צפו ברגעי האימה מהטיסה לת"א שנקלעה למערבולת

הטיסות, שהיו בדרכן משווייץ ומבריסל, נקלעו מעל קרואטיה למערבולת אוויר שגרמה למטוסים להיטלטל בחוזקה מצד לצד ולאבד גובה ■ "זה כמו רכבת הרים, רק שאתה בתוך מטוס, מעל שום מקום"

טיסת אל על/ צילום: מהוידאו
טיסת אל על/ צילום: מהוידאו

שתי טיסות שהיו השבוע בדרכן לתל-אביב נקלעו למערבולת אוויר מעל קרואטיה, שהפכה אותן לסרט אימה עבור הנוסעים. את הבכי, את התפילות, את הצרחות ואפילו את ההקאות כנראה לא ישכחו הנוסעים לעולם.

"אחרי כשעה של טיסה החלו רעידות קלות, ומהר מאוד המטוס החל לרעוד בחוזקה מצד לצד. הוא איבד גובה, וזה גרם לנו להיזרק מצד לצד", סיפר ניסן שטראוכלר שהיה על טיסה של חברת התעופה השווייצרית סוויס מציריך לישראל.

"המגשים התחילו לרקוד יחד עם כל שאר החפצים, ופתאום הכול עף באוויר. אוכל ושתייה וגם אני - עף למעלה, למטה ולצדדים, בלי שום יכולת להשפיע על מה שקורה, ורק החגורה עוצרת אותי מלהיתקע בתקרה".

שטראוכלר סיפר כי אנשים במטוס החלו לבכות, "ממש כמו בסרטים, החלו להתפלל בכל השפות, ישו ומריה, מוחמד אללה ושמע ישראל. בשלב הזה כבר לא ראינו אף אחד מצוות הטיסה, גם הם היו חגורים במקומותיהם".

כיס האוויר שאליו נקלעה טיסת סוויס ביום שלישי האחרון תפס גם את טיסת אל-על שיצאה באותו יום מבריסל לכיוון תל-אביב. "זה היה כמו נסיעה ברכבת הרים, רק שאתה בתוך מטוס, מעל שום מקום", שחזר אחד הנוסעים.

עוד נוסע תיאר את האירוע כסרט אימה של 20 דקות. "בשלב מסוים כבר אמרתי לעצמי 'הסטטיסטיקה אתנו, היו יותר מדי התרסקויות לאחרונה', ואז פשוט ביקשתי מאלוהים שיוציא אותנו מכאן. כשהכול הסתיים, הבנו שנקלענו לסיטואציה קיצונית", סיפר.

אפילו הצוות המיומן והוותיק שצבר אלפי שעות טיסה, ובהם דיילת סוויס זה 25 שנה, חווה טראומה, לטענת שטראוכלר. "המצב הכאוטי פגע גם בצוות. המבטים שלהם הוכיחו שהם בהלם מוחלט. המטוס היה הפוך, כלי האוכל והחפצים נזרקו לכל עבר, והדיילות, שבעצמן לא הרגישו טוב, התחילו לנקות את כל הבלגן", הוא סיפר.

מי שהחזיר את השליטה למטוס, לדבריו, הוא הטייס המנוסה "שהציל את החיים שלנו. בקלות הוא היה יכול לאבד שליטה, אבל הוא השתלט על העניינים".

"אני בספק אם אנשים לא ייקחו איתם את הטראומה הנוראה והקשה הזאת לעתיד", הוא הוסיף. "סביר להניח שבטיסות נוספות תלווה אותם חרדה קיומית. זו טראומה לכל החיים, ממש שריטה. אני נוהג לטוס לעיתים קרובות, בכל כמה חודשים, ומעולם לא חששתי מטיסות, אני אדם מאמין, אבל את החוויה הנוראה הזאת לא אשכח לעולם".