומי, להגיע ליעד אינפלציה של 2% עד 2015 ולהאיץ את קצב הצמיחה. בנוסף, אבה מתכנן להעלות את השכר במשק כדי לתמוך בצריכה הפרטית ובאינפלציה.

אולם, התוכניות של אבה נתקלו באתגרים מהותיים. מוקדם יותר השנה אבה החליט להעלות את המע"מ במטרה להקטין את החוב הממשלתי העצום אך צעד זה הוביל להקטנה משמעותית בצריכה הפרטית ולמיתון. ברבעון השני של השנה כלכלת יפן התכווצה בשיעור של 7.3% (שנתי) וברבעון השלישי הכלכלה התכווצה בשיעור שנתי של 1.9%.

בחודש יוני השנה, נזכיר, אבה חשף חבילה של רפורמות מבניות שהיו החלק השלישי של ה"אבנומיקס" - במטרה להאיץ את הכלכלה. החבילה כוללת בין היתר קיצוץ במס החברות אך גם העלאת נוספת של המס על הצריכה הפרטית.

אומנם הציבור היפני אמר את שלו והביע אמון מוחלט ב"אבנומיקס", אך האם אבה יצליח לשקם את הכלכלה היפנית הדועכת? ימים יגידו.