קלטות ברשות ני"ע: סימנס ניצחה במכרז בגלל "לחץ מגבוה"

3 מהנדסים בחברה התריעו על העדפה פסולה לטובת סימנס בתחום המקצועי ■ חברת החשמל: "כל הטענות כלפי המערכת מבוססות על ניירת שאינה משקפת את המציאות; החברה רואה בחומרה כל חשש לגילוי שחיתות"

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

חוקרי רשות ניירות ערך קיבלו בימים האחרונים קלטות ובהן תיעוד של שיחות שנוהלו עם בכירים בחברת החשמל שהיו מעורבים בהליכי המכרז שעל-פי החשד הוטה לטובת סימנס. זאת, במסגרת חקירה המתנהלת ברשות בנוגע לאפשרות שבכירים בחברת החשמל קיבלו שוחד מחברת סימנס במסגרת ההצטיידות במערכת הבקרה במרכזית DMS.

מהקלטות עולה כי מי שהוביל למעשה במכרז בניקוד המקצועי של מהנדסי חברת החשמל היה דווקא החברה הקנדית LAVALIN.

בתוך כך, בהנחיית יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל, פתחה המבקרת הפנימית של החברה, ניצה רוגוזינסקי, בבדיקה מחודשת של בעיות התפקוד והבטיחות שהתגלו במערכת.

על התקלות והסיכונים במערכת התריעו מנהלים ועובדים בחברת החשמל, ובראשם מנהל המחוז המרכזי בחברת החשמל, דב הירש. הירש פנה למשנה למנכ"ל החברה לשעבר, יאשה חאין, שנעצר בחקירה המחודשת של רשות ניירות ערך בחשד שקיבל שוחד מסימנס לחשבון בנק סודי בשווייץ.

DMS היא מערכת שליטה ובקרה על רשת המתח הגבוה, שתפקידה לקצר את משכי ההפרעות ברשת ולקצר את זמני אי-אספקת חשמל ללקוחות עסקיים וביתיים. זאת, למשל, על-ידי "עקיפה" מרחוק של אזור שבו חלה הפסקת חשמל בגלל ניתוק קו מתח גבוה וחידוש האספקה בדרך עוקפת.

סימנס זכתה במכרז התקנת המערכת ב-2002, ב-75 מיליון דולר, וגברה במכרז על קונצרן ABB ועל חברת SNC-LAVALIN הקנדית.

זכיית סימנס אושרה בוועדת המכרזים העליונה של חברת החשמל, בראשות הדירקטורית עו"ד רחל דון יחיא, שברשות ניירות ערך חושדים כי בחשבון בנק בשווייץ של אחיה, עו"ד שלמה נס, הופקדו כספים שיועדו לדון יחיא כדי להטות את המכרז לטובת סימנס.

גורם מקצועי בכיר בחברת החשמל נשמע טוען בקלטות כי בעקבות "לחץ מגבוה" קיבלה סימנס ניקוד מקצועי חיובי בגין הפונקציות התפעוליות החשובות ביותר שנדרשו במכרז, אולם כלל לא היו ו/או תפקדו במערכת שהציעה סימנס במכרז: חישובים חשמליים בהכנת רשת החשמל למצבי קיצון או לתקלות; מערכת לאיתור הפרעות ברשת; מערכת לבידוד הקטע הסובל מהפרעה והחזרת החשמל ללקוחות המצויים בהמשך הרשת.

ל"גלובס" נודע עוד כי במהלך המכרז התריעו 3 מהנדסים בחברת החשמל על העדפה פסולה לטובת סימנס בתחום המקצועי. גם עניין זה הובא לרשות ניירות ערך בקלטת שבה משתתף אחד משלושתם.

בבדיקת התקלות של המבקרת הפנימית בחברת החשמל התבקש להעיד מורן גנוסר, מי שהיה מנתח מערכות מידע בצוות של מחוז דן. גנוסר זומן לפני שבוע למבקרת ופירט בפניה על התהליך שבו התריע מ-2010 על תקלות במערכת של סימנס מבחינת טיפול בהפסקות אספקת זרם ובעיות בטיחות.

מחברת החשמל נמסר: "רשות החשמל פרסמה מכתב מענה לפנייה של התנועה לאיכות השלטון, שבו בדקה ומצאה כי מדובר במערכת מתקדמת המאפשרת תפעול ובקרה של מערכת חלוקת החשמל בצורה מיטבית. מערכת ה-DMS היא מערכת טכנולוגית מהשורה הראשונה בעולם, שהעמידה את יכולת השירות של חברת החשמל בסטנדרטים מהגבוהים בעולם.

"החברה רואה בחומרה כל חשש לגילוי שחיתות ומטפלת בכל מקרה לגופו בהתייעצות עם גורמי אכיפה. בשנים האחרונות הורו יו"ר החברה והמנכ"ל על שורת אמצעי בקרה ופיקוח כדי לצמצם תופעות של שליחת יד לקופה הציבורית, לרבות בדיקות פוליגרף לבכירים".