ישראל: מקום 8 בעליית מחירי הדירות בעולם ברבעון השלישי

ב-32 מבין 39 מדינות עלו השנה מחירי הדיור ■ אפשר היה להתנחם בכך שאנחנו כמו כולם, אך אצלנו צריכה להידלק נורת אזהרה

מגדלי מגורים בדובאי / צילום: רויטרס
מגדלי מגורים בדובאי / צילום: רויטרס

ישראל מדינה קטנה ומיוחדת עם בעיות ייחודיות, המככבת בכותרות מסיבות ביטחוניות, עדתיות, דתיות ועוד. לכן אולי נדמה לנו כי גם בדיור - נושא השיחה היומיומי המעסיק אותנו ביותר - אנו נבדלים משאר העמים: אצלנו המחירים הכי גבוהים והעליות הכי תלולות.

אבל דווקא בתחום זה אנו לא מיוחדים, אלא חלק מתופעה עולמית, המאפיינת את מרבית המדינות והאזורים בעולם ונובעת בראש ובראשונה מסיבות כלכליות וחברתיות, שהמוקד שלהן לא קשור אלינו, אפילו לא בעקיפין.

אישור לעובדה מפתיעה זו מקבלים מבדיקה שערך אתר ההשקעות והמחקר לנדל"ן גלובל פרופרטי גייד בקרב 39 מדינות ברחבי העולם, ובו שקלול וסיכום של שינויי המחירים השנתיים, הנכונים לתום הרבעון השלישי של 2014. התוצאות המשוקללות מעידות כי ב-32 מבין 39 המדינות הנבחנות נרשמו עליות מחירים ב-12 החודשים שנסתיימו בספטמבר. ישראל אמנם ניצבת במקום השמיני, אך אין בנתונים בכדי להבליט אותנו משאר המדינות, שבחלקן הבעיה בוערת יותר.

עליית המחירים היא בראש ובראשונה, פועל יוצא של סביבת ריבית נמוכה, המתדלקת את שוק הנדל"ן העולמי באשר הוא. מדיניות מוניטרית זו, היוצרת את אשליית הכסף הקל, תכליתה להפחית את כדאיות החיסכון ולדרבן את פעילויות ההשקעה והצריכה. כל אזור וכל מדינה מעכלים את המשמעות המוניטרית אחרת, ויחסי הגומלין עם שאר נתוני הפתיחה המקומיים, כגון היצע נכסים קיים ועתידי, יציבות פוליטית, הון פרטי, המערכת הבנקאית ועוד, משפיעים על מובהקות הנתונים. כך למשל מעידים הנתונים כי עליות המחירים הבולטות ביותר נרשמו באירופה, בעיקר בזכות המדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנק האירופי והנכונות להמשיך במדיניות זו עד להמשך הליך ההתאוששות.

מהצד השני של המתרס נמצאות המדינות החזקות של יבשת אסיה, שם נרשמות דווקא התמתנות עליות ואף ירידות המוסברות בעיקר בשל הידוק הפיקוח הכלכלי בחלק מהמדינות מחשש להמשך העליות.

בראש הטבלה מדורגות האמירויות המאוחדות ודובאי עם עלייה שנתית מפחידה - 24% מול אשתקד, שגם בה נרשמו עליות של כ-22%. במקרה זה, הריבית כנראה רק הוסיפה עוד קיסם למדינה, בעיקר מקרב משקיעים גלובליים שחיפשו אלטרנטיבות לכסף הזול.

קשה בכל החזיתות

השוק באזור זה של המזרח התיכון מסתמן כסיפור קלאסי של בועה מתנפחת, בשוק שבו למראית עין אין מחסור בכסף. הבועה עלולה להתחיל לאבד אוויר ככל שמחיר הנפט ימשיך לצנוח, ולראיה, כבר נרשמה ירידת מחירים בהשוואה לתום הרבעון השני (1.1%).

הדולקות אחריה, אסטוניה, אירלנד ואנגליה הן כלכלות אירופאיות משתפרות, בעיקר כאמור בשל ההנשמה המלאכותית המוניטרית. לעומת זאת, במדינות כדוגמת אוקראינה ורוסיה, שם נרשמו ירידות מחירים בולטות, המלחמה הכריעה אף את הריבית, ואצל האחרונה המגמה צפויה להתרחב בשל משבר הנפט.

בישראל שלנו, בין ספטמבר 2013 לספטמבר 2014, מחירי הנדל"ן למגורים עלו ריאלית (בניכוי אפקט האינפלציה) ב-6.4%, נתון דומה לעלייה בשנה קודמת (6.2%).

אמנם אומרים שצרת רבת חצי נחמה, אך בכל זאת מרצדת לה נורת אזהרה מיוחדת לשוק שלנו: ברוב המדינות והאזורים, כדוגמת ארצות הברית, העלייה במחירי הדיור באה ביחס ישיר להטבה הכלכלית בשווקים וכפועל יוצא מתוכו.

בשוק הישראלי, לפחות בעיני המתבונן ובלי לרדת לעומק הנתונים שמספקים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר ודומיהם, התחושה אחרת. תחושה של בלימה כלכלית מחד ועליית מחירים מאידך. קרי, כריעה נוספת תחת הנטל הכבד.

מחירי הדיור במדינות
 מחירי הדיור במדינות