בנט: "העסקים הם ממש לא האויב של הציבור"

שר הכלכלה: "אנחנו עוברים תקופה מיוחדת, שבה מנסים להסביר לציבור את הסיבות ליוקר המחיה. זה דורש שיח מעמיק יותר"

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

בפתח הכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים היום (ג') נשא דברים שר הכלכלה, נפתלי בנט, שהחמיא לפרופ' דיויד גילה. "אני רוצה להודות לאדם שעוסק בתחום שמשפיע באופן ממשי על יוקר המחיה של כולנו, אדם שהגיע מהאקדמיה ועושה עבודה חשובה בצורה אמיצה. תודה לך, פרופ' דיויד גילה", אמר שר הכלכלה.

"העסקים הם ממש לא האויב של הציבור, אלא הם הקטר שמוביל את הכלכלה הישראלית, אך חשובה גם התחרות", אמר בנט. "אנחנו עוברים תקופה מיוחדת, שבה מנסים להסביר לציבור את הסיבות ליוקר המחיה. זה דורש שיח מעמיק יותר. הציבור מבין כיום שהדבר המרכזי שמשפיע על יוקר המחיה הוא הריכוזיות. כשם שקיים כוח כבידה בפיזיקה, בעולם העסקי יש עסקים שמחפשים את המונופול - זה דבר טבעי. גם כשהייתי בעצמי יזם, חשבתי שתחרות רעה לחברה שלי וניסיתי לשמור על המונופול שהיה לנו בשוק בתחילת דרכנו. גיליתי שתחרות היא דווקא ברכה, כי זה מאלץ אותך להתייעל, לא לשקוט על השמרים.

"הסיפור של מונופול וחסמי תחרות הוא תמיד אותו סיפור. תמיד ישנה תחפושת של ערך ציבורי כלשהו, שעושים בה שימוש לשכנע שלא כדאי לפרק את המונופול. אגב, לעתים יש לזה הצדקה, אבל היא לרוב מתבטלת לעומת הערך שנותנת התחרות".

בנט התייחס בפרט לתחום החקלאות, שלדבריו סובל מחוסר תחרות שמקורו עוד בימי שלטון מפלגת המערך. "למתווכים חקלאיים מותר לתאם מחירים לפי חוק", ציין שר הכלכלה. "20 שנה מנסים לבטל את זה. יותר מ-10 החלטות ממשלה התקבלו לביטול הפטור החקלאי מדיני ההגבלים העסקיים - ללא הצלחה. למה זה קורה? יש גורמי כוח שיוצרים מנופים על פוליטיקאים, למשל באמצעות התפקדות למפלגות. לדוגמה, למערך התפקדו חקלאים רבים. כשבאו לחוקק שינוי בחוק בכנסת, אמרו העסקנים לחברי הכנסת: 'אנחנו לא נתמוך בכם בפריימריז', וכך טרפדו את השינוי. ב-1 במאי, כמה אירוני, ייכנס לתוקף ביטול הפטור על נושא תיאום המחירים בחקלאות מדיני ההגבלים העסקיים".