המבקר: כשלים במינוי יועצים למנכ"ל תעש בעשרות אלפי שקלים

ההתקשרויות עם היועצים לאבי פלדר נעשו בלי לקבוע מראש את תכולת העבודה של היועצים, את אופן הגשת הדיווחים מצדם לחברה ובלי לקבל מהם תפוקות מפורטות

אבי פלדר / צילום: אוריה תדמור
אבי פלדר / צילום: אוריה תדמור

‎‎מבקר המדינה מצביע על כשלים בהתקשרות של התעשייה הצבאית (תעש) עם יועצים בכירים למנכ"ל החברה, אבי פלדר, בסכומים שמסתכמים בעשרות אלפי שקלים בחודש. המבקר קבע כי התקשרויות אלה נעשו בלי לקבוע מראש את תכולת העבודה של היועצים, את אופן הגשת הדיווחים מצדם לחברה ובלי לקבל מהם תפוקות מפורטות. המבקר הוסיף והעיר: "במצב דברים זה לא ניתן לדעת מהי התמורה שקיבלה תעש בעבור התשלום ליועצים".

תעש היא חברה ביטחונית ממשלתית, שמחויבת להקפיד על נורמות של מינהל תקין לרבות בניהול של כוח-אדם - ובייחוד בכל הקשור להליכי הבחירה וההתקשרות עם יועצים. ממצאי הביקורת מצביעים על כך שהחברה פעלה שלא בהתאם לחוק חובת המכרזים והתקנות שהותקנו על פיו וגם לא הקפידה על התקשרויות עם יועצים באופן תחרותי ושוויוני. המבקר מתריע מפני פיקוח ובקרה כושלים מצד דירקטוריון תעש, הנהלת החברה ויחידות אחרות הקשורות אליה.

ליקויים נמצאו גם ביחידת ההנעה הרקטית של החברה, גבעון, שם נקלטו כיועצים בעלי תפקידים בכירים לשעבר במערכת הביטחון ובשירות המדינה. המבקר קבע כי תעש עשתה שימוש נרחב במתן פטורים ממכרזים ליועצים וציין בדוח כי ממצאי הביקורת מצביעים על "יד קלה" באישור פטורים ממכרז בחברה.

מתעש נמסר בתגובה לממצאי הדוח: "הממצאים מתייחסים לשנים 2010-2012 ובמהלך הביקורת של נציג מבקר המדינה פעלה החברה ותיקנה את כל ההערות בדוח. במסגרת זו, דנו הנהלת החברה והדירקטוריון החדש בממצאי הביקורת, ובעקבות זאת עודכנו הנהלים ורועננו ההנחיות".‏‎‏