משבר בתיירות הנכנסת: ירידה של 19% בלינות תיירים בנובמבר

גם בלינות של ישראלים בבתי-המלון ברחבי הארץ נרשמה בנובמבר ירידה - בשיעור של 3% לעומת נובמבר 2013

מלון בוטיק  אירופה 1917 / צילום:גל פלוטניקוב
מלון בוטיק אירופה 1917 / צילום:גל פלוטניקוב

נמשך המשבר בתיירות הנכנסת: ירידה תלולה של 19% נרשמה במספר לינות התיירים בחודש נובמבר - כך עולה מנתוני הלמ"ס והתאחדות המלונות המתפרסמים היום (ד').

מאז מבצע "צוק איתן", ענף התיירות הנכנסת יודע רק ירידות במספר לינות התיירים בבתי-המלון ברחבי הארץ, וכך היה גם בחודש נובמבר 2014, במהלכו נרשמו 1.7 לינות של תיירים - כאמור ירידה של 19% לעומת נובמבר אשתקד.

גם בלינות של ישראלים בבתי-המלון ברחבי הארץ נרשמה בנובמבר ירידה: 870 אלף לינות - ירידה של 3% לעומת נובמבר 2013. בחישוב כולל של מספר לינות תיירים וישראלים במלונות ברחבי הארץ, חלה בנובמבר ירידה של 11% לעומת החודש המקביל אשתקד.

הירידות האמורות חלו בכל חלקי הארץ, למעט הרצליה שרשמה עלייה של 29% ומסיימת את החודש עם 14 אלף לינות תיירים, וזאת בשל גידול במצבת החדרים בעיר.

לעומת זאת, במלונות ירושלים (במערב העיר) נרשמה ירידה של 14% במספר לינות התיירים העומד על 219 אלף לינות, בתל-אביב נרשמו 176 אלף לינות (ירידה של 11%), בטבריה ובסובב כנרת 102 אלף לינות (16%-), באילת 62 אלף לינות (51%-), בים המלח 44 אלף לינות (30%-), בנצרת 29 אלף לינות (16%-), בנתניה 29 אלף לינות (13%-), ובחיפה 18 אלף לינות - ירידה של 20% לעומת נובמבר אשתקד.

גם התפלגות לינות הישראלים לפי אזורים גיאוגרפיים נמצאת בסימן ירידה, למעט ירושלים, שרשמה 58 אלף לינות - עלייה של 11%.

בחישוב של סך-כל הלינות, הן של תיירים והן של ישראלים במלונות בארץ, נצרת ואילת רשמו את הירידות החדות ביותר (19% ו-15% בהתאמה). על-פי הנתונים, תפוסת החדרים הארצית ירדה ב-11% לעומת נובמבר אשתקד, ועמדה על 63%.

לדברי שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות, המשבר בתיירות הנכנסת על רקע מבצע "צוק איתן" והמשבר הכלכלי ברוסיה ניכר היטב החודש. "ההשפעה המצטברת על הענף הרסנית, ולמרות ממדי המשבר, בתי-המלון לא קיבלו עד היום את כספי הסיוע בעקבות נזקי 'צוק איתן' עליהם החליטה הממשלה".

לדברי צוראל, "הביורוקרטיה שאנו חווים בשבועות האחרונים סביב נהלי הפיצויים, בסעיפים המתייחסים להשתתפות המדינה בשיפוצים ובשיווק, מתארכת, ובבתי-המלון מתגברות תחושות התסכול, האכזבה והדאגה".

עוד לדבריו, בעזרת השקעה מתאימה ומוגברת בשיווק של ישראל בחו"ל כיעד תיירותי, ניתן יהיה להשיב את תנועת התיירות למחוזותינו. "יש להיערך ליום שאחרי המשבר. משום כך, חרף המגבלות החלות על הפעילות הממשלתית בתקופת הבחירות, אנו קוראים לראש הממשלה ולשר התיירות להגביר את מאמצי השיווק של מדינת ישראל, ובמקביל קוראים למפלגות לאמץ למצען התייחסות לכך שמדינת ישראל יכולה להפוך ל'טוריסט ניישן' בעזרת תקציב ראוי ושינוי תפיסתי".