נעילה מעורבת בבורסה; מזור נפלה 4.8%, פרטנר 4.6%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ מחיר הנפט צנח אתמול והיום נסחר סביב 49 דולר לחבית, שפל של כ-6 שנים ■ מנהל השקעות: "יש ריצה ל'נכסי מקלט' כמו אג"חים, דולר וזהב"

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה נחתם היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, ברקע למגמה מעורבת בבורסות אירופה ובוול סטריט ובצל קריסת מחירי הנפט לשפל של כ-6 שנים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.342 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, מציין כי "הירידה החדה במחירי הנפט מעלה את החששות מפני האטה בכלכלה העולמית וכתוצאה מכך יש ריצה ל'נכסי מקלט' כמו אג"חים, דולר וזהב. כמובן שגם השוק המקומי מושפע ממגמות אלו ולפי שעה נראה שהשינויים במחירי הנפט יכתיבו את המגמה בשווקים בזמן הקרוב".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "בגרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו, האינפלציה עמדה על 0.1% בדצמבר וב-12 החודשים האחרונים. הרמה הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות, ונמוכה משמעותית מהצפי של החזאים לאינפלציה של 0.3%. הנתון מגרמניה מגיע בהמשך לנתונים מספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש, בה האינפלציה ב-12 החודשים עד דצמבר עמדה על מינוס 1.1%, קפריסין על מינוס 1.5% וגוש האירו כולו מינוס 0.1% (אומדן ראשוני)".

"הרמות הנמוכות במגוון הכלכלות הן אינדיקציה לכך שאינפלציה "נמוכה מידי" מהווה איום לכלכלות חזקות וחלשות בגוש - כאחת. נתון זה מצטרף ליתר הנתונים החלשים מגוש האירו, המגדילים את הלחץ על הבנק המרכזי האירופאי לפעול ובקרוב. להערכתנו, נראה הרחבה מוניטרית נוספת יוצאת לפועל עוד במחצית הראשונה של 2015", אומר קליין.

לאחר שהשלימו צניחה של יותר מ-45% ב-2014, מחירי הנפט ממשיכים לצנוח גם השנה. הנפט מסוג WTI נסחר אתמול בירידה של כ-4.5% ונסחר סביב 50.5 דולר לחבית, לאחר שמוקדם יותר צנח מתחת ל-50 דולר לחבית, שפל של יותר מ-5.5 שנים. הנפט מסוג ברנט צנח בכ-5.6% ונסחר ברמה של כ-53.2 דולר לחבית. הטריגרים שהובילו לקריסה במחירי הנפט הם התחזקות הדולר ולאחר שסיטיבנק הודיע כי הוא חותך את תחזית מחירי הנפט לשנים הקרובות. היום ממשיך הנפט לרדת ונסחר סביב 48.7 דולר לחבית.

מניות הגז הטבעי יורדות על רקע צניחת מחירי הנפט. נציין את קבוצת דלק, אבנר , דלק קידוחים יהש ורציו .

ובאותו עניין, עסקת ייצוא הגז עדיין על הפרק, זאת למרות אירועי הימים האחרונים - זהו המסר אותו רצו בכירים בחברת דלק ונובל להעביר בירדן. לפני יומיים (א') טס מנכ"ל נובל בישראל בנימין (ביני) זומר יחד עם בכירים בחברת דלק - גדעון תדמור ויוסי אבו לירדן, זאת על מנת להרגיע אותם שהעסקה לייצוא 45 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז עדיין על הפרק. (לסיפור המלא)

מניות התקשורת, בעיקר פרטנר וסלקום , ממשיכות לרכז עניין לאחר שצנחו בימים האחרונים על רקע מלחמות המחירים בתחום.

מניות טבע , טאואר , לייבפרסון , נייס ופרטנר ירדו על רקע פערים שליליים מול וול סטריט. מנגד, פלוריסטם וקומפיוג'ן רשמו עליות על רקע פערים חיוביים.

פלוריסטם הודיעה היום שקיבלה אישור לפטנט שכותרתו "שיטות ומערכות לקציר של תאים סטרומליים" מהרשויות בדרום אפריקה. הפטנט המדובר מתייחס למתודולוגיות הרטט בה עושה החברה שימוש לשם קציר התאים הגדלים בטכנולוגיה התלת מימדית הייחודית של פלוריסטם ומעוגנת בפטנטים ברחבי העולם. המחסור בטכנולוגיה יעילה לקציר של תאים חיים, היווה במשך תקופה ארוכה מחסום משמעותי בתחום הגידול התלת ממדי של תאים המיועדים לייצור של מוצרי ריפוי.

חברת שפיר הנדסה דיווחה כי דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ- 50 מיליון שקל.

חברת מזור רובוטיקה דיווחה אתמול על קבלת הזמנות ואספקה של שש מערכות Renaissance - שתיים בשוק האמריקאי וארבע בשווקים הבינלאומיים - ברבעון הרביעי אשר הסתיים ב-31 בדצמבר 2014. שנת 2014 הסתיימה עם 83 מערכות Renaissance ברחבי העולם, מתוכן 46 מערכות בארה"ב, שוק היעד העיקרי לצמיחת החברה, לעומת 63 מערכות ברחבי עולם ו-34 בארה"ב נכון לסוף שנת

חברת רדהיל המפתחת מגוון תרופות עם דגש על מחלות דרכי העיכול והסרטן, פרסמה אתמול תוכנית עסקית לתקופה הקרובה והודיעה בין היתר כי היא נכנסת לתחום פיתוח תרופות למחלת האבולה.

איזי (ישראל) בורוביץ' מכר נתח ממניותיו בחברת כנפיים, וקיבל אופציה למימוש יתרת החזקותיו בהמשך הדרך. בצד הרוכש עומדת תמי מוזס, אשתו של דדי בורוביץ', אחיו התאום של איזי. במסגרת העסקה, רכשה מוזס כ-7% מהונה של כנפיים (כ-1.1 מיליון מניות), בהשקעה של 6.2 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של קצת יותר מ-100 מיליון שקל. העסקה בוצעה לפי מחיר של 5.6 שקלים למניית כנפיים .