הפיננסייר הכי מסקרן בשוק ההון שהקפיץ מניה ב-400%

אריק קוטלר, רק בן 40, הוא פיננסייר יוצא דופן בשוק ההון המקומי ■ המוסדיים עדיין חשדנים לגביו, אבל בינתיים הוא צוחק כל הדרך אל הבנק בזמן שמחירי הנפט צונחים ומתכנן השקעות שאפתניות לעתיד

אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו
אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו

צניחתו של מחיר הנפט בשבועות האחרונים הכניסה את הכלכלה הרוסית לסחרור שגלי ההדף שלו הורגשו היטב בכל העולם. אבל אריק קוטלר, החולש על קרוב ל-650 תחנות דלק וחנויות נוחות במדינות מזרח ארה"ב באמצעות חברת GPM, דווקא מרוצה. לדבריו, "המפולת במחירי הנפט היא חדשות מצוינות עבורנו ועוד יותר טובות לכלכלה האמריקנית, במיוחד כשאנו נמצאים בתחילתם של החורף ועונת החגים".

קוטלר הוא איש עסקים שחי ונושם את הביזנס 24 שעות ביממה, חושב מהר ויורה נתונים פיננסיים בקצב מסחרר, שלא תמיד קל לעקוב אחריו. דווקא ביחס למחירי הנפט, החישוב שלו נשמע פשוט: "לאמריקאי נשאר היום יותר כסף פנוי בארנק. צרכן ממוצע, שרוכש 10-8 גלונים בכל תדלוק, חוסך כעת 1-1.5 דולרים לגלון ונשארים לו בכיס עוד 12-8 דולרים, שאותם הוא יכול להוציא בחנויות הנוחות שלנו".

בניגוד למציאות בישראל, מחיר הדלק בתחנות בארה"ב מגיב יחסית במהירות לשינוי במחירי הנפט, כך שמחירו צנח לאחרונה לכשני דולרים לגלון (כ-4 ליטרים) לעומת 3.5 דולרים בספטמבר - ירידה של כ-40%. לדברי קוטלר, הוא מרוויח פעמיים: "מחיר הדלק בתחנות מתעדכן לאט, כך שמרווח השיווק שלנו צמח באופן משמעותי. הוולטיליות מאוד משמעותית בניהול העסק הזה".

גם בשוק ההון המקומי חווה קוטלר תקופה של עדנה, לאחר שנים ארוכות שבהן התקשו כאן להבין את הפיננסייר הצנום, אשר השקיע באמצעות החברה הציבורית ארקו במגוון עסקים לאחר שאלה נקלעו לקשיים; החל מנדל"ן, דרך תעשייה, תשתיות, מלונאות ועד קמעונאות. בחמש השנים האחרונות, כך נדמה, הוא מצא את המיקוד שהיה חסר לארקו (שבאמצעותה הוא שולט ב- GPM ). מניית החברה הוסיפה לערכה כ-400% והיא נסחרת לפי שווי מכובד של 430 מיליון שקל.

ועדיין, ההערכה הגוברת של המשקיעים בישראל לעסקי תחנות הדלק של קוטלר מעבר לים מלווה בקורטוב של חשדנות. קוטלר מסביר כי "השוק של רכישת נכסים שנקלעו לקשיים, שבו אני מתמחה מאוד, משוכלל ומסודר באמריקה. בישראל, לעומת זאת, השוק הרבה פחות מפותח ולכן קשה לו לתרגם את המומחיות הזאת לערך. זה שוק קטן עם הרבה אמוציות".

*** הכתבה המלאה - במגזין G