בכירים בדלק ונובל לירדן: עסקת הגז עדיין על הפרק

לפני יומיים (א') טס מנכ"ל נובל בישראל בנימין (ביני) זומר יחד עם בכירים בחברת דלק - גדעון תדמור ויוסי אבו, לירדן, על מנת להרגיע אותם שהעסקה לייצוא 45 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז עדיין על הפרק

עסקת ייצוא הגז עדיין על הפרק, זאת למרות אירועי הימים האחרונים - זהו המסר אותו רצו בכירים בחברת דלק ונובל להעביר בירדן. לפני יומיים (א') טס מנכ"ל נובל בישראל בנימין (ביני) זומר יחד עם בכירים בחברת דלק - גדעון תדמור ויוסי אבו לירדן, זאת על מנת להרגיע אותם שהעסקה לייצוא 45 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז עדיין על הפרק.

לאור החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לחזור בו מהצו המוסכם לפיו דלק ונובל יוכלו להישאר עם מאגר "לוויתן" תמורת מכירת המאגרים הקטנים יותר "כריש" ו"תנין", הודיע יו"ר ועדת האנרגיה בירדן ג'מאל קמווה כי המשא ומתן על יצוא הגז מישראל לירדן הופסק. לטענת היו"ר, עד שלא תתבהר התמונה בישראל, לא תתבצע שום עסקה.

מדובר בעסקה עליה נכתב מכתב כוונות כבר בספטמבר האחרון, אשר כוללת אספקת גז ישראלי למשך 15 שנה לחברת החשמל הירדנית Nepco. במהלכם צפויות היו לספק השותפות בלוויתן גז טבעי בכמות שנתית שבין 3 ל-4 BCM שהם כ-45 BCM במצטבר על פני תקופת ההסכם. היקף העסקה מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

אספקת הגז לירדן צפויה הייתה להתחיל מיד עם השלמת פיתוח מאגר "לוויתן", ותאריך היעד להשלמת הפיתוח עמד עד לפני כמה ימים על תחילת 2018. אולם, לאור התפתחויות הימים האחרונים לא ברור בכמה שנים אם בכלל הוא יתעכב. יצוין, כי בסוף החודש אמור היה להתקיים בוושינגטון טקס החתימה הסופי.

בתוך כך, הודיעה אתמול סוכנות הידיעות בלומברג כי המשק הירדני הזקוק לאנרגיה זולה ייבא גז ממאגר "עזה מארין" הנמצא במרחק של כ-35 קילומטר מחופי רצועת עזה. הירדנים ייבאו בין 1.5-1.8 מיליארד מטר מעוקבים (BCM) של גז בשנה, כך דיווחה הסוכנות.

מאגר עזה מארין שהתגלה בשנת 2000 מכיל 32 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז ובעליו הם בריטיש גז (60%) אשר גם מפעילים את המאגר, חברת CCC שמחזיקה בכ-30% מהמאגר והרשות הפלסטינית (10%).

זהו מאגר הגז היחיד הנמצא בשטח הרצועה ואם יפותח יכול לעזור לפלסטינים לייצר אנרגיה זולה. רק לצורך השוואה, גם מאגר "מארי בי" אשר סיפק גז למשק הישראלי לכ-10 שנים הכיל עתודות גז דומות.

קבוצת BG הגיעה לישראל בשנת 99 וחוץ מעזה מארין היה לה גם את היתר גל, שבהם גילו לימים את מאגרי תמר , דלית ואף חלק מלוויתן. ואולם, אחרי שלא הצליחו למכור את הגז מהמאגר שבשטח הרשות לחברתה חשמל, החליטו לעזוב ולמכור את האחזקות שלהם ביתר המאגרים.