"גל קור קיצוני מגיע": השלג יתחדש הלילה בירושלים

אוויר קר במיוחד שמקורו ברוסיה ישפיע על המדינה ביומיים הקרובים ■ שלג יתחיל הלילה בהרי המרכז והדרום, והוא עשוי להיערם עד גובה של 10 ס"מ ■ בצפת - מינוס 5 מעלות מחר בלילה

סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו
סערה - שלג בצפת / צילום: טליה בן לולו

אחרי יום עם רגיעה יחסית במזג האוויר, שהתאפיין בגשמים פזורים, בשעות הקרובות (ה') הטמפרטורות יצנחו בהדרגה עם הגעתו של גל קור קיצוני. בהרים ירדו הלילה הטמפרטורות מתחת לאפס. "אוויר קר במיוחד שמגיע מרוסיה ישפיע על המדינה ביומיים הקרובים", אמר החזאי אורן דוידוף מהשירות המטאורולוגי בבית דגן. הודות לקור העז ולעובדה שעדיין חזויים משקעים - בשעות הלילה ולקראת הבוקר יתחדשו השלגים בהרי המרכז והנגב שמעל 700 מטרים. ייתכנו שלגים גם בגבהים נמוכים יותר, אם כי נראה שהצפון מחוץ לתמונה, שכן הרוחות הנושבות הן צפוניות. כל משקע שירד בהרים עד מחר בלילה יהיה בצורת שלג או משקע קפוא אחר. תיתכן היערמות של חמישה עד עשרה סנטימטרים - מה שעשוי להוביל לחסימת צירים.

החזאי הוסיף כי כל המודלים שנבחנו התכנסו לכדי תרחיש דומה, מה שאיפשר להודיע על שלג נוסף בירושלים. "כדי שיהיה שלג, ובמיוחד בירושלים, נדרשת טמפרטורה מסוימת ומטה בכל השכבות הנמדדות באטמוספירה - ולפי מה שנראה, באותו חלון הזדמנויות אופטימלי שנפתח מהלילה מבחינת הקור, יש גם משקעים". במקומות האחרים שאינם הרריים, בעיקר במרכז ובדרום, צפוי גשם והוא ימשך עד שבת בבוקר. גם השלג ייפסק באותה עת. הרוחות יתחזקו בהשוואה להיום וינשבו במהירות של 55-35 קמ"ש.

השיא של גל הקור יגיע בלילה שבין שישי לשבת, אז יימדדו ערכים קיצוניים וחריגים שלא היו פה תקופה ארוכה. בצפת ובקצרין, למשל, יהיו אז 5 מעלות מתחת לאפס, בירושלים 3-, בעפולה, בנצרת ובחיפה 0, בלוד ובבית שאן 3, בתל אביב ואפילו באילת החמימה יהיו מחר בלילה רק 4 מעלות מעל האפס. הסכנה העיקרית שמביא עמו הקור בשבת בבוקר, פרט לאפשרות של צירים חסומים, היא היווצרות קרח באזורים שונים בארץ. יש חשש מהחלקה בכבישים וגם במדרכות, והציבור נקרא לנהוג במשנה זהירות. הערכת המשקעים לפרק שיסתיים מחרתיים - 60-30 מ"מ.

וזה לא הסוף. מערכת נוספת מתחדשת משעות אחר הצהריים של שבת, אז ירדו גשמים משמעותיים מאוד מלווים בסופות רעמים ובברד בצפון ובמרכז. יש אפשרות להצפות נקודתיות. בהרים הגבוהים של הגולן והגליל יזכו למנה נוספת של שלג, אחרי שהיו מקופחים. מוקדם לדבר על היערמות ועל גבהים שבהם יראו את השלג. כנראה שבמרכז הארץ לא יהיה שלג, שכן הטמפרטורות לא מתאימות - כך אמרו בבית דגן. הגשם יגיע עד הנגב ויימשך עד ראשון בצהריים. יש חשש משיטפונות בכל נחלי הדרום והמזרח. מדובר על מערכת מהירה שתניב בממוצע 60-30 מ"מ נוספים. לא מן הנמנע שביום ראשון, מקומות רבים בארץ יסגרו את הממוצע לחודש ינואר כולו. בלילה של יום ראשון תחול התבהרות וכתוצאה מכך קיים חשש חמור לקרה במקומות המועדים.

סיכום המשקעים מיום שלישי ועד היום ב-15:00: ניצב בראש קיבוץ כפר גלעדי שבאצבע הגליל עם 130 מ"מ, אחריו מצפה חרשים שבגליל העליון עם 81 מ"מ, קיבוץ אילון שבגליל המערבי - 80 מ"מ, קיבוץ דפנה שבעמק החולה - 71 מ"מ, בית דגן שבשפלה - 63 מ"מ, הטכניון שבכרמל - 61 מ"מ, צמח שעל גדול הכינרת - 46 מ"מ, תל אביב - 45 מ"מ, באר שבע - 23 מ"מ, ערד - 16 מ"מ, אשקלון - 11 מ"מ ובעין גדי שבים המלח 7 מ"מ.

עמוס פורת, ראש גף אקלים בשירות המטארולוגי, אמר כי ברוב חלקי הארץ כמויות הגשם המצטברות מתחילת עונת הגשם עד היום עולות על הממוצע הרב-שנתי לתקופה המקבילה, ובחלקים ממישור החוף הדרומי והרי המרכז הן אף מגיעות לפי 1.5 מהממוצע. בחלק מהתחנות, הכמויות שירדו עד כה כבר עולות על 70% מהממוצע הרב שנתי לעונה כולה.