ליברמן לא זקוק להסברים

הוא רוצה לחזק את תדמית הקוזק הנרדף ולהרתיע את הפרקליטות

אביגדור ליברמן / צילום:  יוסי כהן
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי כהן

נראה כי יותר משאביגדור ליברמן כועס, הוא מתוסכל. ואפשר להבין אותו. הוא הכין את הבחירות הללו בקפידה רבה, שינה עמדות פוליטיות, עבד קשה על ניסיון לשפר את אמינותו - והיה נראה שזה עובד, שהוא בדרך להגדלת כוחה של ישראל ביתנו. ואז באה הפרקליטות ומנחיתה לו מכה על הראש, אולי אפילו מכה אנושה. מה קרה? הוא שואל, אי אפשר היה לחכות עד לאחר הבחירות? גם אני תהיתי על כך במאמר קודם, אבל על רקע ההתפתחויות, אני כבר לא בטוח שזו אופציה ראויה.

דרישה דמגוגית

מה גם שהתגובה של ליברמן יוצרת אי נוחות רבה לגבי ההתייחסות לפרשה. אילו היה לו קייס נגד הפרקליטות, יש להניח שהוא היה מבטא אותו. אבל מה שהוא אמר זה גיבוב של דברי דמגוגיה שמעלים את רף החשדות נגד ליברמן ותנועתו, הן לגבי מניעיהם והן לגבי עובדות הפרשה. בואו נראה איך זה עובד.

בישיבת הממשלה הבוקר (א') הפנה ליברמן דרישה אל פרקליט המדינה שי ניצן לתת הסברים מדוע את המשפט נגד נתניהו (של אב הבית) ניצן מבקש לדחות לאחר הבחירות, בעוד ש"את הנושא שלנו מאיצים". בהחלט לגיטימי לדרוש מניצן הסברים על החלטות הפרקליטות, אבל רצוי מאוד שהדרישה תהיה מבוססת, ולא על דמגוגיה. מכיוון שיש לי הערכה לאינטליגנציה של ליברמן, לעולם לא אאמין שאינו מבין כי מדובר בשני מקרים שונים לחלוטין. האחד, של נתניהו, הוא ענין פרטי בעיקרו, השני הוא פלילי-ציבורי. וזה עוד לפני שכתבתי מילה על המוני החשודים ושלל החשדות במקרה של ליברמן.

חששות לא מופרכים

לגבי המעצרים תהה ליברמן בהתרסה: "מה, גודובסקי הפך לפצצה מתקתקת? ליטבינוף עמד למכור סודות לאיראנים?". מה, ליברמן לא יודע שלא רק מחבלים ופושעים מסוכנים נשלחים למעצר? שמשתמשים באמצעי זה גם, ואולי בעיקר, נגד חשודים שיש חשש כי ינסו לשבש את הליכי המשפט והחקירה? אני לא בקי בפרטי המקרים של שני האישים שליברמן נקב בשמותיהם, אבל אני מניח שהמעצרים בפרשה זו נובעים בעיקר בגלל החשש לפגיעה בחקירות ולהשפעה על עדים, וכי החשש הזה אינו מופרך. אדרבא, אם הפרקליטות לא הייתה דורשת מעצר, אז היה צריך לבוא אליה בטענות.

לא רק הסברים

ליברמן רוצה הרבה דברים שהם לאו דווקא הסברים מניצן. הוא רוצה לגבש ולחזק את תדמית הקוזק הנרדף; הוא רוצה להרתיע את הפרקליטות; הוא רוצה לשכנע את הציבור שאין שום דבר בחשדות נגד חברי מפלגתו. הדרישה להסברים היא, כמובן, אמצעי להשגת המטרות האחרות. פרקליט המדינה פטור מתשובה. הוא לא צריך להשתתף במשחק של ליברמן, שבעצמו צריך לפשפש בעצמו ובמעשיו והשפעתו על התנהלות נתיניו בישראל ביתנו.