בעקבות הטרור: האם יהודי צרפת באמת באים?

מרים פיירברג: "כיכר העצמאות בנתניה מוכרת ליהודי צרפת יותר מאשר לישראלים"

יומיים לאחר מתקפת הטרור בפריז, קיימו הבוקר הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה יריד לעידוד עלייה בעיר, כפי שתוכנן מראש גם אם באבטחה מוגברת. לפי נתוני משרד הקליטה והעלייה חל בשנים האחרונות גידול תמידי בעלייה מצרפת. ב-2010 עלו 2,045 מצרפת, בשנים 2011-2012 היה מספר העולים 1,954 ו-1,979 בהתאמה, וב-2013 עמד מספר העולים היהודים מצרפת על 3,414 . בשנת 2014 כבר הוכפל מספר זה ל-6,679.

ועם זאת, יש להתייחס בזהירות לדיווחים כעת של יזמי נדל"ן ומתווכים בישראל על התעניינות מאסיבית ברכישת דירות מצד יהודי צרפת.

"מתעניינים אבל לאו דווקא עולים"

יעקב גורסד שעלה לישראל לפני ארבע שנים והיום הוא יו"ר ובעלים של קבוצת YBOX, המקימה פרויקטים למגורים בישראל דוגמת "רביעיית פלורנטין", אמר היום ל"גלובס": "אני לא רואה בימים הקרובים גל עלייה מאסיבי או משמעותי מצרפת לישראל. גם לפני שלוש שנים, אחרי הפיגוע בטולוז, שבו נהרגו יהודים, דיברו על עלייה של עשרות אלפי יהודים מצרפת לישראל, וזה לא קרה. נכון שבימים הקרובים תהיה יותר התעניינות בעלייה, אבל זה לא בהכרח יתורגם לכך. אנשים לא מבינים שרוב היהודים בצרפת הם אנשים עובדים, שם נמצאת הפרנסה שלהם, ומערכת החינוך שהילדים שלהם מכירים. נכון שיהיו כל הזמן יהודים שיעלו לארץ מטעמי ציונות אבל זה קורה בהדרגה ולא בגלל בהלה או פאניקה.

"גם בישראל יש טרור, ורק לפני 3 חודשים, כשהיו המון פיגועים בישראל, כולם בצרפת אמרו לי שכדאי לי לחזור לצרפת". גורסד הוסיף כי גם ההעדפות הנדל"ניות של היהודים הצרפתים, השתנו ואינן כפי שנהוג לחשוב. "עוד נתגעגע לצרפתים שקנו דירות יוקרתיות בתל אביב. אין היום כמעט צרפתים שקונים נכסים כאלה. יש קבוצה של יהודים עשירים אבל כולם קנו נכסים בישראל. היכולות של 80% מהצרפתים שמתעניינים ברכישת דירה בישראל, הן לקנות דירות קטנות בסכומים של 250-300 אלף אירו, ובטח לא ליד הים. זה השוק של הצרפתים".

לפי נתוני השנים האחרונות, אחת הערים המבוקשות למגורים מצד העולים מצרפת היא נתניה. "כמו שיהדות צרפת לא נטשה אותנו בימי הפיגועים שחוותה ישראל בכלל ונתניה בפרט, כך גם אנו", אמרה היום ראש עיריית נתניה ל"גלובס". "העובדה שבנו של אחד מארבעת ההרוגים במרכול הכשר מתגורר עם אמו בנתניה היא בעלת משמעות סמלית. אלפים מהעולים מצרפת בשנים האחרונות הגיעו לנתניה, ואין עיר בישראל שקלטה משנות ה-90 מספר עולים כה רב כמו נתניה.

"הזוועה שחוותה יהדות צרפת מזכירה לנו שוב את מה שחווינו אנחנו כאן בנתניה במשך שש שנים של פיגועים קשים. אני מציינת בכל הזדמנות שגם באותם ימים קשים שפקדו את העיר, כשישראלים רבים הדירו רגליהם מהעיר, התיירים היחידים שלא הפסיקו להגיע ולתמוך היו יהודי צרפת. כיכר העצמאות בנתניה מוכרת ליהודי צרפת יותר מאשר לישראלים רבים במדינה".

פיירברג הוסיפה שהעירייה ערוכה לקליטת יהודים נוספים מצרפת וציינה כי "רצונם של יהודי צרפת להגיע לישראל, ולמרבה הצער גם רצונם להיקבר כאן, רק מחזקים את התחושה וההכרה שאין ליהודים ברירה אלא לבוא לישראל, המדינה היחידה שמבטיחה ליהודים ביטחון ושייכות, משפחה".