ריבלין, אתה פוגע בנשיאות

ריבלין צודק בעניין הקפאת הכספים לרשות, אבל אלחם נגד זכותו לבטא אותה כנשיא

ראובן ריבלין / צילום: תמר מצפי
ראובן ריבלין / צילום: תמר מצפי

בכלל לא ברור שהקפאת כספי הרשות הפלסטינית כעונש היא צעד מוצדק או מועיל. זה משהו שנעשה כבר בעבר, ולא הביא שום תוצאה טובה. אני חושב שעמדתו של נשיא המדינה נגד ההקפאה היא יותר שקולה ונכונה. אבל, וזו הנקודה, למרות שאני מסכים עם עמדת הנשיא, אני חושב שהוא צריך להימנע מלהשמיע אותה. הוא אמנם נמצא בעמדה רמת מעלה של הנשיאות, אבל מבחינת מדיניות הוא "רק" נשיא. הוא לא מקבל החלטות מדיניות, לא משתתף בגיבושן, ואין לו סמכות חוקית לנהל מדינית משלו. ראש הממשלה הוא זה שנבחר כדי לעסוק בדברים אלה. הוא מחליט ועליו חלה האחריות.

אין סמכות ללא אחריות

אותה הבעיה הייתה גם עם נשיאים קודמים, מי פחות ומי יותר. כתבתי על כך בעבר והזהרתי שמדובר בתופעה מאוד לא בריאה, ובהחלט לא דמוקרטית. הכלל בממשל דמוקרטי הוא שמי שמחליט נושא באחריות. לא הוגן, ולדעתי גם לא מוסרי, שמי שאין עליו אחריות, כמו הנשיא, ינסה לקדם עמדות מדיניות כלשהן. במיוחד זה לא תקין כאשר מדובר בעמדה הנוגדת את זו של הממשלה והעומד בראשה.

שיקולים סקטוריאליים

כבר מזמן היה צריך לעשות לזה סוף ולהחזיר את הנשיא למסגרות שלשמן נבחר. אבל זה כמובן לא נעשה, כי תמיד היו כאלה שתמכו בנשיא פוליטי. הכל, כמובן, לפי הפוליטיקה שלו. אם ביטא עמדות ימניות, הימין היה נותן לו גיבוי, וכמובן שכך גם בשמאל. אין ספק שהרבה מאוד אנשי שמאל ומרכז שמחים היום בנשיאם. עמדתו תואמת את שלהם, ויותר חשוב: הוא "מכניס" לביבי. מחר יאמר הנשיא דברים שונים, והם ישאלו בשצף קצף: איך הוא מעז להביע עמדה פוליטית (שאינה תואמת את דעותי)?

פוליטיקאים יש לנו מספיק

גם אלה וגם אלה אינם מוכנים, או לא מסוגלים, לראות את הדברים מנקודת מבט ממלכתית, להבדיל מסקטוריאלית. כאשר מעשי הנשיא נראים להם, לא אכפת שמדובר במעשה שהוא לא חוקתי בעליל. כולנו, מכל המחנות והעמדות, רוצים לראות בנשיא את סמל הממלכתיות. אבל זה לא יכול להתבצע כאשר הנשיא מנצל את התפקיד הממלכתי לקידום עמדות פוליטיות. ברגע שזה קורה, כבר לא מדובר בנשיא, אלא בפוליטיקאי. וכאלה יש לנו מספיק בכנסת ובמפלגות. אנחנו לא צריכים עוד אחד במשכן נשיאי ישראל.

שיקולים אסורים

אם לעשות פרפרזה על וולטר, "אני מסכים עם כל מילה שאומר ריבלין בנושא זה, אבל אלחם נגד זכותו לבטא אותה כנשיא". אני מקווה שהתבטאויות מסוג זה אינן נובעות מטינתו של ריבלין לראש הממשלה. שיקולים כאלה צריך להשאיר מחוץ לשער היפה למשכן הנשיא. יש לך מספיק נושאים לעסוק בהם, אדוני הנשיא, אל תפגע במוסד הנשיאות היקר לרובנו.