ראש עיריית אנקרה: "המוסד עומד מאחורי הפיגועים בפריז"

ראש עיריית אנקרה הוא בין האישים בטורקיה וברוסיה שמלבים תיאוריות קונספירציה סביב שרשרת הפיגועים בפריז

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

קצת יותר מ-24 שעות לאחר שראש ממשלת טורקיה, אהמט דבוטאולו, הצטרף למיליוני הצועדים ברחובות פריז לאות הזדהות עם 17 הנרצחים בידי הקיצונים האסלאמיים, החל נשיא טורקיה להשמיע דברים חריפים.

"הצביעות של המערב ברורה", אמר רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים אתמול (ב') בערב. "כמוסלמים, מעולם לא צידדנו בטרור או במעשי טבח. גזענות, אמירות רוויות שנאה והפחד מהאסלאם - הם שעומדים מאחר מעשי הטבח האלה.

"זהותם של האשמים ברורה: אזרחים צרפתים הם שביצעו את מעשי הטבח האלה, אך האשמה מוטחת במוסלמים", הוסיף ארדואן.

למרות שמנהיגים פוליטיים בטורקיה גינו באופן חוזר ונשנה את המתקפות בפריז, הולך ומתגבש נרטיב מקביל במדינה. אנשים רוקמים תיאוריות קונספירציה שמייחסות את מעשי הרצח לסוכנויות ביון זרות ולא לאסלאמיסטים קיצונים.תופעה דומה מתרחשת גם ברוסיה, ששר החוץ שלה, סרגיי לברוב, השתתף שלשום בצעדה בפריז.

כמה מתיאוריות אלה זוכות לתמיכתם של אישים פרו-ממשלתיים, והדבר ממחיש את התרעומת והחשדנות הגוברות כלפי המערב בשתי מדינות בעלות חשיבות אסטרטגית על רקע המתח הגובר בסוגיות אוקראינה והמזרח התיכון.

"בטורקיה, לפחות, זה נראה כתופעה מסוכנת שבמסגרתה אנשים משחקים במשחק כפול", אמר אהרון סטיין ממכון המחקר הבריטי רויאל יונייטד סרוויסס אינסטיטיוט. "מצד אחד אתה מפרסם גינויים שנועדו לאוזניי הקהל הבינלאומי ומצד שני אתה מגלה סובלנות כלפי אלה מבין תומכיך שמקדמים השקפות מטורפות אך אטרקטיביות לבסיס הבוחרים הפוליטי שלך".

מליא גוקסק, ראש עיריית אנקרה מטעם מפלגת הצדק והפיתוח (AK) השלטת בטורקיה, אמר אתמול, כי "ללא ספק המוסד הישראלי הוא שעומד מאחורי תקריות כאלה... זה מחריף את העוינות כלפי האסלאם", גוקסק טען לקיומו של קשר בין מתקפות הטרור בפריז לבין צעדי ההכרה של צרפת במדינה פלסטינית.

עלי סאהין, חבר בפרלמנט הטורקי ודובר בענייני חוץ עבור מפלגת הצדק והפיתוח, פירט בשבוע שעבר שמונה סיבות לחשדו כי הרציחות היו מבוימות כדי "שהאשמה על המתקפה תונח לפתחם של המוסלמים".

מהמט גורמז, ראש מנהלת ענייני הדת הממלכתית של טורקיה, תיאר את המתקפות כ"מבצע שנועד לעצב את האופן שבו נתפסת המציאות" באמצעות שימוש ציני בסמלי האסלאם. עם זאת, לאחר מכן מיתן גורמז את דבריו.

ארדואן עצמו אמר אתמול: "מישהו משחק משחקים באמצעות העולם האסלאמי". הוא הביע השתאות מכך ששירותי המודיעין הצרפתיים לא עקבו ביעילות רבה יותר אחר האנשים שביצעו את המתקפות. עם זאת, נראה שכוונתו הייתה לרמוז על קיומה של קונספירציה מאחורי האופן שבו תוארו הרציחות ולא על קונספירציה מאחורי ביצוע הרציחות עצמן.

ברוסיה ניסו כמה פרשנים הידועים בתמיכתם בקרמלין לייחס את הרציחות למזימות גיאופוליטיות של ארה"ב. אחד הצהובונים המובילים ברוסיה, "קומסומולסקיה פראבדה", יצא בכותרת: "האם האמריקאים ביימו את מתקפת הטרור בפריז?" ופרסם באתר האינטרנט שלו שורת ראיונות שבהם הוצגו נימוקים שונים ומשונים לטענה כי ייתכן שוושינגטון עומדת מאחורי המתקפה.

באחד הראיונות טען אלכסנדר ז'ילין, העומד בראש מכון המחקר הפרו-ממשלתי "המרכז ללימודי בעיות מעשיות", כי מתקפת הטרור הייתה נקמתה של ארה"ב בנשיא צרפת פרנסואה הולנד על קריאתו לאיחוד האירופי לבטל את הסנקציות נגד רוסיה, בראיון שנערך ב-6 בינואר.

פרשנים אחרים מחזרו את תיאוריית הקונספירציה הפופולרית ברוסיה כי שירותי הביון של ארה"ב אחראים למספר רב של מתקפות טרור - החל במתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר על ארה"ב וכלה במעשי הטבח בפריז.

"זה עשר שנים לפחות שמה שמכונה 'הטרור האסלאמי' נמצא בשליטתה של אחת מסוכנויות המודיעין המובילה בעולם", אמר אלכסיי מרטינוב, מנהל מכון המחקר "המכון הבינלאומי למדינות חדשות", לאתר האינטרנט הפרו-ממשלתי, LifeNews. "אני בטוח שכמה ממונים אמריקאים הם האחראים למתקפות הטרור בפריז, או לפחות האחראים על האסלאמיסטים שביצעו את המתקפות האלה".