שותפויות הגז איבדו כ-9 מיליארד שקל משוויין ב-3 חודשים

דרישתו המפתיעה של הממונה על ההגבלים העסקיים מזעזעת את מניות הנפט-גז ■ אנליסטים זועמים: "זו התנהלות חלמאית שגורמת נזק למדינת ישראל, כרגע יש חוסר ודאות גדול סביב החברות" ■ הזדמנות קנייה?

ההפתעה שהכין הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, עם פרסום כוונתו לסגת מהסכמים קודמים מול קבוצת דלק ונובל אנרג'י, ולדרוש מהן לוותר על אחת משתי תגליות הגז שבשליטתן, "לוויתן" ו"תמר", באה לידי ביטוי במלוא העוצמה עם פתיחת המסחר אתמול (ג') בבורסה בתל-אביב.

ניירות הערך של שותפויות הגז - רציו, דלק קידוחים ואבנר (השותפות הישראליות ב"לוויתן") - ושל מניית קבוצת דלק השולטת בשתי השותפויות האחרונות, רשמו ירידות של עד 20% עם פתיחת המסחר. בהמשך התמתנו הירידות במקצת, אולם נותרו בשיעורים דו-ספרתיים. ירידות משמעותיות נרשמו גם בסדרות האג"ח של קבוצת דלק ובאג"ח שהנפיקה רציו לאחרונה.

החלטתו של גילה, שבמהלך שעות הבוקר הפכה לרשמית, החריפה מאוד את הסנטימנט השלילי ממנו סובל ממילא ענף חיפושי הגז והנפט בשבועות האחרונים, בעקבות הצניחה החדה של מחירי הנפט בעולם. כך, מתחילת אוקטובר איבדו מערכן חמש החברות והשותפויות המחזיקות ישירות בתגליות הגז סכום מצרפי של כ-9 מיליארד שקל מערכן.

את מצעד המפסידים מוביל יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק. מאז תחילת אוקטובר איבדה הקבוצה כ-30% מערכה (כ-5 מיליארד שקל במונחים כספיים). יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ואבנר, הנשלטות בידי דלק, השלימו ירידה של כ-30% מאז תחילת אוקטובר - המשקפות ירידה מצרפית של כ-7 מיליארד שקל בערכן. רציו איבדה כ-35% (כ-1.3 מיליארד שקל מערכה).

גם מניות כהן פיתוח ודלק אנרגיה, להן זכויות בשותפויות הקידוחים של דלק, ירדו אתמול בשיעור דו ספרתי. ישראמקו ואלון גז, השותפות בתגלית "תמר" בלבד, ירדו בשיעורים נמוכים יותר גם היום, וגם לאורך התקופה האחרונה, ירידה המיוחסת לחוסר הוודאות השורר בענף.

הזדמנות קנייה?

חוסר הוודאות הזה מקשה על הפעילים בשוק ההון לנתח את ההשלכות הכלכליות של החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, ורובם מתחו ביקורת על החלטת הרגולטור.

"מאגרי הגז הם משאב לאומי מאוד חשוב, ויש נחיצות בפיתוחם, לכן התנהלות המדינה היא בעייתית", אמר יאיר שני, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי קרנות נאמנות. "נוצר פה נזק למדינת ישראל. הפיתוח יתעכב משום שניתן להניח שכעת תתחיל מעורבות של בתי משפט. בעיה נוספת היא מול משקיעים זרים, שעלולים להתרחק מהמשק. יש פה חוסר אחריות ברמה הלאומית".

לדברי שני, "מבלי להיכנס לשאלה אם החלטת הממונה נכונה או לא, הבעיה היא ההתנהלות. אי אפשר לאשר לקבוצה לפעול וללכת אתה להסדר מסוים, ואחר כך פתאום לשנות את הכול. ההחלטה הזו מפתיעה, ורב בה הנסתר על הגלוי".

גם אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות תמיר פישמן, מצטרף לביקורת. "אנו רואים כאן התנהלות חלמאית של הממשלה", הוא אומר. "זה לא מקובל לחתום על הסכם ואחר כך לחזור ממנו. היו הסכמים חתומים וכספים שיצאו, כולל כספי ציבור. אם זיהו בעיית מונופול, אז היה צריך לטפל בה לפני זמן רב".

לגבי הירידות עצמן בשווי השותפויות ובשווי חברות הגז בבורסה, שני סבור כי "הן מוצדקות, משום שתהיה פגיעה בפעילות. יש כרגע חוסר ודאות גדול סביב החברות, ועלייה בפרמיית הסיכון הגלומה בהן, לכן קשה במצב הנוכחי לכמת את המספרים ולקבוע אם יש פה הזדמנות או לא. שיעורי ההיוון עולים, ובצדק, אבל קשה לדעת לאיזו תקופה להוון את ההכנסות הצפויות מהמאגרים".

לעומתו סבור תמיר כי "התרסקות המניות והאג"ח היא תוצאה של היסטריה מיותרת של השוק, מאחר שמבנה הבעלות הוא לא רלוונטי לשווי הנכס. שווי המאגרים ברור ואני מאמין שלא תהיה דחייה במועד ההפקה מ'לוויתן', כי זה מנוגד לאינטרסים של כולם, כולל הממשלה".

- אז יש כאן הזדמנות קנייה?

"להערכתי יש כעת הזדמנות קנייה מעניינת במניות ובאג"ח שמתרסקים. אני מאמין שיהיה תיקון חלקי די מהיר, ושאר הפער ייסגר לאורך זמן".

שותפויות הגז
 שותפויות הגז

מחיר הנפט
 מחיר הנפט