מכבי חיפה נגד יונה יהב: קרב האגו שתוקע את פרויקט סמי עופר

מוזיאון, בית חולים לרפואת ספורט, חנות מזכרות, משרדים, ואפילו השכרת תאי צפייה - כל מה שמכבי חיפה תכננה למגרש החדש לא יצא עדיין אל הפועל

אצטדיון סמי עופר / צלם: ערן לוף

מכבי חיפה חשבה בקיץ האחרון כי הגיעה לארץ המובטחת. אצטדיון סמי עופר נפתח בקול תרועה והצדיק מיידית את קיומו. בפעולה שיווקית חכמה, תוך הוזלה משמעותית של המנויים, הצליחה חיפה להעיף 17 אלף מנויים. בינתיים, חוץ ממכירת המנויים ומהעובדה כי במשחקי הבית של חיפה עד כה ביקרו למעלה מ-207 אלף איש - מספר חסר תקדים בתולדות הכדורגל הישראלי לקבוצה אחת במחצית העונה - הכל תקוע. הקבוצה מדשדשת. אבל מה שמבחינת חיפה חמור מהכל: פעילותה במתקן מוגבלת. כל התוכניות שלה - בניית מוזיאון, בית חולים לרפואת ספורט, חנות מזכרות ומשרדים - לא יצאו אל הפועל. מבחינה כלכלית, מדובר במכה לא פשוטה.

בבדיקה שערך "גלובס" השבוע מתברר כי חילוקי דעות מהותיים בין מכבי חיפה לבין ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ובעיקר סימני אגו ברורים, מונעים מהמועדון להפוך את סמי עופר למגרשו הביתי תרתי משמע. יתרה מכך, למרות שבמתחם סמי עופר נבנו על-פי התכנון כל הפסיליטיז בהם חשק המועדון, בכלל זה משרדים בקומה החמישית של האצטדיון - אין פעילות של המועדון במקום. בגלל הסכסוך הקבוצה נמנעת גם מלהשכיר את תאי הצפייה באצטדיון, ובכך נמנע מעיריית חיפה קופון של 20% מההכנסה. כל השטחים באצטדיון שיועדו לפעילות של מכבי חיפה לא מושכרים ללקוח חלופי. במילים אחרות: עיריית חיפה מפסידה מדי חודש מאות אלפי שקלים על מתקן שעד כה הניב לה הכנסות רק ממשחקי כדורגל; ואילו מכבי חיפה מפסידה הכנסות פוטנציאליות ממרצ'נדייז, רפואת ספורט וסיורים חינוכיים.

***

במכבי חיפה מנמיכים להבות. למען האמת, ע"פ הוראה של הבעלים, יעקב שחר, שמנסה לפתור את הקונפליקט, אף אחד לא פוצה פה בעניין, למרות שדווקא בעירייה מתקשים לנצור אש, גם אם מדובר בשיחות שלא לייחוס. בכל מקרה, לפני שלושה חודשים וחצי העניק מנכ"ל מכבי חיפה, איתמר צ'יזיק, ריאיון למקומון "כלבו", תחת הכותרת: "20 שנה חלמתי על הרגע הזה". הריאיון הרתיח את ראש העיר, שמאוד רגיש למוניטין שלו.

מה שברור הוא שכאשר היה צ'יזיק מנכ"ל החברה העירונית אתו"ס (אומנות תרבות וספורט) ב-1995, ועמרם מצנע כיהן כראש העיר, החלו לצאת תוכניות האצטדיון החדש בחיפה לפועל, כשצ'יזיק שימש כיו"ר ועדת ההיגוי. במהלך כל השנים עשה צ'יזיק מאמצים גדולים, בהוראתו של שחר, לתת ייעוץ מקצועי למתכננים, כדי להתאים את האצטדיון לסטנדרטים הכי גבוהים ולצרכים האירופים של מכבי חיפה. יהב היה זה שמינף את התוכניות והפך את האצטדיון למפואר הרבה יותר מאשר בתוכניות, והוא זה שאחראי לגג המהודר שבחיפה קוראים לו "גג וואו", למרות שהאדריכל, חיים קהת, ממשרד האדריכלים מנספילד-קהת שתכנן את האצטדיון, מסביר ש"מדובר בגג של פח גלים שצופה בקשקשים של אלומיניום. זה כמעט גג מינימלי, מבלי להפחית מה'וואו' שלו. ליונה יהב היתה מעורבות עמוקה בצד העיצובי".

חזרה לריאיון. צ'יזיק נתן שם קרדיט ליהב על כך ש"סיים" את האצטדיון, אבל אמר במילים מפורשות: "האצטדיון הזה הוקם בגלל מכבי חיפה ובגלל ההישגים שלה באירופה, אחרת לא היה מוקם בכלל". בעיריית חיפה לא אוהבים את ההתבטאויות האלה. גורם בעירייה אמר לנו השבוע: "אם תשאל בחוץ, 10 מתוך 10 יגידו ש'סמי עופר' זה יונה יהב. למכבי חיפה אין קשר להקמת האצטדיון. היה להם חלק בתהליך ההתייעצות. תראה לי שקל אחד שהם שמו חוץ מאשר על יועץ דשא. הם לא הקדישו זמן ולא הקדישו בטיח". האדריכל קהת מגיב בזהירות: "התרומה בידע, בשלבי גיבוש הפרוגרמה, של אנשים ממכבי חיפה, הייתה תרומה ניכרת. אנחנו נהנינו לכל האורך מהזרמת מידע פתוחה שמאוד עזרה בצדדים המקצועיים. הם בהחלט אנשים שמעורים במידע. קיבלנו בעקיפין עזרה גם מהפועל חיפה, אבל בנושאי אירוח קבוצות, מטבע הדברים, למכבי חיפה יש יותר ניסיון".

מי, מה ואיך, יהב רותח. לפני כחודשיים וחצי הכריז כי מכבי חיפה לא תוכל לבנות את המשרדים, המוזיאון, המרכז הרפואי וחנות המזכרות, באצטדיון. בעיריית חיפה טענו השבוע - להפתעת מכבי חיפה - כי אין שום מניעה כי המוזיאון, ביה"ח וחנות המזכרות ייבנו, אבל לא משרדים. "מכבי ת"א כדורסל משתמשת ביד אליהו, יש לה שם חדר הלבשה וחנות מזכרות, אבל לא משרדים. אף מועדון בישראל לא פתח משרדים בתוך אצטדיון עירוני", אמרו בעירייה, אך האמירה הזו אינה מדויקת: ולהפועל ב"ש, למשל, יש משרדים בתוך האצטדיון העירוני.

בפועל, למרות שהאצטדיון הזה שעלה 530 מיליון שקל נחשב לזול (באופן יחסי כמובן: 3,600 אירו לכיסא, לעומת 7,760 אירו לכסא באצטדיון החדש של ליון, למשל, או 5,325 אירו לסט. גיי'קוב פארק השווייצרי), ולמרות שמכבי חיפה משלמת מדי משחק כ-70 אלף שקל לעירייה (32 אלף שקל פלוס מע"מ למשחק ועוד שקל על איוש כל כסא) - עדיין מאבדים שני הצדדים הכנסות כתוצאה ממאבק האגו.

***

תגובת מכבי חיפה: "החל משלבי התכנון, דרך שלבי ההקמה ועד להפעלתו השוטפת של האצטדיון, עיריית חיפה ומועדון כדורגל מכבי חיפה חולקים אינטרס משותף להצלחת הפרויקט. עוד בשלב התכנון והבנייה, מכבי חיפה עשתה הכל והשקיעה רבות בהקמת האצטדיון, שהוקם בראש ובראשונה למען הכדורגל בעיר. למועדון כדורגל מכבי חיפה ולעיריית חיפה אינטרס משותף, שהפרויקט הזה יצליח וכפי שתוכנן וסוכם לפני זמן רב, שכל הפעילות של מכבי חיפה (מרכז לרפואת ספורט, חנות מזכרות, מוזיאון ומשרדים) לנוחיות ולרווחת האוהדים וכמו כן לייצר הכנסה לאצטדיון. אנו מאמינים כי אינטרס משותף זה יגבר על הכל".

תגובת העירייה והחברה הכלכלית: "בימים אלה החלו פעולות השיווק של אולמות האירועים במתחם האצטדיון, במטרה להפעיל את האצטדיון סביב השעון 24/7 ולהפוך אותו למרכז כנסים, מפגשים עסקיים ואירועים משפחתיים. בחודש הקרוב נקבעו כבר מספר כנסים, ימי עיון והשתלמויות של חברות היי-טק מובילות, חברות ביטוח ופיננסים. החתונה הראשונה נקבעה כבר לאביב הקרוב ובקיץ מתוכננות הופעות ענק.

"עיריית חיפה והחברה הכלכלית לחיפה הובילו חשיבה מסחרית ייחודית, על מנת להפוך את מתחם האצטדיון למרכז פנאי, בידור ומסחר פעיל לאורך כל ימות השנה ולשם כך תוכנן קומפלקס מסחרי הכולל 20,000 מ"ר שטחי מסחר, בילוי ובידור - בחזית המערבית של האצטדיון. המתחם המסחרי יכלול את קומפלקס בתי הקולנוע הגדול בחיפה ובצפון בשטח של כ-10.000 מ"ר בתוספת שטח של כ-7,000 מ"ר, המיועדים למסחר, מסעדות, בתי קפה וברים כך שהמתחם המסחרי ישלים את האצטדיון באמצעות קומפלקס קניות, בילוי ובידור לכל המשפחה.

"בתוך האצטדיון עצמו, מעבר לשטחי האירוח שבו, הוגדרו כ-3,000 מ"ר המוצעים להשכרה לקבוצות הכדורגל לפעילויות משלימות לספורט. בשטח זה, נבדקת אפשרות להקמת מוזיאון ספורט, מוזיאונים של מכבי והפועל חיפה ומרפאת ספורט".