עתירה: לבטל הסדר מקל עם מדגרה שהשליכה אפרוחים חיים לפח

עמותת "תנו לחיות לחיות" מבקשת לבטל הסדר טיעון מקל בין משרד החקלאות לבין מדגרת "נורדיה" שהשליכה אפרוחים חיים לאשפה וגרמה למותם בסבל בניגוד לדין, ולפיו תשלם המדגרה קנס בגובה 15 אלף שקל בלבד

אפרוח / צילום: תנו לחיות לחיות
אפרוח / צילום: תנו לחיות לחיות

בג"ץ ידון ביום רביעי השבוע בעתירה שהגישה עמותת "תנו לחיות לחיות", המבקשת לבטל הסדר טיעון מקל בין משרד החקלאות לבין מדגרה שהשליכה אפרוחים חיים לאשפה וגרמה למותם בסבל בניגוד לדין, ולפיו תשלם המדגרה קנס בגובה 15 אלף שקל בלבד.

בתגובה שהגישה לאחרונה הפרקליטות לבית המשפט מותח היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ביקורת חריפה על הסדר הטיעון: "היועמ"ש סבר כי הסדר הטיעון מקל יתר על המידה, הוא אינו משרת את האינטרס הציבורי, ואינו משקף את מדיניות היועמ"ש בכל הנוגע לעבירות התעללות בבעלי חיים", כתב. וינשטיין אמנם לא הורה למשרד החקלאות לחזור בו מהסדר הטיעון, אך מתח ביקורת הן על גובה הקנס והן על מחיקת מנהל המדגרה מכתב האישום.

מכתב האישום, שהגישה המדינה באמצעות משרד החקלאות לבית משפט השלום בראשון-לציון, עולה כי ב-3 מקרים בשנת 2013 עובדי מדגרת נורדיה, המשווקת אפרוחים לתעשיית הבשר, השליכו לאשפה מאות אפרוחים המסווגים כ"פגומים". לאפרוחים נגרם סבל רב במשך שעות ארוכות, והם גססו לאיטם עד שמתו כתוצאה מחנק, וזאת בניגוד לחוק צער בעלי חיים.

באחד המקרים הוזרם לשקית שהושלכה פחמן דו-חמצני, מבלי לוודא את ריכוז הגז ומבלי לוודא שהגז הביא למוות מיידי של כל האפרוחים.

על-פי הוראות החוק, קיימות שיטות מוגדרות להשמדת אפרוחים בתעשייה, שמבטיחות את מותם המיידי של האפרוחים מבלי לגרום להם סבל - אך המדגרה, כאמור, פעלה בניגוד להם. החוק אף קובע כי העונש על עבירות על חוק צער בעלי חיים הוא עד 3 שנות מאסר.

עוד בשנת 2007 פנתה הממונה על-פי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן-דב, למנהלי המדגרות בישראל והדגישה בפניהם כי השלכת אפרוחים חיים לאשפה מהווה הפרה של החוק, כמו גם המתתם באמצעים שאינם מיועדים ומאושרים לצורך כך.

ביולי 2013 אף הופץ על-ידי הרפרנטית לעבירות התעללות בבעלי חיים בפרקליטות המדינה, עו"ד עירין ענבר אייזינגר, לגורמים האמונים על אכיפת חוק צער בעלי חיים, שבראשם משרד החקלאות, כי יש לקבוע רף ענישה של מאסר בפועל בעבירות התעללות והתאכזרות לבעלי חיים.

למרות זאת, לאחר הגשת כתב האישום נגד מדגרת נורדיה, התקיימו מגעים בין תובע משרד החקלאות, שאמור לחתור למיצוי הענישה כלפי העוברים על החוק, לבין נציגי המדגרה, וביולי האחרון גובש הסדר טיעון, שלפיו מנהל המדגרה יימחק מכתב האישום, המדגרה תודה במיוחס לה, ויוטל עליה קנס בסך 15 אלף שקל.

"היועמ"ש סבר כי הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים הוא הסדר מקל יתר על המידה שלא היה ראוי להגיע אליו מלכתחילה", נכתב בתגובת פרקליטות המדינה להסדר. "מדובר בהסדר טיעון המקל על הנאשמים באופן מופרז וללא הצדקה".