המשבר בגז: צוות קנדל סיים ישיבותיו - אבל אין פתרון באופק

מקורבים לוועדה שמינה ראש הממשלה: "מדובר בנושא מורכב ביותר, ואנחנו נמצאים בו כרגע על פרשת דרכים. מוקדם מאוד לדבר על הצעות"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

פתרון למשבר הגז אינו נראה באופק: צוות החשיבה שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות המשבר במשק הגז עדיין רחוק מלגבש המלצות ולהציע פתרונות. הצוות, שאותו מוביל הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, נפגש היום (ב') לישיבה השלישית והאחרונה המתוכננת בשלב זה. שתי הישיבות הראשונות הוקדשו לשמיעת עמדותיהם של נציגי המשרדים והרשויות החברים בצוות. גורמים הקשורים לצוות אמרו ל"גלובס" כי "עדיין מוקדם מאוד לדבר על הצעות או המלצות לפתרון המשבר במשק הגז".

אותם גורמים הוסיפו ואמרו: "מדובר בנושא מורכב ביותר, ואנחנו נמצאים בו כרגע על פרשת דרכים". העילה המיידית להקמת הצוות הייתה החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דייויד גילה לחזור בו מהסכם פשרה עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י בנוגע לחשד להסדר כובל בעסקה לרכישת הזכויות במאגר הגז "לוויתן". עילה נוספת הייתה חוות דעת שפרסם ההמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, ובה הזהיר כי בעלי השליטה בלווייתן וב"תמר" מרכזים בידיהם כוח חסר תקדים וקרא לגבש אטסטרגיה כלל-ממשלתית לטיפול בבעיה. ליכט סבור כי הפתרון הראוי הוא הקמה של ועדת שרים לנושא משק הגז. רעיון אחר, של הקמת רשות-על למשק הגז שהועלה בעבר על ידי האוצר במסגרת חוק ההסדרים - לא נדון עדיין במסגרת הצוות.

בעקבות עמדתו החדשה של גילה הנחה נתניהו ב-23 בדצמבר את יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל "למצוא את האיזון הנכון שיאפשר גם להפיק בקרוב גז ממעמקי הים וגם לספק אותו במחיר תחרותי לכל אזרחי ישראל". בינתיים נמשכות ההכנות לקראת השימוע שיערוך גילה לדלק ולנובל לפני פרסום החלטתו הסופית בעניין ההסדר הכובל לכאורה. נובל כבר הזהירה כי תפנה לערכאות משפטיות בינ"ל בעקבות ההחלטה המסתמנת להכריז על העסקה מ-2007 הסדר כובל. העימות בין המדינה ליזמים בנושא ההסדר הכובל עלול לגרום עיכוב משמעותי בפיתוח מאגר הגז "לוויתן" המוחזק בשליטת נובל ודלק. המאגר היה צפוי להתחיל בהזרמת גז למשק מ-2018 בהשקעה של כ-8 מיליארד דולר בשלב הראשון. ברשות להגבלים עסקיים סבורים כי אין ליזמים סיבה אמיתית לעכב את פיתוח המאגר.