"אמזון וגוגל ידעכו, אפל תגיע לשווי של טריליון דולר"

פרופ' סקוט גאלוואי, חוקר דיגיטל, שפך בכנס DLD את התחזית שלו לארבע חברות הטכנולוגיה המובילות: הירידה בחיפוש תפגע בגוגל ופייסבוק תיהנה מצמיחה בזכות האפליקציות שלה ■ אמזון עשויה לרכוש רשת קמעונאית גדולה

פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD
פרופ' סקוט גאלוואי / צילום ארכיון: DLD

מה העתיד צופן לאמזון, אפל, פייסבוק וגוגל? שתיים מארבע חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם הולכות לצנוח - זו לפחות התחזית שהוצגה אתמול בכנס DLD במינכן ושאם תתממש עשויה לשנות את השוק כמו שאנחנו מכירים אותו כיום. מדובר באחת ההרצאות המרתקות ב-DLD שהגיעה דווקא מכיוון לא צפוי. סקוט גאלוואי הוא פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק והבעלים של חברת המחקר הדיגיטלי L2. הוא לא נראה כלל כמו פרופסור וספק אם מהירות הדיבור שלו היא משהו שהסטודנטים שלו יכולים לעמוד בה. היה מי שהצליח לספור 90 שקופיות של מצגת בתוך 900 שניות - ייתכן שמדובר בשיא גינס.

אז מה גאלוואי אמר שהיה כל כך מיוחד? אמזון, חברה שרק צומחת, הולכת לדעתו בכיוון ההפוך. העובדה שהיא נשענת רק על מסחר לא תאפשר לה להמשיך לשחק את המשחק לאורך זמן. "היא לא יכולה לשרוד כשחקן קמעונאי טהור", הוא מסביר. "היא מאבדת את היכולת שלה להתבדל וליצור שינוי לעומת אחרים. עתיד הקמעונאות הוא לא אמזון אלא קמעונאות רב ערוצית", הוא קובע ומנבא ששווי החברה ילך ויירד. השערה נוספת שלו לגבי אמזון היא האפשרות שהיא תרכוש רשת קמעונאית פיזית גדולה ותשתמש בה כדי לאפשר נקודות איסוף וחלוקה קרובות יותר ללקוחות שלה.

גאלוואי אמנם מצהיר שייתכן והתחזיות שלו לא יהיו נכונות, אך ממשיך להצליף את משנתו בעולם הטכנולוגיה, כשהבאה "לחטוף" היא גוגל. "החיפושים בגוגל הולכים וקטנים לטובת המתחרים", הוא מצהיר ומוסיף כי גוגל תחווה ירידה בהכנסות בשל ירידה במחירי הפרסום מבוסס החיפוש. "רשת גוגל פלוס כבר מתה", הוא מפרשן את הרשת החברתית של ענקית החיפוש. על משקפי הגלאס של גוגל, שרבים שמחים לאיד על נפילתם לאחרונה, הוא אומר כי "גלאס הוא לא כלי אלא אמצעי שימנע מאנשים אחרים להתקרב אליך - לעולם".

פייסבוק, מנגד, הולכת לכיוון של צמיחה, הוא טוען. "פייסבוק הצליחה לעשות את המהפך הכי גדול כשפיתתה ושכנעה חברות להשקיע בבניית קהילה ואז הכריחה אותם לשלם כדי לקהילות שהן עצמן הצמיחו וטיפחו", הוא אומר. לטענתו, האסטרטגיה שנקטה החברה כשרכשה אפליקציות מצליחות כמו וואטסאפ ואינסטגרם, תועיל לה בשל העובדה שהיא מגדילה ומרחיבה את זמן הפעילות של משתמשים באפליקציות פייסבוק השונות וזה יהווה עבורם מנוע צמיחה משמעותי, לצד שיפור מתמיד בעולם הפרסום הדיגיטלי.

אחרונה ומאוד חביבה עבור גאלוואי היא אפל. הוא מנבא שהיא תהיה החברה הראשונה בהיסטוריה שתגיע לשווי של מעל לטריליון דולר כשהיא רוכבת לא על הטכנולוגיה אלא על העובדה שהפכה את עצמה לחברה מובילה למוצרי יוקרה, כזו שהמכשירים שלהם מהוויים סמל סטטוס.