ראש ה-FBI בביקורת קשה על "ניו-יורק טיימס": איבדתם את הצפון

זועם על החלטת העיתון לצטט בעילום-שם חבר באל-קאעידה, שאמר כי הפיגועים ב"שרלי הבדו" ובמרכול הכשר בפריז לא היו מתואמים בין אל-קאעידה ודאע"ש ■ כתב למערכת ה"טיימס": "החלטתכם להעניק חיסיון אנונימי לדובר של אל-קאעידה מעוררת השתאות"

ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס
ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס

ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, מתח ביקורת חריפה ביותר על מערכת העיתון "ניו-יורק טיימס" בגין החלטתה להעניק חיסיון אנונימי לדובר של אל-קאעידה שצוטט אתמול (ה') בידיעה בעמוד הראשון של העיתון.

"איבדתם את הצפון", כתב ראש ה-FBI במכתב לעיתון. ה"טיימס" עצמו עצמו נתן פומבי למכתב הגינוי באתר האינטרנט שלו ובמהדורתו המודפסת היום.

הידיעה שחוללה את הביקורת ציטטה דובר מטעם אל-קאעידה, בלי לנקוב בשמו, כאילו הוא היה מקור בממשל ארה"ב, בממשלה זרה או במוסד לגיטימי אחר, שביקש לא לזהותו. הידיעה עסקה בעיתוי של שני הפיגועים בפריז בשבוע שעבר - במערכת "שרלי הבדו" ובמרכול היהודי.

הדובר המצוטט אמר כי למרות סמיכות הזמנים בין שני האירועים, והעובדה שאחד מהם בוצע על-ידי מפגע עם קשר לאל-קאעידה, ואחר על-ידי מפגע הקשור לדאע"ש - התיאום בין שני הפיגועים נובע מהידידות האישית בין שני המפגעים, ולא כתוצאה מתכנון מוקדם ביניהם.

במילים אחרות: איש אל-קאעידה ביקש להדגיש לפני העולם כי התחרות והיריבות בין ארגונו לבין דאע"ש נותרו בעינן, והוא השתמש ב"טיימס" כשופר, בלי להסתכן בחשיפת שמו.

"החלטתכם להעניק חיסיון אנונימי לדובר של אל-קאעידה בתימן, כדי שהוא יוכל להבהיר את התפקיד שמילא הארגון שלו ברצח חפים מפשע, בכללם שוטר פצוע, ולבדל רציחות אלה מרציחת חפים מפשע אחרים בפריס, שנטבחו בשם ארגון אחר החלטה זו - מעוררת השתאות ומגעילה", כתב ראש ה-FBI.

הוא הוסיף: "אני חושש שאיבדתם את הצפון, ואני קורא לכם לבחון מחדש (את המדיניות שלפיה) אתם מתירים לעיתון שלכם לשמש כלי בידי אלה שרצחו אנשים רבים כל-כך וכל יום מוסיפים לרצוח אנשים נוספים".

ה"טיימס", כמו עיתונים רבים אחרים, מצטט דרך קבע מקורות שמבקשים לא לחשוף את זהותם. בדרך-כלל, בידיעות ששבהן מצוטטים מקורות עלומי-שם, ניתן הסבר למתן החיסיון. ההסבר הרווח ביותר הוא שמדובר בנושא רגיש. אולם הידיעה אתמול לא הסבירה מדוע זכה חבר באל-קאעידה בחיסיון כזה.

מייקל סלקמן, עורך חדשות החוץ של העיתון, הגן על ההחלטה לשמור על עילום-שמו של המקור: "האדם שמצוטט בידיעה בעילום-שם סיפק במשך כמה שבועות מידע מדויק ותובנות על חשיבת אל-קאעידה בתימן ועל פעילות הארגון. לחומר היה מקום מרכזי בחדשות, ובמקרה אחד הוא הבהיר כי אל-קאעידה ודאע"ש לא תיאמו את ההתקפות בפריז".