הסיפור על אקזיטים במיליארדים ודוגמנית הלבשה תחתונה

הקרן שלו מנהלת כמיליארד דולר אחרי שמכרה את אינסטגרם לפייסבוק, בת הזוג שלו היא דוגמנית ויקטוריה סיקרט שנתפסה בסילבסטר מתנשקת עם טיילור סוויפט, ואחיו נשוי לבת של דונלד טראמפ ■ קווים לדמותו של איש ההון סיכון ג'ושוע קושנר

ג'ושוע קושנר – צילום כנס DLD
ג'ושוע קושנר – צילום כנס DLD

ארבעה ימים לפני שפייסבוק הדהימה את תעשיית האינטרנט כשרכשה באפריל 2013 את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר, קרן ההון סיכון Thrive Capital הובילה סבב השקעה של 50 מיליון דולר (לצד סקויה וגריילוק) באפליקציית התמונות הפופולרית, לפי שווי של 500 מיליון דולר.

אם היה מדובר בקרן אחרת, החגיגות כנראה היו גדולות. אבל עבור ג'ושוע קושנר, יהודי, בקרוב בן 30, ושותפו ג'ראד וויינשטיין, 34, זה היה הזמן להרגיע את הרוחות. הם עברו על כל המחשבים של עובדי הקרן והדביקו במרכז המסך פתק צהוב קטן שעליו כתבו: "תנמיכו פרופיל. תישארו מפוקסים. תתעלמו מהרעש".

ההחזר ש-Thrive Capital קיבלה על ההשקעה באינסטגרם לא שינה מאומה מהדרך שבה השניים מנהלים את הקרן. גם האקזיט האחרון של הקרן, כאשר אתר הווידיאו לגיימרים Twitch נמכר לאמזון באוגוסט אשתקד בסכום של 970 מיליון דולר, לא הזיז הרבה כמו גם אקזיטים בעבר של חברות כמו GroupMe (שנמכרה לסקייפ) או HotPotato (שנמכרה לפייסבוק). לא תמצאו בלוג של הקרן, לא חשבון פייסבוק וגם חשבון הטוויטר שפתחו לפני כמה שנים נותר יתום מציוצים. "אנחנו לא מקדמים את עצמנו בגלל שזה לא קשור אלינו אלא לחברות שאנחנו משקיעים בהן", הסביר בעבר קושנר בראיון לאתר חדשות ניו יורקי.

"ההצלחה השקטה", כינו את הקרן, שהוקמה ב-2009, במגזין פורצ'ן באוקטובר האחרון, בעת שהשלימו גיוס של 400 מיליון דולר ל-Thrive Capital לסך של כמיליארד דולר. הכסף יגיע בקרוב לכמה יזמים מבטיחים, בדיוק כמו אלה שעומדים מאחורי חברות הפורטפוליו כמו Spotify, Kickstarter, Whisper ואפילו Urban Compass של היזם הישראלי אורי אלון.

קושנר, שלקח השבוע חלק באחד הפאנלים בכנס הדיגיטל DLD במינכן, הוא דוגמה בולטת לאופן שבו מתנהלת הקרן שבה הוא שותף. על הבמה, מול אריאנה האפינגטון הדומיננטית, הוא קצת נבלע ברקע. שקט, מופנם וקצת ביישן. עסקת אינסטגרם, שהעלתה את הקרן לכותרות, תפסה אותו במסגרת טיול משפחתי למקסיקו שם תכנן לחגוג את ליל הסדר ואת חג הפסח.

קושנר הוא הבן הצעיר יותר של צ'ארלס קושנר, איש נדל"ן מפורסם שמכר יחידות דיור ב-2 מיליארד דולר, ובהמשך מעד ונשלח לכלא לשנתיים בגין העלמות מס ושיבוש הליכי משפט. אחיו של ג'ושוע, ג'ארד, מנהל את חברת הנדל"ן המשפחתית, מחזיק בבעלות על העיתון "הניו יורק אובזרבר" והוא גם בעלה של איוונקה טראמפ, בתו של המיליארדר המפורסם דונלד טראמפ.

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
 דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ. קרוב משפחה

ג'ארד ניהל בחודשים האחרונים משא ומתן ממושך שלא הבשיל, לרכישת חברת הביטוח הישראלית הפניקס. אבל הקשרים המשפחתיים הם לא אלה שהביאו אותו להצלחה, אלא עבודה קשה. "אין שום סיכוי בעולם שניתן כסף למישהו רק בגלל שלמשפחה שלו יש קשרים. זה לא מתכון לצמיחה בטווח הרחוק", הסביר ל"פורבס" אנדרו גולדן, נשיא חברת ההשקעות של אוניברסיטת פרינסטון, מהמשקיעים בקרן Thrive Capital לצד פיטר ת'יל, מהמייסדים האגדיים של פייפאל ומשקיע מפורסם בעצמו.

צ'ארלס קושנר/ צילום: בלומברג
 צ'ארלס קושנר/ צילום: בלומברג

האבא צ'ארלס קושנר. נשלח לכלא לשנתיים

החיים תחת אב דומיננטי שעסק בעולם הנדל"ן הביא אותו לבלות הרבה באתרי בנייה במהלך ילדותו במקום שאבא שלו ייקח אותו למשחקי פוטבול, כמו שאבא נורמלי עושה בארה"ב. "זה לא שלא הייתה לי ברירה", הוא הסביר על הבמה ב-DLD, "אבל אבא התחיל את העסק שלו בדיוק כשנולדתי והוא פשוט עבד מסביב לשעון. רצינו לבלות איתו וזו פחות או יותר הייתה הברירה היחידה. אני בא ממשפחה של מהגרים ולימדו אותנו שהדרך להצליח היא לעבוד קשה יותר מאחרים".

"יותר מדי רעש בחוץ"

החיים תחת אב דומיננטי שעסק בעולם הנדל"ן הביא אותו לבלות הרבה באתרי בנייה במהלך ילדותו במקום שאבא שלו ייקח אותו למשחקי פוטבול, כמו שאבא נורמלי עושה בארה"ב. "זה לא שלא הייתה לי ברירה", הוא מסביר בשיחה איתו על הבמה ב-DLD. "אבל הוא פשוט עבד מסביב לשעון. רצינו לבלות איתו וזו פחות או יותר הייתה הברירה היחידה. אני בא ממשפחה של מהגרים ולימדו אותנו שהדרך להצליח היא לעבוד קשה יותר מאחרים".

למרות שהוא נראה כמו איש עסקים מצליח ששומר בעקשנות על שקט תעשייתי, החיים האישיים של קושנר מעוררים לא מעט עניין. זה לא קשור דווקא אליו אלא לחברה שלו, קרלי קלוס, דוגמנית העל ואחת הפרזנטוריות של "ויקטוריה סיקרט". דוגמה עדכנית אחת לכך שבה קושנר הופיע בכותרת צצה בערב ראש השנה האזרחית האחרונה, כאשר גולש העלה לאינסטגרם תמונה שבה נראות קלוס והזמרת הסופר פופולרית טיילור סוויפט מתנשקות, במה שעורר סערה גדולה.

הדוגמנית קרלי, חברתו של קושנר, והזמרת טיילור סוויפט/ צילום: רויטרס
 הדוגמנית קרלי, חברתו של קושנר, והזמרת טיילור סוויפט/ צילום: רויטרס

הדוגמנית קרלי קלוס (מימין), חברתו של קושנר, והזמרת טיילור סוויפט

ובחזרה לקושנר ולחייו המקצועיים. על בימת כנס ה-DLD, הייתה זו האפינגטון שהתרשמה מהאופן שבו ג'ושוע שומר על המסורת היהודית בתוך העולם האינסופי של מידע בעידן הדיגיטלי. "פגשתי את ג'ושוע ואחיו לפני כמה שנים בלוס אנג'לס לפגישה קצרה. הם מאוד מיהרו כי אמרו שעוד מעט נכנסת השבת והם יצטרכו לחזור הביתה ברגל. ביום כיפור הוא סוגר את הטלפון למשך יממה שלמה. הרעיון הזה של התנתקות זה משהו שכולנו צריכים לאמץ. צריך קצת הפסקה וזמן לעצמנו. אפילו סטיב ג'ובס אמר בביוגרפיה שלו שהרעיונות הגדולים ביותר לגבי האייפון עלו לו אחרי שעשה מדיטציה", סיפרה האפינגטון בסגנון הייחודי שלה. "לקחת רגע לחשוב זה יתרון", הסכים איתה קושנר. "יש יותר מדי רעש בחוץ".

קושנר הוא מסוג המשקיעים שבאמת מלווים את החברה. בראיון שהעניק ל"פורבס" קווין סיסטרום, מנכ"ל וממייסדי אינסטגרם, הוא סיפר כי קושנר נהג לטוס למשרדי אינסטגרם כל שבועיים כדי לעזור להם בהחלטות שונות. "אף משקיע לא עושה את זה. גם אחרי שפייסבוק רכשה אותנו שום דבר לא השתנה. הוא שלח לי מייל ושאל מתי הוא יכול לבוא כדי שנדבר קצת על המוצר", מספר סיסטרום.

סטארט-אפ ששווה 800 מיליון דולר

אבל עד כמה שקושנר נתפס כמשקיע אידיאלי ליזמים, הוא גם יזם בעצמו. בעבר הקים כמה סטארט-אפים שחלקם נכשלו, אבל האחרון שיזם נראה כמו הימור מבטיח. מדובר ב-Oscar ובניסיון של הקמת חברת ביטוח רפואי מודרנית. הרעיון הוא לפשט את הדרך שבה אזרחי מדינת ניו יורק צורכים את הטיפול הרפואי שלהם. האתר של החברה ידידותי ונגיש למשתמש, כולל מפה כדי למצוא רופאים ומנוע חכם לחיפוש סימפטומים רפואיים. דרך שירותי החברה אפשר להשוות מחירים של שירותים כמו צילומי MRI וגם לבצע שיחות טלפון חינמיות לרופאים, במהלך כל היממה, כדי להתייעץ.

"רצינו לעשות דברים באופן שקוף יותר", סיפר קושנר בכנס ה-DLD, "אנחנו נותנים מרשמים בחינם, משלמים לאנשים שילכו לרופא או שיקבלו חיסונים. אנחנו אפילו מחלקים צמיד בריאות ומעניקים דולר ביום אם המשתמשים שלנו הולכים לפחות אלף צעדים".

במאי האחרון, שמונה חודשים אחרי השקת החברה, הסטארט-אפ גייס 80 מיליון דולר לסך של 155 מיליון דולר ושווי מוערך של 800 מיליון דולר. לדברי קושנר, הכנסות החברה עומדות על 100 מיליון דולר מיותר מ-16 אלף לקוחות שמשלמים בממוצע 4,500 דולר בשנה עבור הביטוח והשירותים הנלווים. בעולם של חברות ביטוח גדולות ומיושנות, ב"פורבס" היה מי שהשווה את הקרב לעולם הרכב בין חברה חדשנית כמו Tesla לחברה ותיקה כמו פורד.

"אמזון או גוגל אולי יודעים מתי אישה בהיריון כשהיא מחפשת או קונה דברים שקשורים לכך, אבל חברת ביטוח לא יודעת את זה אלא רק שלושה חודשים אחרי הלידה כשהיא צריכה להתחיל לשלם", מסביר קושנר, "אנחנו מנסים לפשט את זה. אם תשאל אנשים בארה"ב מי חברת הביטוח הרפואי שלהם, רבים לא יידעו לענות לך. אם נהיה מאוד רגשיים, אפשר להגיד שאנחנו מצילים חיים באמצעות אוסקר. ברמה היותר פרגמטית, אנחנו חוסכים למערכת הבריאות כסף".

עם אוסקר ביד וקרן השקעות שממשיכה לקצור הצלחות, אין ספק שכל המאמצים של קושנר להישאר מתחת לרדאר לא יישאו פרי. דווקא במשימה הזו נראה שהבחור המעט ביישן הזה לא הולך להצליח.