קנון נופלת 7%; על הכוונת: חלוקת מניות טאואר כדיבידנד בעין

כדי לחלק את טאואר כדיבידנד בעין תידרש קנון ליתרת רווחים ראויים לחלוקה של כ-240 מיליון דולר ■ קנון: "לא התקבלה החלטה בנושא"

אחרי שזינקה 13% בשני ימי המסחר הראשונים שלה בבורסה בת"א, נופלת היום (ג') מניית קנון במחזור גבוה ומוחקת את מרבית העלייה המצטברת. בעקבות הירידה היום עומד שווי השוק של חברת ההחזקות שבשליטת עידן עופר על 3.9 מיליארד שקל, המבוסס רובו ככולו על החזקתה בחברת תחנות הכוח איי.סי פאואר (ICP).

קנון, חברת החזקות חדשה שנולדה עם פיצולה מהחברה לישראל, אינה מתכוונת להרחיב בעתיד את פורטפוליו האחזקות שלה, אלא דווקא לצמצמו תוך התמקדות בשתי החזקות שהוגדרו כעסקיה המרכזיים: איי.סי פאואר וחברת הרכב הסינית קורוס. זוהי האסטרטגיה הברורה שהציבה לעצמה הנהלת קנון והיא אף מופיעה בתשקיף רישום מניותיה למסחר בבורסה בניו יורק.

כחלק מאסטרטגיה זו נמכרה בחודש שעבר ההחזקה (69%) בחברת האנרגיה הירוקה פטרוטק שמניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט. השליטה בפטרוטק נמכרה לחברת REG האמריקאית בעסקה שכללה תשלום של 15.4 מיליון דולר במזומן, לצד הקצאת 4.7% ממניות החברה הרוכשת, ששווין הנוכחי בנאסד"ק עומד כעת על 19.2 מיליון דולר.

מלבד שתי ההחזקות המרכזיות שלה מחזיקה קנון גם ב-30% מיצרנית השבבים טאואר, 32% מחברת הספנות צים, וכן בשתי חברות לפיתוח טכנולוגיות חדישות בתחום האנרגיה ירוקה, פרימוס והליו-פוקוס, שהבעלות עליהן מוחזקת דרך החברה הבת איי.סי גרין (ICG). קנון מדגישה כי האסטרטגיה שלה מחולקת לשניים: מצד אחד להתמקד בפיתוח והצמחת הפעילות של ICP וקורוס, ומצד שני למקסם עבור בעלי המניות שלה באופן סביר ומהיר את הערך המהותי הנובע מההחזקות האחרות שכאמור אינן בליבת פעילותה, באמצעות מכירתן או הפצתן.

עבור כל חברת החזקות, מכירת חברה בת היא תמיד אפשרות הנמצאת על השולחן, אולם כשהחברה הבת היא ציבורית קיימת גם האפשרות לחלק את מניותיה כדיבידנד בעין. במקרה של קנון, מדובר בעיקר בהחזקה בטאואר , שמנייתה מציגה התאוששות מפתיעה מדצמבר 2013 אז חמתה על רכישת השליטה במפעל השבבים של פנסוניק ביפן. מאז אותה עסקה זינקה מניית טאואר בכ-200% לשווי של 770 מיליון דולר.

נושא חלוקת מניות טאואר כדיבידנד בעין החל להיבחן ע"י הנהלת קנון, אולם דירקטוריון החברה טרם קיבל החלטה בנושא. אם יוחלט לבצע את המהלך, הרי שמדובר על דיבידנד ענק בשווי של 240 מיליון דולר, שיחולק לבעלי המניות ובראשם בעל השליטה, עידן עופר, שמחזיק ב-53% מקנון.

לצורך אישור העסקה תידרש קנון ליתרת רווחים ראויים לחלוקה בגובה סכום הדיבידנד נכון לסוף 2014, או לחילופין לאישור ביהמ"ש למהלך. קנון טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים למחצית השנייה של השנה החולפת, בהם אמור היה להיכלל רווח חשבונאי של מאות מיליוני דולרים מהסדר החוב של צים, כך שלא ברור האם ברשותה יתרה חיובית בגובה זה.

מקנון נמסר: "לא התקבלה החלטה בנושא".

עם זאת, ב-2013 הפסידה קנון 626 מיליון דולר, כך שהיא תידרש לכאורה להציג רווח של לפחות 870 מיליון דולר ב-2014 כדי להניע את המהלך בשבועות הקרובים. אחרת, היא תצטרך להמתין עד להשגת צבירה של רווח ראוי לחלוקה בגובה הדיבידנד במשך שמונה רבעונים רצופים, או, כאמור, לפנות לביהמ"ש.

פניה לביהמ"ש מחייבת את אישור נושי קנון, ובמקרה הנוכחי החברה לישראל, שהעניקה לקנון מסגרת אשראי להלוואה של עד 350 מיליון דולר, שמיועדת לאפשר לקנון להמשיך ולתמוך בקורוס שצוברת בינתיים הפסדים. כחלק מתנאי ההלוואה, הסכימה קנון לשעבד לטובת החברה לישראל 66% ממניות ICP ברשותה. בתמורה, הסכימה החברה לישראל כי כל עוד לא הונפקה ICP, היא לא תתנגד להחלטה של קנון לחלק את מניות טאואר וצים כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה.

על פי התשקיף של קנון, הנפקת ICP עשויה להתרחש בטווח הזמן הבינוני, כלומר לא בשנה הקרובה. טווח זה אמור להספיק לקנון להשלים את חלוקת מניות טאואר כדיבידנד בעין, ואולי אף כדי להשלים מהלך דומה עם ההחזקה בצים.