האסטרטגיה האמיתית של סעודיה: "לדפוק את איראן ורוסיה"

בכנס שנערך אתמול בחסות החברות Overseas Press Club ו- Control Risks, מרבית המשתתפים הגיעו להסכמה שאסטרטגיית הורדת מחירי הנפט שמובילים הסעודים היא קודם כל פוליטית

מלך סעודיה - עבדאללה / צילום: רויטרס
מלך סעודיה - עבדאללה / צילום: רויטרס

מאז חודש יוני השנה מחירי הנפט קרסו ב-40% והכבידו על יצואניות הנפט הגדולות ביניהן רוסיה, ואיראן. רבים בשוק העריכו כי סעודיה, שנחשבת לאחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, אפשרה למחירי הנפט לצנוח רק משום שהיא הייתה מעוניינת לבלום את טכנולוגיית הפקת הנפט באמצעות פצלי שמן, שנפוצה בעיקר בארה"ב וקנדה. אולם כעת מתברר כי הסיבה האמיתית מאחורי אסטרטגיית הנפט של סעודיה היא שונה לחלוטין.

סעודיה, נזכיר עמדה מאחורי ההחלטה של קרטל הנפט אופ"ק שלא לחתוך את תפוקת הזהב השחור במטרה להתאים את ההיצע לביקושים היורדים, ולמעשה נקטה באסטרטגיה של הצפת השוק כדי להוריד את המחירים.

בכנס שנערך אתמול בחסות החברות Overseas Press Club ו- Control Risks מרבית הדוברים היו סקפטים מאוד לרעיון שסעודיה גרמה לקריסה במחירי הנפט רק במטרה להילחם בחברות האנרגיה החדשניות בארה"ב, שעושות שימוש בפצלי שמן ולגרום להן לצאת מהשוק.

המשתתפים בכנס הגיעו להסכמה רחבה לפיה האסטרטגיה הסעודית מונעת קודם כל משאיפות פוליטיות, כאשר המאבק מול החברות האמריקאיות הוא רק ה"דובדבן שבקצפת".

"הפגיעה בטכנולוגיית פצלי השמן עלולה להיות רק 'תופעת הלוואי' לרצון של הסעודים 'לדפוק' את האיראנים והרוסים", אמר מיכאל מורן, מנהל בחברת הייעוץ Control Risks. "לא לעשות כלום היה למעשה צעד מאוד חכם שנעשה ע"י הסעודים". מורן הוסיף עוד כי הצעדים של הסעודים ננבחנים מקרוב ומחזקים את מעמדה של סעודיה כמעצמת הנפט העולמית.