מיני מבחן דרכים: קיה קארנס LX - לא רק בגלל המחיר

דגם הבסיס של הקארנס הוא עדיין המיניוואן הזול בשוק, אך הפער מול דגמי מיין סטרים התכווץ - זה אחד הסיכונים של שימוש בשיווק מוטה מחיר ■ כך או כך, זו עדיין אחת העסקאות הארקטיביות בפלח דל ההיצע הזה

קיה / צילום יח``צ
קיה / צילום יח``צ

שוק הרכב הישראלי החל את שנת 2015 במהומה צרכנית. לקוחות שהעדיפו לחכות לינואר, גילו שהרכב שהזמינו התייקר באלפי שקלים. אחרים, שהקדימו רכישה לסוף 2014 כדי להימנע מעליית המחירים, גילו שהמחיר של מודל 2015 לא השתנה כלל ובמקרים נקודתיים אפילו הוזל.

תנועות המחירים הסותרות הביאו לסגירת פערי מחיר בין דגמים שונים ולשינויים לא מעטים במפה התחרותית. ההשפעה גדולה במיוחד בדגמים שמוצבו מלכתחילה בתור דגמי "תמורה לכסף", עם יתרון מחיר בולט לעומת דגמים מתחרים. דוגמה אחת היא דגם הבסיס של המיניוואן קיה קארנס, ששוגר בשלהי 2014 במחיר "שובר שוק" של קצת פחות מ-150 אלף שקל ומוצב בתור "המיניוואן 7 מקומות הזול ביותר בשוק".

הדולר זינק, המיסוי הירוק נגס, ואותו הדגם מתחיל את 2015 עם מחיר של כ-153 אלף שקל, שמחמיץ את הסף השיווקי המיסטי של "פחות מ-150 אלף שקל" ומכווץ בכ-3,000 שקל את יתרון המחיר מול מתחרים כמו טויוטה וורסו (155 אלף), שמחירה לא השתנה.

כך או כך, הקארנס LX הוא עדיין כלי מעניין אטרקטיבי. העיצוב החיצוני מזכיר סטיישן גדולה וספורטיבית ולא מוביל משפחות חסר אישיות עם חרטום מעניין, קווי מתאר עגלגלים, שמשה קדמית כמעט אנכית וזנב שמנמן. בדגם הבסיס המוזל הוחלפו חישוקי הסגסוגת ב"צלחות" זולות למראה, אבל בסך הכול העיצוב לא נפגם.

תא הנוסעים היה ונותר אחד היתרונות המרכזיים של הקארנס. כראוי למוצר עדכני של קונצרן יונדאי מוטורס, עמדת הפיקוד מושקעת ואיכותית למראה ולמגע עם שימוש נדיב בחומרים פלסטיים רכים, עיצוב סימטרי, שלל צגי נתונים והנדסת אנוש מושקעת. בדגם הבסיס אין אמנם גג שמש פנורמי כמו בדגם המפואר ואפילו דיבורית הבלוטות' נותרה מאחור לטובת הוזל המחיר (קצת קטנוני, אבל לא משהו שאי אפשר להתגבר עליו) אבל יש שלל של מתגים על ההגה והרושם הכולל הוא של "משפחתית מושקעת".

השימושיות טובה עם מרחב בשפע בשתי שורות המושבים הקדמיות ומרחב מתקבל על הדעת לילדים/נערים ממוצעי קומה בשורה השלישית, שהגישה אליה דורשת גמישות. עם שבעה מקומות מאוישים, תא המטען התקני סמלי למדי אבל בחיים האמיתיים זו סיטואציה נדירה. כאשר המושב האחורי מקופל במלואו, או בחלקו, הופך הרכב למוביל מטענים שימושית אפילו למכורי איקאה.

על הכביש הקארנס עשויה להפתיע לטובה גם את מי שלא מנמיך ציפיות. ההיגוי אמנם הוא לא הכי מדויק, אבל ההתנהגות על כבישים מתפתלים מאוזנת ונעימה, תודות למרכז כובד נמוך יחסית לז'אנר המיניוואנים. היציבות הכיוונית במהירויות טובה ונוחות הנסיעה מצטיינת, אולי גם בזכות הוויתור על חישוקים רחבים וצמיגי ספורט. מנוע ה-2 ליטר המתקדם מייצר 166 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית מודרנית ולא מתקשה לשנע כ-1.8 טון של רכב פלוס נוסעים בקצב סביר בהחלט. האצה בעליה עם מטען אנושי מלא דורשת אורך רוח וצריכת הדלק נעה סביב 10 קילומטרים לליטר.

דגם הבסיס של הקארנס הוא עדיין המיניוואן הזול בשוק אך, כאמור, הפער מול דגמי מיין סטרים התכווץ. זה אחד הסיכונים של שימוש בשיווק מוטה מחיר. כך או כך, זו עדיין אחת העסקאות הארקטיביות בפלח דל ההיצע הזה.