אתר ביקורת התקשורת "העין השביעית" בדרך להיסגר

19 שנה אחרי היווסדו, האתר צפוי להיסגר בעוד כ-3 חודשים ■ לטענת "העין השביעית", המכון הישראלי לדמוקרטיה לא יממן את פעילותו, ו"אם לא יימצא מימון חלופי, יפסיק האתר לפעול בסוף חודש מארס הקרוב"

19 שנה אחרי היווסדו, המותג "העין השביעית" קרוב לסוף דרכו. אתר ביקורת התקשורת - שהוקם ב-1996 על-ידי העיתונאים עוזי בנזימן, רפי מן, כרמית גיא ונחום ברנע - הודיע אתמול (ד') כי הוא צפוי להיסגר בעוד כ-3 חודשים.

הסיבה לכך, לטענת "העין השביעית", היא שמו"ל האתר - המכון הישראלי לדמוקרטיה - לא יממן את פעילותו. "אם לא יימצא מימון חלופי, יפסיק האתר לפעול בסוף חודש מארס הקרוב", ציינו שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז, מהאנשים הבולטים מאחורי "העין השביעית".

במשך שנים רבות הוציא המכון הישראלי לדמוקרטיה, שהוקם על-ידי ד"ר אריק כרמון, דו-ירחון בנושא תקשורת ומדיה, שסיקר וביקר מקרוב את שהתחולל מעל דפי העיתונים, גלי האתר ובהמשך גם עמודי האינטרנט. ב-2008, בעקבות שינויים מתבקשים בנוף התקשורת הישראלי ושיקולים תקציביים, העיתון חדל מלראות אור, והפעילות עברה לעולם האינטרנט.

מה שהיה עשוי להיות גזר דין מוות למותג הנשכני שנבנה לאור השנים, דווקא נתן לו רוח גבית חדשה, כזו שגובתה גם בחילופי גברי ב-2012, עת החליף עורך "הארץ" לשעבר, חנוך מרמרי, את בנזימן, שערך את "העין השביעית" מימיו הראשונים.

באתר מציינים כי לאורך שנותיו הרבות מומן המיזם על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, למעט תמיכה חלקית שקיבל מבית הספר לתקשורת של המסלול האקדמי המכללה למינהל בשנים 2010-2012. אך מציאות כלכלית חדשה במכון הולידה תוכנית קיצוצים, לדברי טאוסיג, פרסיקו וב"ז.

"תחת הנהגתו של נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה החדש, יוחנן פלסנר, נאלץ המכון להפעיל תוכנית קיצוצים נרחבת בתקציבו. לפני שבועות אחדים הודיע סגן נשיא המכון, מרדכי קרמניצר, לצוות אתר 'העין השביעית' כי במסגרת תוכנית קיצוצים זו, תקציב האתר ל-2015 יספיק ל-3 חודשים בלבד".

כעת מחפש צוות "העין השביעית" אפשרויות חלופיות להמשך קיומו של האתר, שיאפשר את מימונו. האתר לא ממומן מפרסומות, ולכן מודל מימונו הוא סימן שאלה גדול.