הצמיחה בארה"ב זינקה ל-5% - שיא של 11 שנים

אנליסטים ציפו לקריאת תמ"ג של 4.5% בעוד הקריאה הקודמת הצביעה על קצב צמיחה שנתי של 3.9% ברבעון השלישי ■ הצריכה הפרטית עודכנה לעלייה של 3.2% ■ שיאים בוול סטריט, הדאו ג'ונס חצה את ה-18,000 נק'

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב של 5% (שנתי) ברבעון השלישי, הקצב הממהיר ביותר מאז הרבעון השלישי של 2003. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') הממשל בארה"ב.

קריאת התמ"ג האחרונה ברבעון השלישי עודכנה מעלה לעומת הקריאה הקודמת שהצביעה על צמיחה בקצב שנתי של 3.9%, בעוד האנליסטים בשוק ציפו לקצב צמיחה בשיעור של עד 4.5%.

"אנחנו מצפן הצמיחה של העולם כרגע", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן בכיר ב-Nationwide Insurance. לדבריו, "הצמיחה ברבעון הרביעי תהיה כנראה מתונה יותר", בגלל האטה בענפים כמו האנרגיה בגלל הנפילה במחירי הנפט.

השיפור בנתונים הגיע בעיקר בשל העלייה בצריכה הפרטית, המנוע המרכזי המהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית. על פי הנתונים, הצריכה הפרטית עלתה ברבעון השלישי בשיעור שנתי של 3.2%, בעוד שבקריאה הקודמת הנתונים הצביעו על עלייה של 2.2% בצריכה הפרטית.

בנוסף, שיעור ההשקעות העסקיות עודכן מעלה ל-8.9% לעומת הנתון הקודם שהראה עלייה של 7.1%. ההוצאות על ציוד ומכונות עלו ל-11% לעומת הנתון בקריאה הקודמת שהצביע על עלייה של 10.7%. הצמיחה ביצוא עודכנה דווקא מטה לרמה של 4.5% לעומת הנתון הקודם שהצביע על צמיחה של 4.9%.

בעוד שנתוני הצמיחה עודכנו מעלה, הזמנות המוצרים בני קיימא רשמו ירידה של 0.7% בנובמבר בעוד בשוק ציפו לעלייה של יותר מ-3%.