מגירות ותרמילים

תמיד יש תוכניות גדולות להורדת מחירי הדירות. ברור

תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

במשרד הבינוי וברשות מקרקעי ישראל נורא רוצים שנשתכנע שהמספרים והמעשים שהם מציגים בשטח - שיאים של שיווקים, מנופים ומלאים - מרשימים ואפקטיביים מספיק כדי לחולל את ירידות המחירים.

אבל גם להם בורח פה ושם החשש הגדול שכל זה כנראה לא מספיק. ואז, כשמגיע עוד נתון שלא מסתדר עם התחזיות שלהם עצמם לירידות מחירים, הם מאיימים לשלוף את "נשק יום הדין". מעין שיטת "תחזיקו אותי", שמצליחה אולי לכמה רגעים להמם כמה מוכרים במטרה לדרבן אותם להוריד מחירים ולמכור מהר את דירתם, אבל די מהר היא שבה ומזכירה עד כמה לא בטוחים שם למעלה בתועלת הצעדים הנוכחיים.

במאי 2011, במקביל להכרזה על כמה צעדי מיסוי לצינון שוק הדיור, גילה שר האוצר דאז יובל שטייניץ שיש לו תוכנית גדולה ומשמעותית להורדת מחירי הדירות - אבל היא תישאר בינתיים עמוק בתוך התרמיל. "את פטיש ה-10 קילו השארתי בינתיים בתרמיל", הדגיש שטייניץ במסיבת עיתונאים, "מוכן לשליפה, במידה ומחירי הדירות לא ירדו".

מאז המחירים כמובן לא ירדו (אלא עלו בעוד 30%), אבל התרמיל עם הפטיש המסתורי עבר עם השר שטייניץ למשרד לנושאים אסטרטגיים ולענייני מודיעין.

ובשבוע שעבר גילינו שגם למשרד הבינוי יש תוכנית גדולה שמבטיחה את ירידת מחירים. למה היא לא באוויר? במקום תרמיל, סיפרו לנו הפעם על מגירה שבה שוכבת התוכנית. מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו הצהיר כי למשרד יש "תוכנית מגירה", שלפיה המדינה תבנה בבנייה תקציבית דירות בגוש דן במחיר של 650-700 אלף שקל.

לרוע המזל, תוכניות מגירה ופטישים בתרמיל הם כמובן פיקציה. ניסיון לעשות שינוי בעיקר בעזרת מילים. דומה להכרזות שהוציא משרד הבינוי בשבוע שעבר, ולפיהן "בהשפעת מחיר מטרה, קרקע ל- 1,725 דירות במודיעין שווקה בהצלחה במחירים נמוכים מהצפוי". המחירים "הנמוכים מהצפוי" ששילמו קבלנים הם כמעט 500 אלף שקל לקרקע לדירה, משהו כמו 1.3 מיליון שקל לדירה על הנייר במודיעין.

מה שלא יהיה, ברור שהקבלנים לא מאמינים במגירות ובתרמילים.