היזהרו, היזהרו מאוד: העולם המסוכן של הקרנות ה"חלופיות"

המקרה של GL Beyond Income הראה מדוע הקרנות הללו קרצו למשקיעים, ואיך הן עלולות להיות מסוכנות בהרבה מכפי שחשבנו עד כה

זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock
זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock

נוהגים לומר למשקיעים לחשוב על התרחיש הגרוע ביותר כשהם קונים קרן נאמנות. במקרה של קרן (GL Beyond Income GLBFX), המשקיעים קיבלו תרחיש עוד יותר גרוע. יש סיכוי טוב מאוד, שחלק גדול מהכספים שהם הפקידו בקרן הזו פשוט נעלם - לטובת הונאה כלשהי שהוסוותה היטב בעולם המפוקפק של "ההשקעות החלופיות".

התרחיש הזה - מיליוני דולרים עפים ברוח - גרוע יותר ממה שאנשי רשות ניירות הערך, SEC, ראו לנגד עיניהם בקיץ שעבר, כשהם התחילו לבדוק חברות ניהול קרנות עם שמות גדולים, כדי לקבל מושג על אסטרטגיות "חלופיות". המטרה הייתה לבדוק אם החברות והמנהלים היו מתאימים לנהל השקעות כאלה, או אם המורכבות של ההשקעות מחייבת פיקוח מיוחד.

המקרה של GL Beyond Income הראה בדיוק מדוע הקרנות הללו קרצו למשקיעים, ואיך הן עלולות להיות מסוכנות בהרבה מכפי שחשבנו עד כה.

הקרן הזו היא יציר כפיו של דניאל תיבו (Thibeault) והחברה שלו, Graduate Leverage מוולתאם, מסצ'וסטס, שהיא קרן חובבת חידושים, כפי שקרן חלופית יכולה להיות. התביעה הכללית הפדרלית עצרה את תיבו ב-11 בדצמבר, והאשימה אותו באחת העבירות הוותיקות בספר החוקים, הונאה, של שימוש בכספי הקרן למימון הלוואות פיקטיביות. תיבו מכחיש את האשמה, והוא שוחרר בערבות של 700,000 דולר שמובטחת על ידי ערך ביתו, עם תאריך הופעה בבית משפט, 2 בינואר.

כדי להבין איך מנהל קרן יכול להיקלע לצרות כאלה צריך תחילה להיכנס לעולם המעורפל של השקעות חלופיות וקרן GL Beyond Income.

"הלוואות לאנשים שלא ביקשו"

באופן כללי, "קרן חלופית" היא תגית, שמתייחסת לקרן נאמנות שמשתמשת באסטרטגיות מסורתיות של קרנות גידור, במגמה לרשום תשואות חיוביות גם כאשר השוק קפוא או יורד. קיימות, כמובן, אינספור גישות חלופיות כאלה, אך הגישה המקובלת ביותר היא הימור על ירידה בערך כל נכס שאינו השקעות הזרם המרכזי של מניות, אג"ח ומזומנים.

כמה טובים ביצועי הקרנות הללו, הוא נושא לדיון לוהט בפני עצמו, אבל הקרנות הללו מחפשות ביצועים שאינם קשורים לשוקי הזרם המרכזי. כאן נכנסות לתמונה קרנות כמו GL Beyond Income.

בהגדרה טכנית, זו קרן "הכנסה סולידית לא-מסורתית", מפני שקרן אג"ח רגילה מחזיקה אג"ח בלבד. GL Beyond Income מחזיקה הלוואות אישיות/צרכניות בריבית משתנה ותשואה גבוהה, שניתנות בעיקר לרופאים צעירים, רופאי שיניים, וטרינרים ו"אנשי מקצוע נוספים מהמוסדות הטובים ביותר". הרעיון הוא, שהלוואות כאלה לבעלי הישגים כאלו חשופות פחות להאטה כלכלית מאשר השקעות מבוססות שוק. הבעיה היא שאחרי מעצרו של תיבו, ההשקעות הללו נראות כמו החזקת חוב כרטיס אשראי של רופא שזה עתה סיים את לימודיו.

טיבו הקים את Graduate Leverage ב-2003, כשלמד בבית הספר לעסקים בהרווארד. באותה עת החברה עזרה לסטודנטים לתואר שני ושלישי להשיג הלוואות למימון הלימודים שלהם. בחלוף הזמן היא הרחיבה את פעילותה לעסקי ייעוץ פיננסי אחרים, כולם לסטודנטים לתארים מתקדמים וליאפים (אנשי מקצוע צעירים).

בסופו של דבר זה הוביל ליצירת שתי קרנות: GL Macro Performance נפתחה בסוף 2012 ונסגרה כעבור 19 חודשים, בהפסד בגילום שנתי של מעל 32% - ההפסד הגדול ביותר מבין קרנות החוזים העתידיים האמריקאיות, לפי נתוני חברת המעקב ליפר.

השנייה, GL Beyond Income, שנפתחה ב-2013, היא "קרן אינטרוול סגורה", כינוי לקרן שיש לה תקנות מגבילות מאוד לקניות ופדיונות. שני היתרונות השיווקיים שלה היו תשואה מובטחת של 10% ואפס מתאם לשוק המניות, כלומר תנועה ללא כל קשר לביצועי המניות, טובים או רעים.

הקרן מימשה את הבטחת התשואה שלה ב-2013 ועלתה ב-12%. השנה עד כה היא עלתה ביותר מ-5%, לפי ליפר, עד שתיבו נעצר. כיום, כל הצדדים, כולל עורך דין מטעם הקרן, מסכימים שאי אפשר לשערך את הערך הנוכחי של מניות הקרן, שלא לומר כמה מהתשואות המוצהרות הן אשליה.

גם התשואות החיוביות עלולות להיות חזיון תעתועים. לפי התלונה שהוגשה נגדו, תיבו גרם לקרן "לבצע הלוואות פיקטיביות לאנשים שלא ביקשו מעולם הלוואות, ולמעשה לא קיבלו אותן". מסמכי ההלוואות היו מזויפים, וחלק מכספי הקרן הועברו לחשבונות אחרים של החברה.

בהתבסס על שערוך התיקים בתחילת אוגוסט, ההלוואות המזויפות היוו 12.6 מיליון דולר מתוך נכסי הקרן המדווחים, 36.6 מיליון דולר. תיבו הואשם אמנם בעבירת הונאה אחת בלבד - הלוואה מזויפת בסך כ-300,000 דולר בתיק שהוגש לבית המשפט - אך ברור שהתובעים מכינים גיליון אישום מורחב, שיחייב אישור של חבר מושבעים גדול. גם בעבירה היחידה, תיבו עלול להיכלא ל-20 שנה - אם יורשע.

בריחה מסיבית בלתי אפשרית

אבל המשקיעים מרגישים כנראה כלואים בעצמם. קרנות אינטרוול כמו GL Beyond Income לא נסחרות בדרך כלל בשוק המשני (בורסה). המניות שלהן נתונות לקניות תקופתיות, על ידי הקרן, במחיר שמתבסס על ערך הנכסים הנקי.

נקודת היציאה הבאה אמורה להיות בינואר, וגם אז התקנות מאפשרות פדיון של חלק מוגבל מההשקעה. בריחה מסיבית מהקרן פשוט בלתי אפשרית.

לפי מכתב ששיגר נאמן הקרן לבעלי המניות ביום חמישי שעבר, הקרן השעתה את הוראות הקנייה הרבעונית שלה, ביחד עם כל השקעה חדשה, השקעה מחדש של דיבידנדים, חישוב ההצטברות היומית של הדיבידנדים ועוד.

חמישה ימים אחרי מעצרו של תיבו, הוא שוחרר מתפקידיו כנאמן ונשיא הקרן, והקרן ניתקה את יחסיה עם חברת Graduate Leverage.

ההליכים הפליליים רק החלו, אבל כולם, החל בעובדי GL לשעבר וכלה במפקחים וחוקרים, מניחים שההאשמות התחיליות רק מגרדות את פני השטח.

בסופו של דבר, המקרה הזה מספק הצצה על הטיפול של ה-SEC בקרנות חלופיות. כמה קרנות כאלה נכנסו לטריטוריה שבה, כהגדרת מנהל קרן חלופית ידוע שדיבר בעילום שם, "מנגנוני הבקרה הרגילים לא קיימים" ו"קל להתעלם מהאינדיקטורים המובילים עד שהקרן גדולה, ואז זה עלול להיות מאוחר מדי".

בינתיים, משקיעים שנמשכים לקרנות חלופיות צריכים להיות זהירים, לפזר סיכונים כדי להתגונן מפיצוץ פוטנציאלי, ולזכור שהתרחיש הגרוע ביותר האמיתי בכמה אסטרטגיות חלופיות יכול להיות מכוער הרבה יותר ממה שהם מוצאים בתשקיפים ובחומרי השיווק של הקרן.