פסגות: הריבית בישראל תעלה לקראת סוף 2015

הראל ביטוח ופיננסים: "למרות שהאינפלציה הנמדדת אכן נמוכה, לא יהיה הוגן למתוח ביקורת בהקשר זה על בנק ישראל"

"הריבית בישראל תועלה מעט לאחר העלאת הריבית בארה"ב, משמע, לקראת סוף השנה או תחילת 2016" - כך מעריך אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, על רקע פרסום המדד הערב.

לדברי גרינפלד, "המשך ירידת מחירי הסחורות, בעיקר הנפט, מפחיתה את הלחצים האינפלציוניים בארץ ובעולם. בהתאם בנק ישראל יכול להרגיש בנוח להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה עוד זמן רב. מכיוון שירידות המחירים מגיעות בעיקר מצד ההיצע בעוד שהביקוש במשק חזק ואף צפוי להשתפר (לאור ירידת המחירים) אנו מעריכים כי בבנק ישראל יעלו את הריבית במתינות כאשר הדבר יתאפשר גם אם האינפלציה תיוותר נמוכה ממרכז היעד".

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, "למרות שהאינפלציה הנמדדת אכן נמוכה, לא יהיה הוגן למתוח ביקורת בהקשר זה על בנק ישראל, מה גם שהבנק כן נקט במהלך השנה בצעדים דרסטיים והוריד את הריבית לרמות שפל שנחשבו בעבר ללא בטוחות ושלא נראו בישראל מעולם, וכן רכש כמות גדולה מאוד של מט"ח.

"התחזית הראשונית שלנו למדדים הקרובים: ירידה חדה במדד ינואר (מינוס 0.7 אחוז), בשל הירידה במחירי המים והדלק וירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה. מדד חודש פברואר צפוי אף הוא לרדת בחדות (מינוס 0.4 אחוז) בשל ירידת הצפויה במחירי החשמל והמשך ירידת מחירי הדלקים והתקשורת. להערכתנו, האינפלציה בשנת 2015 צפויה להיות 0.7 אחוז (וללא הירידה החד הפעמית במחירי החשמל והמים 1.1 אחוז).

"האינפלציה השלילית בשנה האחרונה ושני המדדים השליליים הצפויים בחודשיים הקרובים לא משנים את הערכתינו, שעקב השיפור הצפוי בתחזיות הצמיחה למשקים המובילים בעולם בשל ירידת מחירי האנרגיה, העלייה החדה במחירי הדירות והירידה באבטלה - הסבירות להפחתה נוספת של ריבית בנק ישראל נמוכה, למרות הורדת הריבית החריגה שראינו היום בשוויץ והצפי להרחבה כמותית באירופה. זאת, כל עוד שהשקל לא ישוב להתחזק - התחזקות משמעותית של השקל תפתח את כל האפשרויות מחדש - גם בתחום הורדת הריבית וגם בתחום רכישת המט"ח.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "למרות המשך סביבת אינפלציה נמוכה מהיעד של בנק ישראל, לא צפוי שינוי במדיניות המוניטארית בתקופה הקרובה. חשוב לזכור כי אין סימני ירידה בצריכה הפרטית (ההיפך, מסתמן גידול) והנתונים הכלכליים האחרונים מצביעים על התאוששות ושיפור בפעילות הכלכלית. בנק ישראל צפוי לשמור על יציבות בריבית בכל שנת 2015".

עוזי לוי, אנליסט ראשי, אינפיניטי מחלקת מחקר: "תחזית האינפלציה לחודש ינואר-פברואר עומדת בשיעור של מינוס 1% במצטבר ועלולה לגרום לבנק ישראל דילמה קשה ביותר לקראת החלטות ריבית וכלים שעליו להפעיל. על פי הערכותינו, ניתוח התרחישים השונים מראה כי לפחות עד המחצית השנייה של 2015 לא צפוי שינוי בסביבת הריבית במשק".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "בנק ישראל נכשל בהשגת יעד האינפלציה לשנת 2014 והאינפלציה השנתית נמצאת עמוק מתחת ליעד האינפלציה השנתי. נראה כי גם בשנת 2015 גדולים הסיכויים כי הבנק לא יעמוד ביעד. אנו צופים כי בנק ישראל ימשיך לנסות להרחיב עוד יותר את מדיניותו המוניטרית על אף שהכלים שעומדים ברשותו הולכים ואוזלים, ולפחות בטווח הקצר נראה כי הוא נלחם בתחנות רוח".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות: בסופו של דבר יש לשאול, האם הסיכון הדפלציוני בא לידי ביטוי בנתונים במשק, והתשובה היא לא. אנחנו לא רואים עדויות לכך שירידת המחירים מתגלגלת לשינוי התנהגותי ובכך מזינה את עצמה, כפי שקרה ביפן. ולכן, יש גם לברך על המחירים הנמוכים, משום שהם משפרים את כוח הקניה של הצרכנים ואת רמת החיים שלהם".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות אפסילון: "בדומה למה שמתרחש בכלכלה הגלובלית גם בישראל נרשמת רמת אינפלציה נמוכה ביותר. מה שיותיר את הריביות נמוכות לעוד זמן רב לאור העובדה שגם כעת לא נראים לחצים אינפלציוניים. הדבר ימשיך לתמוך בתשואות האג"ח".