המוסדיים דורשים להשהות את ההסכם עם מאור ורף בלאומי

איגוד בתי ההשקעות שלח מכתב לבנק: "נושאי משרה ועובדים בבנק הקשורים לפרשה בעבר ובהווה לא נוטלים כל אחריות ולא נושאים בתוצאות הכספיות הנובעות מתשלום הקנס"

יוליה מרוז /  צלם: דן פורגס
יוליה מרוז / צלם: דן פורגס

המשקיעים המוסדיים מתערבים בפרשת בנק לאומי. איגוד בתי ההשקעות שלח היום (ג') מכתב ליו"ר בנק לאומי, דודו ברודט, והמנכ"לית, רקפת רוסק-עמינח, ובו הוא דורש לקבל מהם נתונים ולהשהות את הסכם הפשרה המתהווה בתביעה הנגזרת נגד בכירי הבנק לשעבר בראשם גליה מאור ואיתן רף.

כזכור, לפני כשבועיים חתם לאומי על הסדר עם הרשויות בארה"ב לפיו הבנק ישלם קנס של מעל ל-1.5 מיליארד שקל לאחר שהודה כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים בהעלמת מס.

"להבנתנו, הקנס צפוי להיות משולם מכספי הבנק (כלומר, כולו על חשבון בעלי מניותיו של הבנק) בשעה שנושאי משרה ועובדים בבנק הקשורים לפרשה בעבר ובהווה לא נוטלים כל אחריות ולא נושאים בתוצאות הכספיות הנובעות מתשלום הקנס. בנוסף לכך, עד כה טרם נחשפנו לכל הליך שנקט הבנק בעצמו ביחס לתביעות הנגזרות שהוגשו בנושא ובכלל זה לבחינת אחריות העובדים ונושאי המשרה כאמור", כותבת יוליה מרוז, מנכ"לית האיגוד.

איגוד בתי ההשקעות, שהיו"ר שלו הוא חגי בדש, מנכ"ל פסגות, דורש מהבנק לקבל סדרה של פרטים בתוך שבוע. האיגוד דורש להעביר לו את הרקע להסדר ופרטיו, מה הצעדים שננקטו על מנת להבטיח שההסדר עולה עם טובת הבנק והמשקיעים "להבדיל מטובת נושאי המשרה", לשון המכתב.

עוד דורש האיגוד לקבל פרטים אודות הצעדים הננקטים על ידי דירקטוריון הבנק וההנהלה על מנת לבחון אחריותם של נושאי משרה בעבר ובהווה. האיגוד דורש קבלת פרטים אודות הצעדים הננקטים בהקשר לתביעות הנגזרות שהוגשו בעניין זה, "לרבות הבטחת טובת הבנק והמשקיעים בו והתמודדות הבנק עם מניעת ניגודי עניינים אפשריים בטיפול בנושא זה", כותבת מרוז.

כאמור בימים אלה מתגבשת פשרה בתביעה נגזרת שהוגשה נגד בכירי הבנק בגין פרשה זו. במסגרת הפשרה אמורה חברת הביטוח לשלם כ-60 מיליון שקל בגין פוליסה שהייתה לנושאי המשרה בבנק, ואילו הבכירים לשעבר לא אמורים לשלם מכיסם.

"האיגוד דורש השהייה לאלתר של כל פשרה בנושא עד לקבלת התייחסותנו לנתונים ולפרטים המבוקשים ועדכון חברת הביטוח של הבנק ושל נושאי המשרה בו בדבר דרישתנו זו".

איגוד בתי ההשקעות מציין במכתב את הרקע לשליחתו: "לאחרונה פורסם כי נחתם על ידי הבנק "הסדר טיעון" מול הרשויות בארה"ב במסגרתו ישלם בנק לאומי קנס חסר תקדים של 400 מיליון דולר. על פי הפרסומים, הסדר הטיעון מתייחס לחקירת הרשויות האמריקאיות, על פיה בנק לאומי ועובדיו פעלו באמצעות שלוחות שונות של הבנק כדי להסתיר נכסים של לקוחות אמריקאים וכל זאת במטרה להתחמק מתשלום מס כנדרש", כותבת מרוז.

בנק לאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, והמשקיעים המוסדיים, הנמצאים תחת קורת הגג של האיגוד הוא בעלי מניות מרכזיים בו.

"איגוד בתי השקעות משמש כארגון גג של בתי השקעות בישראל. חברי האיגוד הינם בעלי מניות מהותיים בבנק בהיקף של מיליארדי שקלים. לאור היקף החזקה מהותי זה ולאור הנזק שעשוי להיגרם לבעלי המניות בבנק שהינם ציבור החוסכים במדינת ישראל, נודה על קבלת נתונים ומענה וזאת על מנת שנוכל לכלכל את המשך צעדינו להגנה ולשמירה על זכויות ציבור המשקיעים", לשון המכתב.

פניית איגוד בתי ההשקעות נעשתה לאחר מכתב ששלחו אליהם בנושא עו"ד אסף ברם ורועי סלוקי ודרשו מהם להתערב, וזאת לאחר שהשניים שלחו מכתב דומה לכל אחד מבתי ההשקעות המרכזיים בשוק. נראה כי הלחץ הציבורי עזר, והמשקיעים המוסדיים החליטו להתערב ביחד באמצעות האיגוד.