נעילה שלילית בבורסה; אי.די.בי פתוח זינקה כ-13%

מסתמן: הממונה על ההגבלים העסקיים וראשי דלק ינסו להגיע לפשרה סביב סוגיית מונופול הגז ■ מגמה שלילית בבורסות אירופה ובוול סטריט

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל אביב (ג') נחתם תוך ירידות קלות במדדים, ברקע מגמה שלילית בחוזים על מדדי וול סטריט ובבורסות אירופה. מחיר הנפט מתאושש קלות לאחר שצלל לשפל של יותר מ-5 שנים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

בכנס לסיכום שנת 2014 שהתקיים היום בבורסה לני"ע בתל אביב, התייחס מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט לירידת קרנה בעיני משקיעים רבים בתקופה האחרונה ואמר כי "כשנצליח לעשות כל מה שעומד על הפרק, אני חושב שהבורסה תחזור להיות רלוונטית ותחזור למלא את תפקידה בכלכלת ישראל". ביינארט הציג את תכנית העבודה של הבורסה ל-2015, הכוללת כמה מרכיבים עיקריים, בהם התאמתה לפעילות חברות המהוות מנוע צמיחה למשק, התאמת הפעילות בה למתרחש בעולם, פיתוח מקורות הכנסה נוספים עבורה, פיתוח טיפול בחברות פרטיות ורישום כפול של חברות הנסחרות בחו"ל. (לכתבה המלאה)

חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה אתמול כלפי מעלה את תחזית הצמיחה לשנת 2015 מ-3.0% ל-3.2% ולראשונה פרסמה את התחזית לשנת 2016, בה הצמיחה צפויה לרדת לקצב של 3.0%. בנק ישראל מוריד את התחזית לכל רכיבי השימושים המקומיים בשנת 2015 לעומת התחזית הקודמת מחודש ספטמבר, למעט הצריכה הציבורית. התחזית לצמיחה בצריכה הפרטית עודכנה כלפי מטה למרות הירידה במחירי הדלק, החשמל ומים, ירידה משמעותית בשיעור האבטלה, עלייה בקצב הגידול באשראי הצרכני והעלאת שכר מינימום.

מניות במוקד

מפגישה שהסתיימה היום בין הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה לבין ראשי דלק מסתמן כי שני הצדדים ינסו להגיע לפשרה לפני השימוע המתוכנן. בחודש הקרוב מתוכננים מגעים אינטנסיביים בין הצדדים. נציין את אבנר , דלק קידוחים ורציו .

מניית אי.די.בי פתוח המשיכה לרכז עניין. איש העסקים אדוארדו אלשטיין קרא אתמול לשותפו מוטי בן משה להרים את הכפפה ולהזרים בדחיפות 800 מיליון שקל לקבוצת אידיבי פתוח , במהלך שעשוי לאותת על שלב מכריע בדרך לסיום השותפות ביניהם. לאחר ישיבות רבות בהן התקשה צמד בעלי השליטה באי.די.בי למצוא פתרון משותף למצוקה הפיננסית אליה נקלעה הקבוצה, הגיש אלשטיין הצעה דחופה לדירקטוריון שתהיה בתוקף עד יום חמישי.

עוד בענייני אי.די.בי, הבוקר דיווחנו כי המפקחת על הביטוח באוצר צפויה להאריך את התקופה שקבעה למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח (55%) שבידי קונצרן אי.די.בי ושנמצאות תחת שליטת הנאמן משה טרי.

אמות דיווחה הבוקר כי גייסה כ-300 מיליון שקל באמצעות הנפקה פרטית של ניירות ערך מסחריים. ניירות הערך המסחריים יחליפו שימוש במסגרות אשראי לזמן קצר מהמערכת הבנקאית תוך חיסכון משמעותי, בשיעור של למעלה מ-0.75% לשנה, בריבית המשולמת היום על ידי החברה.

אורביט טכנולוגי'ס , העוסקת בתקשורת לוויינים, מערכות עקיבה ומערכות לניהול תקשורת ושמע במטוסים, דיווחה הבוקר על זכייתה בשלושה חוזים בהיקף כולל של כ-25 מיליון שקל.