המט"ח לא מחכה לגוש האירו

מי שמהמר לטובת השקל שוגה, וצריך להסיק מסקנות מהעולם

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

זוכרים את המשל על הצב והארנב? במקרה שלנו ארה"ב היא הארנב וגוש האירו הוא הצב, אולם משום מה נדמה לי כי סוף המשל יהיה הפעם שונה לגמרי. ארה"ב נמצאת בדרך הבטוחה להתאוששות ואילו גוש האירו ממשיך למזמז את הזמן, להתחבט ולבחון בה בשעה שכל בר דעת מבין כי כבר מזמן הגיע העת לפעולות נחרצות על מנת להוציא את העגלה מן הבוץ. נכון, שום דבר אינו סופי וחד משמעי ובפני ארה"ב יעמוד השנה האתגר האמתי - חזרה לריבית נורמלית - אולם כפי שזה נראה כעת, ארה"ב בדרך הנכונה.

ירידת מחירי הנפט אמורה לתת זריקת מרץ לכלכלה העולמית, אולם היא מכניסה את גוש האירו למלכודת הדפלציה. ביום שישי דיבר נגיד הבנק המרכזי של הגוש מריו דראגי על הסיכון לגלוש למצב דפלציוני. סיכון זה הוא תוצר השילוב בין כלכלה מקרטעת, חברה לא יציבה וירידת מחירים בריאה כתוצאה מירידת מחירי הנפט. הבעיה היא שהמימד הבריא של הדפלציה מתגמד לנוכח המימד הכלכלי, הבא לידי ביטוי בנתונים השליליים שממשיכים להתפרסם, והמימד החברתי שבא לידי ביטוי בהקדמת הבחירות ביוון. לדעת כלכלנים רבים ניצחון הקיצוניים המצדדים ביציאת יוון מגוש האירו הוא המוקש הגדול ביותר בשוקי ההון השנה.

ואם כבר בנפט ויוון עסקנו, הרשו לי לשתף אתכם באנקדוטה מעניינת. בספטמבר ובדצמבר ביקרתי בקפריסין. קפריסין חוותה משבר קשה ביותר כתוצאה מהמשבר היווני, נתנה לאחד הבנקים המובילים במדינה ליפול והלאימה כספי חוסכים. הכלכלה המקומית מנסה בכל דרך להתאושש וירידת מחירי הנפט משמשת ככלי מרכזי התומך בכך. בספטמבר שילמתי עבור ליטר בנזין 1.84 אירו. בדצמבר 1.2 (לתשומת לב שר התשתיות, מר סילבן שלום, שממשיך לזרות חול בעיני הציבור כמו קודמו עוזי לנדאו). הירידה הייתה כה קיצונית עד כי בעלי תחנות הדלק נערכו להפגנה נגד המשך הירידה!

שוק המט"ח לא ממתין אפילו רגע ולאחר ששנת 2014 הסתיימה תוך מסחר רגוע, נפתחה שנת 2015 בראלי מחודש של הדולר כלפי רוב המטבעות. הדולר אינדקס שמבטא את שער הדולר כלפי המטבעות המרכזיים עלה באחוז נוסף תוך שהוא מגיע לשיא של קרוב לתשע שנים. מול האירו חצה הדולר באופן סמלי את מחסום 1.2 דולר לאירו, אולם לאף אחד אין ספק כי בימים או לכל היותר בשבועות הקרובים יחצה הדולר את נקודת השפל של 2010 - 1.1969, בדרכו לכבוש את היעד הבא - 1.1669, בו נגע בשלהי 2005.

לזכותם של קברניטי גוש האירו אפשר רק לומר כי לפחות בעניין המטבע, הם שיננו היטב את הלקח מ-2010. אז כשחצה הדולר את רמת 1.20 דולר לאירו נזעקו קברניטי הגוש ובראשם מרקל ושר האוצר שלה שוויבלה, להגן על כבודו של המטבע שלהם. אז הם עוד לא הבינו מה שמבינים בכל העולם: מטבע חזק מחליש את הכלכלה ולא להיפך. היום אף אחד מהם אינו פוצה פה לנוכח היחלשות האירו. אירו חלש עם מחירי נפט נמוכים עשויים להיות גלגל ההצלה לו זקוק הגוש באופן נואש.

התחזקות הדולר בעולם תמנע קרוב לוודאי מחובבי השקל ליהנות מפירות משחקם בשבועיים האחרונים. מחזורים דלים ומחסום שער 4 המיתולוגי החזירו למשחק מספר גופים שמהמרים לטובת השקל. כלפי בנק ישראל הופנו טענות שלא רכש את מה שנדרש ממנו כחלק מתכניתו המוצהרת ואם יש בהן מן הצדק הרי שהבנק שגה קשות, אולם נראה כי זה לא היה המצב והפעם הגיח הבנק לשוק במנות קטנות ובלתי מורגשות. את התשובה נדע בשבוע הבא כשיפרסם הבנק את נתוני השוק לחודש דצמבר. הספקולנטים שחזרו לפעול החזירו לזירה גם את המשחקים הישנים והטובים - פעילות בשעות מסחר דלילות ובשעות הערב על מנת להשפיע במכוון על השער. כתוצאה מכך נחלש סל המטבעות כלפי השקל ב-3%. אני סבור שכל מי שמהמר לטובת השקל בימים אלו שוגה. מן הראוי שיראו מה קורה בעולם ויסיקו את המסקנות.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות, תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.