שוק ההעברות הבינלאומיות בכדורגל גלגל 4.1 מיליארד דולר ב-2014

כך עולה מנתוני פיפ"א; מדובר בעלייה של 62% בהשוואה ללפני שנתיים, ו-10.8% לעומת 2013; בברזיל התבצעו 1,493 עסקאות

לואיס סוארז מוצג בברצלונה / צלם: רויטרס
לואיס סוארז מוצג בברצלונה / צלם: רויטרס

הנה עוד נתון שמעיד על החסינות של הכדורגל העולמי מפני התנודות הכלכליות הגלובליות: שוק ההעברות הבינלאומיות של הענף גלגל במהלך 2014 סך של 4.1 מיליארד דולר, עלייה של 10.8% לעומת 2013 ושל 62% ביחס ל-2012. כך עולה מנתונים חדשים שמפרסם הארגון העולמי פיפ"א, באמצעות נתונים שהופקו ממערכת ה-TMS שלו (Transfer Matching System).

הקבוצות הספרדיות היו אלו שהכניסו ב-2014 הכי הרבה כסף ממכירת שחקנים: 667 מיליון דולר. המועדונים האנגליים בזבזו את הסכום הכי גבוה: 1.2 מיליארד דולר. כמו בשנים הקודמות, גם הפעם ברזיל הייתה המדינה שנרשמו בה הכי הרבה עסקאות - 1,493 בסך הכל (1,402 ב-2013).

סוכני השחקנים ונציגים אחרים שהיו מעורבים בהעברות גזרו ב-2014 קופונים כוללים בסך 236 מיליון דולר.

יש לציין כי מדובר אך ורק על העברות שהתרחשו בין מדינות שונות (שחקנים שהחליפו קבוצות בתוך מערכת הליגות המקומית שלהם - לא נכללים), כך שבפועל הסכומים שמתגלגלים בשוק ההעברות ברחבי העולם הם אף גבוהים יותר. כמו כן, הנתונים כוללים העברות "חופשיות" (שחקנים שסיימו חוזה במדינה X, ועברו לשחק במדינה Y ללא תמורה כספית כלשהו).

פיפ"א הכניסה לשימוש את מערכת ה-TMS לקראת סוף 2010, והיא מאשרת באמצעותה כל העברה בינלאומית. על מנת לבצע עסקה דורשת פיפ"א מהמועדונים המעורבים להשלים כ-30 נתונים שונים לשחקן שצריכים להיות מוזנים, ומגובים על-ידי מסמכים: מפרטי השחקן, כולל גיל, רזומה וכו'; ועד לפרטים הכספיים של העסקה: מי הסוכנים שמעורבים בה ומה גובה העמלה שהם הולכים לגזור עליה; כמה כסף אמור לעבור, ולאיזה חשבונות בנק בדיוק; כמה תשלומים מעורבים בעסקה ומה מועדי הפירעון שלהם; מה יהיה שכרו של השחקן; האם מעורבים עורכי דין בעסקה וכו'.

בין היתר הכניסה פיפ"א לשימוש את המערכת מתוך כוונה לייצר יותר שקיפות בשוק ההעברות, למנוע הלבנות כספים ולהגן על שחקנים קטינים. כזכור, לאחרונה נענשה ברצלונה באמברגו על פעילות בשוק ההעברות, שיימשך עד לינואר 2016 - בשל החתמה לא חוקית של שחקנים מחוץ לאיחוד האירופי שגילם הוא פחות מ-18. לטענת מארק גודארד, מנהל ה-TMS של פיפ"א, בארסה לא הזינה את כל הפרטים הנדרשים אל תוך מערכת ה-TMS, במה שהיה הטריגר לפתיחת החקירה של ארגון הכדורגל העולמי נגדה.

ללא קשר, ברצלונה גם הייתה הקבוצה שהייתה אחראית ב-2014 על עסקת ההעברה היקרה ביותר - כשרכשה את לואיס סוארז מליברפול תמורת כ-81 מיליון אירו. ריאל מדריד, שקנתה את חאמס רודריגז ממונאקו עבור כ-80 מיליון אירו - אחראית על המקום השני.