מכונית העתיד של מרצדס: מסכי מגע על הקירות ובלי נהג

המכונית תאפשר למשל להסיע ילדים למשחקי כדורגל, אך עדיין לא ידוע מתי תגיע לכבישים ■ דגמים קיימים של מרצדס מציעים כבר כיום מגוון תכונות של נהיגה אוטונומית

מרצדס F015 / צילום: רויטרס
מרצדס F015 / צילום: רויטרס

תגידו שלום למכונית של העתיד - מכונית ללא נהג, עם קירות שהם מסכי מגע ומושבים מסתובבים - שבה ניתן לעבוד, לנוח ולשחק.

אבל מה שמעניין במרצדס בנץ F015 של חברת דיימלר הוא לא רק היכולת שלה לנסוע ממקום למקום או הסעת ילדים למשחקי כדורגל.

המכונית החדשה ממחישה את המאמצים של יצרנית הרכב הגרמנית - כמו גם של חברות רכב אחרות בעולם - לשמור על עמדת ההובלה בשעה שחברות טכנולוגיה כמו גוגל מתגנבות לתחומן.

לכן חשפה דיימלר את מכונית הקונספט שלה ב-CES בלאס וגאס - אירוע שנשלט פעם על ידי עמק הסיליקון אך ממוקד כיום יותר ויותר בצומת של מכוניות וטכנולוגיה.

"מקום למנוחה, עבודה ומשחק"

"אנחנו רואים כיצד מכוניות מרחיבות את הפונקציונליות שלהן והופכות למקום נוסף למנוחה, עבודה ומשחק", כך אמר דיטר זשה, מנכ"ל חברת דיימלר (מרצדס היא חטיבה בקונצרן דיימלר).

המכונית, אשר נוסעת ללא נהג "מאפשרת לאנשים לעשות בדיוק מה שהם רוצים או צריכים לעשות", כך אמר.

אנליסטים סבורים כי טכנולוגיה של נסיעה ללא נהג תוביל לפריצת דרך קיצונית בתעשיית הרכב. מכוניות ללא נהג יסללו את הדרך למודלים עסקיים חדשים ולשחקנים חדשים בתחום, בעיקר גוגל, המהווה איום על יצרניות הרכב המסורתיות שלא יצליחו לעמוד בקצב.

זאת, בשילוב עם הפוטנציאל לשפר את בטיחותם של כלי רכב, דוחפת את יצרני המכוניות עמוק יותר ויותר לתחום הטכנולוגיה, החל מדברים בסיסיים כמו בלימה אוטומטית ועד למודלים המייתרים לחלוטין את הצורך בנהגים.

"אנחנו סבורים שכלי רכב אוטונומיים הם אפשרות ממשית", כך אמר מרק פילדס, מנכ"ל חברת פורד, לפני פתיחת התערוכה, "מישהו בתעשייה בוודאי ישיק מכוניות ללא נהג בחמש השנים הקרובות".

אולם רגולציה, טכנולוגיה וסוגיות אתיות בלתי פתורות יעכבו את ההתפתחות, כך אומרים בכירים בתעשייה.

אנשים העוסקים באתיקה בתעשיית הרכב צריכים לפתור סוגיות לגבי האופן שבו מכוניות צריכות להגיב במקרה של תאונה, כך אמר ד"ר זשה. חברות כמו דיימלר מתמודדות עם תסריטים אפשריים כמו כיצד צריכה מכונית להתנהג כשהיא עומדת בפני החלטה האם להתנגש באם עם עגלת תינוק או לנסוע לתוך תעלה.

מבחינת ההתפתחות בתחום הרכב ללא נהג, לדיימלר יש כבר יתרון מול מתחרותיה בתחום הפרימיום.

הגלגול האחרון של מכונית היוקרה מסדרת S מצוידת במגוון תכונות של נהיגה אוטונומית. הללו כוללות סייען לפקקי תנועה, המאפשר למכונית לנהוג באופן אוטומטי בעקבות המכונית שלפניה במהירות נמוכה, ועזר לשמירה על גבולות הנתיב, המתקן את ההגה אם המכונית מתחילה לצאת מתחומי הנתיב. בעבר חשפה החברה גם משאית אוטונומית למחצה.

"ההימצאות של מרצדס בחזית המסחרית, תוכנית הבדיקות המתקדמת וערכי המותג נוסכים בנו ביטחון שהיא תהיה אחת המובילות בתחום זה בעשור הבא", כך מסרה חברת ההשקעות Exane BNP Paribas ללקוחותיה בשנה שעברה.

המכונית של החברה, כך אמר זשה, רשמו מאות שעות של נסיעה אוטונומית מבלי לקבל קנס ומבלי שאף אחד יפנה אליהם תנועה מגונה.

אולם היריבות של דיימלר בגרמניה ובמקומות אחרים מדביקות את הפער במהירות ומתכוננות גם הן להציג את יכולותיהן בנהיגה אוטונומית בתערוכת CES.

ב.מ.וו צפויה להציג מערכת המאפשרת למכונית ללא נהג למצוא את דרכה למקום חניה בחניון רב קומות, עם הפעלה באמצעות שעון חכם.

ההיסטוריה של הנהיגה האוטונומית
 ההיסטוריה של הנהיגה האוטונומית

מרצדס F015 / צילום: רויטרס
 מרצדס F015 / צילום: רויטרס

מרצדס F015 / צילום: רויטרס
 מרצדס F015 / צילום: רויטרס