כל הפרטים על המסמך המביך של כיל

מדוע מופיע במסמך של כיל כלל כתוב בנוגע לאופן מתן מתנות או הטבות לגורמים ממשלתיים "במטרה להקל או לזרז הליכים שגרתיים?" ■ כיל: "החברה מחויבת וכפופה לכללי ממשל תאגידי מחמירים. פעלנו לתיקון הניסוח"

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

לכימיקלים לישראל (כיל) של החברה לישראל שבשליטת עידן עופר יש לא מעט עניינים דחופים ורבי חשיבות לסדר ולהסדיר במסדרונות השלטון, ומסמך פנימי שלה שהגיע לידי "גלובס" מאפשר הצצה נדירה למדיניות החברה בכל הנוגע למתנות והטבות ל"נושאי משרה ממשלתיים", הכוללים על פי ההגדרה במסמך: נושאי משרה ממשלתיים ועובדים, מנהלים ועובדים של גופים עסקיים שבבעלות או בשליטת ממשלות ומפלגות פוליטית, חברי מפלגות או מועמדים למשרה פוליטית.

מדובר במסמך החתום בידי מנהל האכיפה האזורי של החברה בישראל, אמיר משולם, שאמור להסדיר בקרב עובדים ומנהלים בחברה ובחברות הבת שלה את התנהלותם בנוגע למתן ולקבלה של מתנות והטבות.

בראשית המסמך מבהיר מנהל האכיפה, כי מטרתו היא לקבוע את הכללים וההנחיות, שלפיהם החברות של כיל יצייתו לקוד האתי של החברה ולחוקים הגלובליים בדבר מניעת שוחד ושחיתות: "כיל מודעת לכך שהנוהג של לתת ולקבל מתנות או הטבות סמליות בין החברה שלנו והשותפים העסקיים שלנו עשוי להיות דרך מתאימה כדי לטפח יחסים עסקיים בין החברות. אולם, עלינו להבטיח קיום הנחיות מסוימות כך שהתרבות הארגונית של כיל בדבר אתיקה עסקית איתנה נשמרת וכי כיל לא מפרה את החוקים הגלובליים בנושא מניעת שוחד ושחיתות".

עוד מציין משולם במסמך, כי המתנה או ההטבה מצד החברה לא יינתנו עם כוונה בלתי הולמת או בלתי חוקית, כמו ניסיון להשפיע על צד שלישי להשיג או לשמש עסקים או יתרון עסקי; לתגמל מתן או שימור עסקה או יתרון עסקי; לצפות לקבל משהו בעל ערך בתמורה; שאין במתן ההטבה או המתנה הפרות של חוקים מקומיים; אינן כוללות כסף מזומן; ניתנות בגלוי ולא בסתר וניתנות באישור מתאים.

רק כיל יודעת

בהמשך, המסמך מפרט מהן מתנות והטבות שאינן כרוכות באישור, מלבד מקרה שמקבלן הוא נושא משרה ממשלתי: מתנות שערכן עד 50 דולר והטבות שערכן עד 100 דולר לאדם. במקרה שההטבה מוגשת בצורה של ארוחה עסקית, זו תהיה בעלת "ערך סביר" שלא פורט. מקרים שבהם מדובר במתנות שערכן מעל 50 דולר ובהטבות שערכן מעל 100 דולר לאדם או בארוחה עסקית שערכה הוגדר "גבוה מסביר", מחייבים לפי המסמך אישור מראש ובכתב מהגורם הממונה.

על רקע המגבלות, נכתב בסעיף המתייחס למתן הטבה או מתנה ל"נושא משרה ממשלתית", כי חייב נותן ההטבה או המתנה קבלת אישור בכתב ומראש מסמנכ"ל בחברה וממנהל נוסף תוך שימוש בטופס אישור מתנות והטבות ובלי קשר לשוויה של המתנה או ההטבה.

החלק המביך יותר מבחינת כיל בפסקה זו, עוסק ברקע לכאורה למתן המתנה או ההטבה: "כל מתנה או הטבה לנושא משרה ממשלתית, כולל כזו שנועדה "להקל" או לזרז הליך שגרתי מחייבת אישור בכתב ומראש מסמנכ"ל או מנהל הציות האזורי באזורך".

האם אכן נעשה שימוש בכיל במתנות מסוג זה שמטרתן "להקל או לזרז" הליכים שגרתיים? לכיל הפתרונים.

מכיל נמסר בתגובה, כי "כיל כחברה בינלאומית הנסחרת בבורסה בניו יורק ובבורסה בת"א, מחויבת וכפופה לכללי ממשל תאגידי מחמירים ולקוד האתי של החברה הכוללים נהלים חד משמעיים לגבי כל הקשור במתנות וטובות הנאה. קרתה לכיל תקלה מצערת בבחינת 'בא לברך ונמצא מקלל': ניסוח לא מוצלח, שנעשה בארה"ב, של סעיף בתקציר תוכנית האכיפה, שנועד להוות חסם נוסף על האפשרות לתת שוחד, עלול ליצור רושם שונה מ'כוונת המחוקק' החד משמעית. על אף שהכוונה הייתה למנוע כל מתת אסור - משפט שכוונתו הייתה טובה וחיובית - יצא באופן שגוי המעוות את האמת והכוונה של כיל. כיל ניסחה באמצעות מיטב עורכי הדין בארה"ב את תוכנית האכיפה הכוללת 23 עמודים ("המדריך למניעת שוחד ושחיתות"), שעיקרה עמידה חד משמעית על העקרונות המחייבים בארה"ב ובעולם בכל הקשור למתנות וטובות הנאה.

"כל המעיין בדוח המפורט, שהועבר גם ל'גלובס', ימצא שכיל מחמירה מאוד בנושא ודואגת להדריך ולהנחות את עובדיה בעולם ובישראל בהוראות חשובות אלה. אנו מצרים על הניסוח הלא מוצלח, ואכן מיד עם פניית כתב 'גלובס' לכיל, פעלנו לתיקון הניסוח והבהרת הדברים באופן שלא יוכל להשתמע בשונה מהוראות תוכנית האכיפה המקיפה".

המסמך הפנימי של כיל
 המסמך הפנימי של כיל