העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל - לאישור הממשלה

תזכיר החוק פורסם להערות הציבור, שימסרו עד ליום שישי בצהריים, וביום ראשון הקרוב הוא יובא לאישור הממשלה

אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור
אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור

משרד הכלכלה פרסם היום (ב') את התזכיר לחוק העלאת שכר המינימום במסגרת הוראת שעה ל-5,000 שקל בשלוש פעימות עד חודש ינואר 2017. תזכיר החוק פורסם להערות הציבור, שימסרו עד ליום שישי בצהריים, וביום ראשון הקרוב הוא יובא לאישור הממשלה. בישיבת הממשלה יוחלט על אופן הבאתו לאישור הכנסת, בעיצומה של תקופת בחירות.

בעקבות סיכום שהתגבש בין סיעות הכנסת, אישר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את קידום חקיקת החוק המאפשר את העלאת שכר המינימום בתקופת בחירות. את המהלך קידמו ההסתדרות הכללית, בראשות אבי ניסנקורן, ונשיאות הארגונים העסקיים, בראשות צביקה אורן, בעת שחתמו על הסכם בנושא בראשית חודש דצמבר.

ההסכם נחתם על רקע איום מצד ההסתדרות לשביתה כללית במשק. בעקבות התפרקות הממשלה וההחלטה לצאת לבחירות, ההסתדרות והארגונים העסקיים חתמו על ההסכם בלי שיכלול את המגזר הציבורי. אלא שמאוחר יותר, בתום דיונים עם ראשי משרד האוצר, ולאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, המחזיק בתיק האוצר, נתן רוח גבית למהלך - הצטרפה גם המדינה להסכם. כיום עומד שכר המינימום במשק על 4,300 שקל.

חרף האישור שנתן היועץ המשפטי לממשלה לקידום החוק בעיצומה של תקופת בחירות, הוא אסר לעגן בו את השינוי הקבוע להעלאת הבסיס לחישוב שכר המינימום ל-52% מהשכר הממוצע ולהותיר את הנוסחה הקיימת, שלפיה שכר המינימום יהיה 47.5% מהשכר הממוצע במשק.

לדעת היועץ המשפטי, מדובר בסוגיה שראוי לטפל בה רק לאחר הבחירות. שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר היום עם פרסום תזכיר החוק, כי להסכמה בין הגורמים השונים בכנסת, נציגי העובדים והמעסיקים יש חשיבות רבה בהבאת חוק, שיש בו כדי לאזן בין הצורך האמיתי להעלאת שכר העובדים לבין קשיי המעסיקים במשק. לדברי בנט, הסכמות האלה ימנעו דחייה בקידומו של חוק בעל חשיבות כלכלית ואנושית.