גיאורגיה שלא הכרנו

אחרי שגיאורגיה הפכה ללהיט תיירותי והסתמנה כחלופה לטורקיה בקרב תיירים ישראלים, מתחילים להתוודע לעוד אזורים במדינה היפה הזו, למשל למחוז האוטונומי אג'ארה, בין הים השחור לקווקז הקטן

לפני עשר שנים הייתה לזבו בולקוואדזה הארה. עד אז התמקדו חייו של החקלאי הגיאורגי במשק שלו בגוברונטי (Gobroneti) , כפר זעיר בהרי הקווקז הקטן של מחוז אג'ארה. תירס, קצת ירקות, טבק, כוורות דבורים. יום אחד נתקל במשק מסוג חדש - חווה חקלאית שהתפרנסה מאירוח תיירים. הם באו כדי לחוות את חיי הכפר, לראות איך עורם החקלאי את התבן ולהכיר את המטבח המקומי דרך הסירים של אשתו. זבו התלהב. בבאטומי, בירת המחוז, צפו לו כישלון מהדהד, אבל הוא התעקש, ועכשיו הוא יושב בראש השולחן ב"גסטהאוס זבו", מתפרנס בעיקר מתיירות, ומרים כוס שביעית של יין מתוצרת עצמית לחיי האורחים מישראל.

עשר שנים אחרי, תנאי האירוח אצלו עדיין בסיסיים מאוד. שלושה חדרים, מיטות פשוטות, מגבת אחת במקלחת הבלתי מפנקת, אין אינטרנט ואף מילה באנגלית. אבל מי שלא אכפת לו מתנאים בסיסיים (מאוד) ללילה אחד, צפוי להיכרות מעניינת עם המסורות, עם הנוף המרהיב ועם האנשים הידידותיים להפליא של הכפר הגיאורגי.

ביתו של זבו הניצב על מדרון בגובה 800 מטרים מעל פני הים, משקיף על חבל Keda ואל הרכס המכונה הרי הקווקז הקטן או הנמוך. השם הזה מפחית שלא בצדק מהדרם של ההרים האלה - פסגות מרשימות שמגיעות לגובה של 3,000 מטרים, עטורות בזיגוג לבן של שלג ראשון. על השולחן עולים מאכלי המטבח האג'ארי בגרסתו הכפרית, כשחלק מהם מכינות הנשים לעיני האורחים במטבח הקטן בקומת המרתף: עלי גפן ממולאים באורז, בשר ברוטב ט*כ*מ*ל*י - רוטב שזיפים חמצמץ, דגים מטוגנים, כופתאות חינקאלי ממולאות בבשר וכמובן חצ'פורי, המאפה הממולא הפופולרי.

לחיי השכנים

כמנהג ה"טמאדה", שהוא המארח, המנהל את הארוחה הגיאורגית ואחראי לשרשרת אינסופית של ברכות וכוסות יין - זבו מרים כוס ראשונה לכבוד אלוהים. השנייה - לכבוד השכנים שלו, ויש לו סיבות טובות. רק סביב שולחן הארוחה מתברר שמתוך יותר מעשרים איש שהקבילו את פנינו בריקודים בתלבושות עממיות, בישלו והדגימו את כלי העבודה החקלאיים בחצר - רק שלושה הם דיירי הבית - זבו, (57) אשתו גו*גו*ל*י (50) ובתם אנאנו (5). כל היתר הם השכנים, שלוקחים חלק פעיל במיזם התיירותי. הארוחה אצל זבו מגיעה לשיאה בהרמוניות הנהדרות של שירי העם הקווקזיים, כשכל אחד מבעלי הבית, מהבשלניות ומהרקדנים, כולל הסבתא ונגן חמת החלילים, יודע את תפקידו ושר במלוא גרון. כוס אחרונה הוא משיק לכבוד חלומות שכדאי להגשים.

גם ממוקה ברדזנישווילי, איש משרד התיירות והנופש של הרפובלביקה האוטונומית של אג'ארה, שעוזר בתרגום הברכות של זבו, מצטרף בכל לב. "עדיין אין סטנדרטים לתיירות כפרית באג'רה", אומר ממוקה. "אנחנו מקדמים חקיקה בנושא, ובינתיים עושים מה שאפשר. בשנה הבאה נקיים קורס באנגלית לבעלי גסטהאוסים ותיירות כפרית כדי שיוכלו לתקשר עם התיירים שלהם". בינתיים, כדי להתארח בגסטהאוסים של אג'ארה כדאי להיעזר בתיווך של צוות לשכת התיירות בבאטומי הבירה בעזרת אימייל, או להגיע לבאטומי ולעשות את זה פנים אל פנים.

סביבת הכפר וחבל Keda מציעים נוף נהדר לטייל בו ברגל או ברכיבה על סוסים. על הדרך שבין גוברונטי ובאטומי כדאי להתעכב בשתי נקודות: בבית היין האג'ארי ובמפל מחונצטי (Makhunceti) היפה, במרחק של כחצי שעה מבטומי, שנופל מגובה של 52 מטרים. שביל הליכה קל וציורי מוביל אליו ובקיץ המסעדה פתוחה.

יין, חצ'פורי וצ'ורצ'חלה

לגיאורגיה מסורת עתיקה של תעשיית יין והAdjarian Wine House-, יקב מקסים בכפר אג'ריסחאלי (Adjaristskali), במרחק 20 דקות נסיעה מבאטומי, מציע היכרות עם המסורות ועם היינות של המחוז. המיוחד שבהם - יין הרוזה, Chkhaveri, שלפי המסורת המקומית היה היין האהוב על סטאלין (שהיה, כידוע, גם הוא גיאורגי). יש סיור טעימות מודרך (באנגלית), שכולל ארבעה יינות, הסבר על התהליך העתיק של עשיית יין בכדים באדמה והדגמה של הכנת צ'ורצ'חלה - הממתק הלאומי העשוי אגוזים מושחלים על חוט, עטופים במרקחת ענבים. מסעדת היקב מציעה (בהזמנה מראש) ארוחה מעולה ממיטב המטבח הגיאורגי והאג'ארי - פטריות ממולאות בגבינה, כמה סוגי חצ'פורי, י*כ*נ*י מצוין - בשר בקר ברוטב אגוזים ומבחר של פ**ח*אלי - ממרחי הסלטים של המטבח הגיאורגי, עשויים ירקות שונים עם אגוזים.

מי שיגיע ליקב בסוף השבוע, צפוי להיתקל בתוספת נחמדה: שרשרת צפופה של חתן-כלה ופמליותיהם, שבאים בזה אחר זה להרים כוס יין ובעיקר להצטלם בגינה היפה של היקב על רקע ההרים. מכוניות פאר עטורות סרטי סאטן עולות במעלה השביל. כלות ושושבינות בשלל קרינולינות נשלפות בזהירות ומתייצבות מול עדת הצלמים הנמרצים. תיירים מזדמנים שמצלמים את הסצנה העליזה זוכים לחיוכים רחבים ולעיתים קרובות גם להזמנה לבוא לחתונה למחרת בבאטומי.

העבר הסובייטי נוכח

ברפובליקה האוטונומית של אג'ארה על חוף הים השחור, על הגבול עם טורקיה, חיים 400 אלף תושבים, 120 אלף מהם בבאטומי, עיר נמל ועיר קיט, בירת המחוז. חלקם אג'ארים מוסלמים וחלקם נוצרים. אלה ואלה דוברים גיאורגית בניב ייחודי. בעבר היו זה אזור נוצרי - במאה הרביעית התנצרו כמעט כל תושבי החבל, אבל תחת השלטון העות'מאני במאות ה-17-19 הם אולצו להתאסלם. כאשר נשלט האזור על-ידי הסובייטים ובעת החזרת השלטון לידיים גיאורגיות, עברו רוב התושבים בחזרה לנצרות, אולם רבים נשארו מוסלמים.

בתקופה הסובייטית הייתה אג'ארה רפובליקה אוטונומית סוציאליסטית. האוטונומיה הוענקה לה מסיבה פוליטית בעיקרה: כדי למנוע מגיאורגיה שליטה מלאה בנמל באטומי. לאחר התמוטטות ברית המועצות ב-1991, אג'ארה הפכה לחלק מהרפובליקה העצמאית החדשה של גיאורגיה המחולקת פוליטית, אך הצליחה להימנע מהכאוס של מלחמת אזרחים שייסרה את יתר חלקי המדינה בשנים 1991-1993. "מהפכת הוורדים", המהפכה הלא-אלימה שסחפה את גיאורגיה ב-2003, כבר נגעה בחבל יותר מקרוב וב-2004, אחרי מתיחות עם השלטון הגיאורגי המרכזי, קוצץ הכוח של האוטונומיה.

גם בתקופה הקומוניסטית אג'ארה הייתה אחד המחוזות המשגשגים, בעיקר בשל האקלים הנוח שלה. מטעי פרי ההדר שלה סיפקו כ-70% מכלל גידולי ההדר בברית המועצות. האקלים הנעים הזה, חוף הים עם מזח הדייגים והטיילת, האקלים הסובטרופי והצמחייה השופעת, מעניקים לה קלילות ואווירת נופש. "זו קהילה קטנה, מאוד ידידותית, אנשים חמים", אומרת נונו מיקלאדזה, מנהלת חטיבת החדרים במלון שרתון, לשעבר תושבת טביליסי. "בטביליסי הם קרים יותר, עסוקים יותר. לאנשים פה יש זמן בשבילך".

עוד סממן המאפיין את העיר הוא ערב רב של סגנונות אדריכליים: מגדלי זכוכית בעיצובים מודרניים שאפתניים, בתי מידות עם צריחים מוזהבים בסגנון המאה ה-19, ולצדם שיכונים סובייטיים מתקלפים, שמתישהו נצבעו בוורוד או בלבנדר בניסיון להעניק להם חזות אופטימית יותר. אלה ודאי ייעלמו בשנים הקרובות, אבל דווקא הם מעניקים תחושה של הדבר האמיתי.

אחד המבנים הבולטים בעיר מעיד יותר מכול על כוונות פרנסיה: מלון-קזינו שרתון, שנראה כמו קתדרלה יותר מאשר מלון. בקרוב יצטרפו אליו מרכז קניות חדש ומלונות הילטון וקמפינסקי.

העיר אינה גדולה, ונעים להכיר אותה בטיול רגלי לאורך הטיילת הארוכה ומזח הדייגים ובגני הפארקים המטופחים. באטומי בולבארד, הפארק הגדול המחבר את העיר העתיקה עם הרובעים החדשים, שופע פסלים ומזרקות. בלב העיר העתיקה - "הפיאצה" - אחד ממקומות הבילוי הפופולריים, מתחם איטלקי למהדרין, עם מגדל שעון ועם רחבה מסוגננת, מוקפת חנויות, בית קפה ודירות מגורים. בקיץ מתקיימים שם מופעי מוזיקה ובידור.

הגן הבוטני במרחק תשעה קילומטרים מהעיר הוא אחת ההפתעות הגדולות. הוא ניטע ב-1912 על-ידי הבוטניקאי והגיאוגרף הרוסי אנדריי קרסנוב, ומשתרע על צלעו של הר היורד עד לחוף הים. זהו אחד הגנים הבוטניים הגדולים והיפים בעולם. האקלים הסובטרופי של האזור עודד את העצים ואת הצמחים שהביא קרסנוב ממגוון אזורי אקלים בעולם לשגשג בהרמוניה זה לצד זה - גן יפני עם פריחת דובדבן לצד דקלים ים תיכוניים ומגנוליות ואקליפטוסים ענקיים לצד עצי סקויה.

השביל הראשי מתפתל לאורך שלושה קילומטרים, אבל כדאי לרדת לשבילים הצדדיים. גם כאן מצאנו חתן-כלה עם כל השבט מתייצבים לצילומי אלבום החתונה. 42 משפחות עדיין מתגוררות בו. הבתים מתפוררים למדי, אבל מחשבה על יקיצה בגן העדן הזה מוחקת את הפרקטיות.

בסוף הגענו לשוק. ירקות, פירות, בשר, גבינות, כלי בית, הכול. בכל מקום באג'ארה הייתה קבלת הפנים ידידותית מאוד, והפכה חמה עוד יותר כשעלה השם ישראל, במיוחד בשוק המקורה. ממוכרי הצ'ורצ'חלות ועד מורטות העופות - כולם מנסים לברר מאיפה אנחנו. התשובה מעלה ללא יוצא מן הכלל חיוך רחב בצירוף מחוות שאינן זקוקות למילים. "אההה"!, צוהל מוכר בדוכן תבלינים. "ישראל-גיאורגיה...", הוא קורא ומחכך במרץ אצבע לאצבע. כן, אחי, אחוקים אנו!

מידע מעשי

איך מגיעים: טיסה לאיסטנבול, ואיסטנבול-באטומי; או בטיסה מישראל לטביליסי, ומשם טביליסי-באטומי. סה"כ כארבע שעות טיסה נטו. אפשר גם

לטוס לטביליסי ולעשות טיול ברכב עם תחנות בדרך עד באטומי (הכבישים טובים) - כחמש שעות נסיעה רציפה. בשלוש השנים האחרונות היו בקיץ צ'ארטרים מהארץ לבאטומי, כשעתיים וחצי טיסה. לא ברור מה יהיה בקיץ הבא.

לינה, גסטהאוסים בכפרים: Guesthouse Zebo, בכפר Gobroneti טל' 995 593 93 34 03 995 790 93 34 03 סלולרי: 893 933403 מחיר: לינה 3 ארוחות אירוע הפולקלור - 70 לארי לאדם בחדר זוגי (כ-35 אירו).

גסטהאוס רוסלאן דילאברוב בכפרSakalvasho, גסטהאוס מטופח, נקי ונעים במרחק 20 דקות נסיעה מבאטומי. מציע גם ארוחת צהריים טובה. שוכן בלב אזור נדידת דורסים בעל חשיבות עולמית. במרומי הכפר פלטפורמת תצפית בציפורים ובנוף. טל' 995 593 54 93 73 לינה 3 ארוחות - 35 לארי לאדם בחדר זוגי. לינה בלבד: 10-15 לארי.

מלונות: באטומי Divan Suites Batumi, מלון 5 כוכבים במיקום אידיאלי בלב העיר העתיקה. www.divan.com.tr/Divan-Suites-Batumi/default-en.html. מחיר: מ-150 דולרים, תלוי בעונה.

בעיירת הקיט קובולטי (25 קילומטרים מבאטומי): Georgia Palace Hotel & spa, מלון 5 כוכבים מפנק לחופשת בטן-גב עם תפריט ספא עשיר. חוף פרטי, מטבח צרפתי וגיאורגי, 2 בריכות וספא ענק עם מגוון רחב של טיפולים. יש גם מנהל דובר עברית, דוד בן-חיים, שרכש את העברית שלו במהלך תשע שנות ניהול בתי מלון בישראל. מ-137 דולרים ללילה, תלוי בעונה. www.gph.ge.

לשכת התיירות של באטומי:

www.gobatumi.com/en/home