תשובה וקושנר חידשו את המגעים בעסקת הפניקס

למרות ההודעה על פיצוץ העסקה מהשבוע שעבר, מנסים למצוא מתווה חדש למכירת השליטה בהפניקס, במתכונת מצומצמת ■ הערכות: בעל השליטה בדלק, יצחק תשובה, יסכים להקטין את היקף העסקה כדי להוציאה לפועל

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

שבוע חלף מאז עדכנה קבוצת דלק על פיצוץ עסקת המכירה של קבוצת הביטוח הפניקס למשפחת קושנר מארה"ב, ול"גלובס" נודע, כי הצדדים חזרו לדבר על מתווה חדש לעסקה, מצומצם יותר בהיקפו. גורמים בשוק העריכו היום, כי יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, עדיין דורש עדיין מחיר שישקף את ההון העצמי של קבוצת הביטוח, אך הוא מוכן להקטין את היקף העסקה ובכך להקל על משפחת קושנר ברכישה.

כאמור, בשבוע שעבר הודיעה דלק, כי "הצדדים למזכר ההבנות לא הגיעו להסכמה לצורך חתימה על חוזה מחייב". עוד הוסיפו, כי "החברה בוחנת ומקדמת אפשרויות נוספות למכירת מניותיה בהפניקס". ממשפחת קושנר נמסר, כי "הואיל והקבוצה לא הגיעה להסכמות עם קבוצת דלק על התנאים המחייבים לרכישת השליטה בחברת הפניקס, היא החליטה על משיכת הבקשה שהוגשה בנושא למפקחת על הביטוח במשרד האוצר". עם זאת, ככל הידוע, הבקשה לא נמשכה בינתיים.

על פי מזכר ההבנות, שנחתם ביולי השנה, אמורה הייתה משפחת קושנר לשלם לקבוצת דלק תמורת מניות השליטה בהפניקס (47%) סכום של 1.7 מיליארד שקל - מחיר שנקבע על פי שווי ההון העצמי של הפניקס בסוף 2013. אלא שהצדדים לא הצליחו לסגור את העסקה המקורית, בשל דרישת משפחת קושנר להנחה משמעותית של מאות מיליוני שקלים. במשפחת קושנר נימקו את הבקשה להנחה במספר סיבות, ובהן הוועד שעומד לקום בהפניקס, הרגולציה הגוברת בשוק הישראלי, ממצאים שעלו בבדיקת הנאותות שנעשתה להפניקס, וכן המכפיל שבו היא נסחרת.

קושי נוסף, שאיים על השלמת העסקה, היה רצון המשפחה לצרף שותף לרכישה, שזהותו לא ברורה וספק אם היה מאושר על ידי הממונה על הביטוח באוצר, דורית סלינגר (אשר טרם אישרה את משפחת קושנר עצמה כרוכשת לקבוצת הביטוח).

מהלך אגרסיבי למימוש עסקים

משפחת קושנר היא משפחה יהודית-אמריקאית מניו ג'רזי, שעשתה את הונה בתחום הנדל"ן. את הקבוצה המשפחתית מוביל ג'ארד קושנר, בן ה-33, הנשוי לאיבונקה טראמפ, בתו של איל הנדל"ן דונלד טראמפ. נוסף על תחום הנדל"ן, שממנו הצמיח אביו, צ'ארלס, את האימפריה המשפחתית, למשפחה השקעות בתחומי המדיה והפיננסים.

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת בידי אייל לפידות, נסחרת בשווי של 2.73 מיליארד שקל. קבוצת דלק נדרשת למכור את השליטה בקבוצה, לאור המגבלות של חוק הריכוזיות, האוסרות על החזקה במקביל של תאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים.

המכירה המתוכננת עולה גם בקנה אחד עם מהלך אגרסיבי, שנוקטת קבוצת דלק בשנה האחרונה, למימוש עסקיה שאינם בתחומי הליבה של אנרגיה וחיפושי גז ונפט. בשנה האחרונה ביצעה הקבוצה סדרת מימושים נרחבת של החזקות, בתמורה כוללת של 4.4 מיליארד שקל, לקראת הרישום הצפוי של מניותיה בבורסה הראשית בלונדון.

מניית קבוצת דלק ירדה מתחילת השנה ב-10%, והחברה נסחרת בשווי של 13.7 מיליארד שקל. מרבית הירידה התחוללה בשבועות האחרונים, עקב הצניחה במחירי הנפט בעולם, שעלולה להשפיע על שותפויות החיפושים שבשליטתה - דלק קידוחים ואבנר. בדלק התייחסו באחרונה לשתיים, המחזיקות עבור הקבוצה בתגליות הגז "תמר" ו"לווייתן", וציינו כי "לשותפויות רגישות נמוכה יחסית לירידה במחירי הנפט".