ייצוגית בכ-950 מ' ש' נגד קצא"א בעקבות דליפת הנפט בערבה

התובע דורש מקצא"א להקצות כ-800 מיליון שקל לשיקום הנזק שנגרם לשמורת הטבע עברונה ועוד כ-150 מיליון שקל נוספים לפיצוי התושבים באזור

דליפת הנפט בערבה / צילום: רפי קוץ
דליפת הנפט בערבה / צילום: רפי קוץ

מיליוני הליטרים של הנפט שדלפו בערבה הביאו איתם שטף של תביעות המוגשות נגד חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א). הבוקר (ב') הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע בקשה לאישור תובענה ייצוגית שלישית במספר נגד החברה, בגין פגיעה בתושבי האזור, במשאבי טבע לאומיים ובמקרקע הציבור.

בתובענה שהגיש יואל חדידה, פעיל סביבתי וחברתי, באמצעות עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן ויעקב סבו, הוא דורש כי חברת קצא"א תקצה למעלה מ-800 מיליון שקל לצורך שיקום הנזק שנגרם לשמורת הטבע עברונה. בנוסף, בכתב התביעה מבקש חדידה שהחברה תקצה כ-150 מיליון שקל נוספים לפיצוי התושבים באזור הפגיעה.

בתובענה מבקש חדידה שבית המשפט יקבע את היקף הפיצוי לציבור בגין הפגיעה רחבת-הממדים במשאבי טבע שמתוארת בכתב התביעה עקב דליפת הנפט, ושיכריע בבקשה להקמת חברה לתועלת הציבור שתמומן על-ידי קצא"א ותפעל לשיקום האתר.

בהמשך לתביעה שהגיש חדידה, הוגשו לאחרונה שתי תובענות ייצוגיות נוספות. אמש (א') הוגשה תובענה ייצוגית על-ידי תושבי היישוב באר-אורה בגין נזקי אסון הנפט האקולוגי על סך 80 מיליון שקל נגד החברה ונגד מנכ"ל החברה, אייל כהן. בנוסף, הוגשה תביעה ייצוגית על סך 380 מיליון שקל על-ידי תושבת אילת בגין הנזקים שנגרמו לתושבים, לקרקע ולסביבה.

חדידה מדגיש כי בשונה מתובענות ייצוגיות קודמות שהוגשו בעניין, תביעתו היא ייחודית בכך שנטען בה כי לצד הפגיעה הקשה בתושבי היישובים הסמוכים, דוגמת באר-אורה ואילת, נגרמה אף פגיעה קשה לכלל הציבור. במסגרת זאת טוען חדידה כי בכל העולם הועלה רף הזהירות שנדרש ממי שמפיק או משנע נפט, וכי חברת קצא"א אינה עומדת בסטנדרטים הבטיחותיים הבסיסיים ביותר.

לגישת התובע, התנהלות זו מהווה רשלנות רבתי, אשר יצרה שורה ארוכה של מפגעים בניגוד לדין. בהקשר זה ציין התובע כי התנהלות קצא"א אף אינה עומדת בתנאי הרשיון של החברה עצמה.

עוד נטען בתביעה כי רשלנותה של קצא"א חמורה במיוחד, בהתחשב בכך שמדובר בדליפה הרביעית במספר ב-3 השנים האחרונות, וכי אף קודם לכן החברה הייתה אחראית על שורה ארוכה של דליפות נפט למפרץ אילת.

"בדומה לדליפת הנפט מצינורות הנתבעת לנחל צין, ודאי מקווה הנתבעת כי הזמן יחלוף, תשומת-הלב הציבורית תנדוד למחוזות אחרים, והיא עצמה תמשיך בפעילותה מימים ימימה, אל עבר האסון הבא. על רקע זה מוגשת הבקשה הנוכחית. ייעודה - הבטחת תיקון הנזק שנגרם, פיצוי ציבור הנפגעים בגין הנזק והקטנת הסיכוי להישנות האסון".

במסגרת התובענה מבקש התובע כי תושבי היישובים הסמוכים לאזור התביעה יפוצו בהקשר מוערך של 150 מיליון שקל לערך, וכי תוקם חברה לתועלת הציבור שתפעל לשיקום האתר, ניקויו והצלת הנכסים הסביבתיים והארכיאולוגית באתר, אשר תמומן על-ידי קצא"א.

באי-כוח התובע, עורכי הדין יעקב סבו, חגי קלעי ואוהד רוזן, מסרו כי "התנהלותה של חברת קצא"א - אשר פעם אחר פעם אחראית למפגעים סביבתיים חמורים, להרס הסביבה ולפגיעה בבני אדם, בבעלי חיים, בצומח, ובאדמה עצמה - פסולה מכל וכל".

עוד הם ציינו כי "חומרתה של התנהלות זו רבה במיוחד נוכח היותה של קצא"א חברה ממשלתית. הדרך היחידה להבטיח כי התנהלות זו תיפסק היא על-ידי דרישה ברורה מקצא"א לעמוד בסטנדרטים של בטיחות המקובלים בתחום, ועל-ידי חיובה בעלויות המשמעותיות שנגרמו לציבור כתוצאה מרשלנותה. התביעה, והבטחת שיקום האתר ומניעת אסונות עתידיים, נוגעת לכל איש ואישה בציבור, ויש לה אף השלכות על הדורות העתידיים".