סלאם דאנק: איך הפכה הבעלות על קבוצת NBA לעסק כלכלי אדיר

קבוצות NBA נמכרות בשנים האחרונות בקצב שיא (12 קבוצות מאז 2010), והאקזיט של המוכרים עצום ברוב המקרים ■ עכשיו גם אטלנטה וברוקלין על המדף

מיכאיל פרוחורוב עם כוכבי ברוקלין נטס / צילום:רויטרס
מיכאיל פרוחורוב עם כוכבי ברוקלין נטס / צילום:רויטרס

אלו זמנים מצוינים להיות בעלים של קבוצת כדורסל מה-NBA. זכויות השידור של הליגה כמעט שולשו, והן יסתכמו ב-24 מיליארד דולר בתשע שנים; סכסוכי העבודה ושביתות השחקנים נרגעו לחלוטין; העניין במותג בקרב שווקים בעלי פוטנציאל צמיחה, כמו סין והודו, ממשיך לגדול; וגם על הפרקט מסתמן העונה מאבק צמוד מתמיד על האליפות.

היקף העניין האמיתי ברכישת פרנצ'ייז NBA יעמוד למבחן בקרוב: בעלי אטלנטה הוקס הודיע בשבוע שעבר באופן רשמי כי הוא מעמיד את הקבוצה למכירה. בתיאום מושלם, זמן קצר לאחר מכן מינה המיליארדר הרוסי, מיכאיל פרוחורוב, פירמת מומחים שתסייע לו "להיפטר" מברוקלין נטס, פחות מחמש שנים לאחר שהשתלט עליה בקול תרועה.

אף אחד לא צופה שהנטס או ההוקס יימכרו תמורת 2 מיליארד דולר, הסכום ששילם סטיב באלמר בקיץ עבור לוס אנג'לס קליפרס: מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר שפך כמעט פי חמישה יותר מהסכום הממוצע ששולם בשלוש השנים שלפני כן עבור קבוצות NBA. אבל שלא במפתיע, כבר יש מי שמבצע פרזנטציית מכירה חינמית לשתי הקבוצות: הקומישינר אדם סילבר.

קבוצותNBA שנמכרו מאז 2010 - כמה שולם תמורתן
 קבוצותNBA שנמכרו מאז 2010 - כמה שולם תמורתן

"אלו זמנים מאוד מרגשים עבור ה-NBA", אמר סילבר במהלך שהותו בלונדון בסוף השבוע (בבירה האנגלית התקיים באולם ה-02, שהתמלא עד אפס מקום - משחק עונה רגילה בין מילווקי באקס לניו יורק ניקס, במסגרת ניסיונות הקידום הבינלאומיים של הליגה). "אני עובד ב-NBA כבר 23 שנה", המשיך סילבר, "ואפילו בימי השיא, עם הגבהים אליהם הגענו עם מייקל ג'ורדן - רוב העניין התרכז בשתיים או שלוש קבוצות מהליגה. מה שאנחנו רואים כרגע זה מוצר שמושך אליו קבוצות משקיעים מצוינות, הסכם קיבוצי חדש עם השחקנים שלנו, ומודל חלוקת הכנסות בריא הרבה יותר בין הקבוצות שלנו".

לפי אנדרו זימבליסט, פרופסור לכלכלה ממכללת סמית', לאחר ניקוי ההוצאות של הליגה, תהנה כל אחת מ-30 קבוצות ה-NBA בעקבות הסכם הזכויות החדש מזינוק של 60 מיליון דולר בשנה בהכנסות. ככלל אצבע, השווי של פרנצ'ייז ב-NBA מוערך בפי ארבעה מההכנסות השנתיות שלו. "זה בעצם מגדיל את השווי של כל קבוצה בכ-240 מיליון דולר", אומר זימבליסט. גם סילבר מאשר כי לשווי הקופץ של הקבוצות יש קשר ישיר לעלייה המתמדת בשווי הסכמי זכויות השידור.

קבוצות NBA עולות על המדף מכל מיני סיבות. דונלד סטרלינג חויב למכור את הקליפרס בשנה שעברה לאחר פרשת ההתבטאויות הגזעניות שלו. הבעלים של אטלנטה הסכימו למכור לאחר שבעל המניות המוביל, ברוס לוינסון, הסתבך גם הוא במחלוקת בעלת אופי גזעי. ברוב המקרים הכניסה לבעלות על קבוצות ספורט נובעת מרצון של אנשי העסקים לשלב בין ביזנס לתשוקה: הרי זה לא עוד נכס בפורטפוליו העסקי - הם רוצים להרגיש חלק מהחוויה. במקרה של פרוחורוב, הוא ככל הנראה החליט לעזוב את התשוקה (ביזנס זה לא היה: הנטס שברו שיאי הפסדים ובזבוזים בתקופתו), בעקבות צניחת הרובל, הסנקציות של המערב על רוסיה ומחירי הנפט המידרדרים שהכריחו אותו לוותר על הצעצוע.

בהתחשב בלוקיישן היוקרתי, הנטס צפויים לייצר הצעות רכישה בסך מיליארד דולר, מעריך פרופסור זימבליסט, אך "תמיד אפשרי שנקבל שכפול של באלמר. כשמדובר בקבוצות ספורט, קשה לחזות את התנהגות השוק. אפשר לקבל קפיצות חדות ובלתי מוסברות במחיר - הכל שאלה של מי קונה, ומי מוכר".

אבל עדיין, יש כמה עקרונות בסיסיים שלא משתנים בשוק ספורט, אומר סילבר. "הספורט המקצועני בארה"ב נמצא במצב מאד חסון כרגע, וזה מתרגם את עצמו גם למכירת זכויות בחו"ל. ה-NBA נמצאת, למשל, בעיצומם של סגירת חוזים בסין, ואנו רואים התעניינות שיא וסכומים שהיו עד לפני כמה שנים בלתי מתקבלים על הדעת".

הקומישינר לא חושב שהבוננזה הנוכחית ב-NBA בהכרח מעניקה לליגה יתרון על-פני ענפי ספורט אחרים, דוגמת ה-NFL או ה-MLB. "אם כבר, אני רואה את מה שקורה עכשיו כיתרון עבור כל הסקטור שלנו, של הספורט כולו - על-פני תעשיות אחרות". קבוצות NBA הן אמנם נכסים ייחודיים ומיוחדים, ויש רק 30 כאלו. "אבל בסופו של יום, אנחנו מדברים על אנשי עסקים מאוד חכמים ומאוד מתוחכמים. הם קונים נכסים בגלל שהם מאמינים שיש לערך שלהם יכולת לצמוח, ולהם באופן אישי תהיה אפשרות לקבל משהו בחזרה".

אם יש משהו אחד שהוכיח באלמר - זה שישנם גם מקרים שהרגש משמעותי הרבה יותר מהכיס. באלמר הוא אוהד כדורסל שרוף במשך כל ימי חייו, ועם רכישת הקליפרס הגשים חלום. קשה גם לראות אותו מצליח להחזיר את ההשקעה העצומה בקבוצה - אבל ממרום עושרו, לא בטוח שזה מאוד חשוב לו.

"חלק מהעניין הוא ביזנס, חלק תשוקה", מסכים גם סילבר. נותר לראות מה יהיה העניין המרכזי שיוביל את הרוכשים העתידיים של אטלנטה וברוקלין.

ימים של אקזיט: 12 קבוצות החליפו בעלות מאז 2010 / טל וולק

ארבע השנים האחרונות הפכו את ה-NBA לתעשיית אקזיטים לכל דבר ועניין. לא פחות מ-12 קבוצות החליפו בעלות מאז שנת 2010, במה שהפך לתקופת שיא לא רק בליגת הכדורסל הטובה בעולם אלא בכל הספורט המקצועני בארה"ב. בסך הכל החליפו ידיים 40% מכלל הקבוצות בליגה בפרק הזמן האמור. לוס אנג'לס קליפרס היוותה כמובן את שיא התהליך, כשנמכרה במהלך 2014 על-ידי דונלד סטרלינג לסטיב באלמר בסכום דמיוני של 2 מיליארד דולר.

ברוב המקרים היכה המחיר הסופי את המומחים, והראה שלעתים ההערכות המוקדמות והמלומדות שנזרקות בשוק הן חסרות בסיס לחלוטין. הקליפרס, למשל, הוערכו על-ידי המגזין "פורבס" לפני הרכישה ב-575 מיליון דולר בלבד.

עוד בעלים שרשם אקזיט מרשים ומפתיע בשנה שעברה הוא הרברט קוהל, שמכר את מילווקי באקס עבור 550 מיליון דולר; הבאקס הוערכו על-ידי "פורבס" ב-405 מיליון דולר בלבד - הקבוצה בעלת השווי הנמוך בליגה. ברוקלין נטס, שמוצעת כעת למכירה על-ידי הבעלים הרוסי מיכאיל פרוחורוב, כבר החליפה בעלות פעמיים במהלך העשור האחרון (2004 ו-2010).

קבוצת ה-NBA שמוחזקת הכי הרבה שנים תחת אותה בעלות היא לוס אנג'לס לייקרס, שנרכשה ב-1979 על-ידי ג'רי באס (ומאז מותו בשנה שעברה מוחזקת בידי משפחתו).