לא תאמינו איך המחירים בשווייץ משתוללים

האתגר הגדול של הפורום: לשמור על המיתוג הייחודי כאירוע שקובע סדר יום עולמי, למרות הנטייה למחזר משתתפים ונושאים

דאבוס / צילום: עמירם ברקת
דאבוס / צילום: עמירם ברקת

מלון אינטרקונטיננטל בדאבוס מכונה כאן הביצה המוזהבת, בגלל צורתו וצבעו הייחודיים. מאז שנחנך לפני כשנתיים, נהפך המלון אטרקציה בקרב אורחי הפורום הכלכלי העולמי: אשתקד סעדו בו ארוחת ערב בנימין ושרה נתניהו בזמן שטוני בלייר לגם כוסיות גראפה עם ידיד בבר היפהפה, המשקיף על העמק והאלפים המושלגים.

אלא שאחרי שהוועידה הסתיימה, נעלמו גם הלקוחות היוקרתיים, ובעלי המלון הגיעו לפשיטת רגל. למזלם החליטה רשת אינטרקונטיננטל שיוקרת הכינוס בדאבוס מפצה על חוסר הכדאיות הכלכלי ורכשה מהם את המלון המפסיד. נתניהו הטרוד במערכת הבחירות לא יגיע השנה לסעוד, אבל בכניסה למלון מצפה לאורחים מערך בדיקות ואבטחה שאינו נופל מזה שמתלווה בדרך קבע לראש הממשלה הישראלי: מאבטחים חמושים, שערים מגנומטריים ובדיקות גופניות.

וזו רק ההתחלה. ערב פתיחת כינוס הפורום הכלכלי העולמי הוקפה ה"ביצה המוזהבת" בגדרות תיל מסולסלות ומעליהן ניצבת בכל כמה עשרות מטרים מצלמת וידיאו, "רכוש הצבא השווייצרי" כפי שמבהירים שלטים צהובים. בסיס צבאי קטן הוקם למרגלות המלון ולצדו הוכשר מנחת לשימוש מסוק חיל האוויר השווייצרי שיפטרל מעל שמי דאבוס בימי הוועידה, שתיפתח מחר (ד').

האבטחה היא הדבר הראשון שבולט לעין בכינוס הפורום הכלכלי העולמי השנה. אירועי הטרור האחרונים באירופה העלו את רמת האבטחה של הכינוס לשיא חדש, למרות שהמארגנים טוענים בתוקף שלא שינו דבר במערך האבטחה מאז שדרוגו האחרון בעקבות אירועי 11 בספטמבר 2001.

מכה קלה בכנף

אבל מה שמטריד את בעלי מלון הביצה המוזהבת אינם איומי הטרור הג'יהאדיסטי, אלא הייסוף החד בשער הפרנק המקומי. ביום ה' שעבר החליט הבנק המרכזי הפדרלי לבטל את שער הרצפה שנקבע לאירו מול הפרנק. ב-24 השעות הראשונות לאחר ההחלטה זינק הפרנק ביותר מ-30% מול האירו. משער של פחות מ-0.8 אירו לפרנק, התקבע המטבע השווייצרי על שער זהה למטבע של האיחוד האירופי.

המהלך החזיר את שווייץ באחת לצמרת המדינות היקרות בעולם. מחירה של מנה עיקרית במסעדה עממית יתחיל ב-100 שקל, ומוצרי יסוד כחמאה, שמנת או שישיית ביצים יעלו במרכול השכונתי בין 15 ל-20 שקל. הנפגעים המידיים מהייסוף החד בשער הפרנק הם כמובן התיירים, אלא אם כן מדובר באורחי הפורום הכלכלי העולמי. לפי ה"פייננשל טיימס", אורחי הכנס בדאבוס חשופים פחות להתייקרות הפרנק כי התשלומים על מלונות ואירוח בכנס שולמו מראש.

הנפגעים הגדולים היו דווקא מספר בתי מלון בעיירה שהפסידו כסף רב בגלל שהסכימו לקבל את התשלום בדולרים. נפגעים נוספים היו בקרב התאגידים הבינלאומיים החברים בפורום ונותנים לו חסות. התאגידים החברים, 1,000 במספר, נאלצו לספוג באוקטובר העלאה של 20% בתעריף החברות, ל-600 אלף פרנק שווייצרי. הייסוף של יום חמישי הזניק את דמי החבר פעם נוספת ב-10% במונחים דולריים - מ-630 אלף דולר ל-700 אלף.

בעלי ההון ואנשי העסקים המשתתפים בכינוס, שזרמו אליו ביומיים האחרונים במטוסיהם פרטיים או החכורים, יחושו מכה קלה בכנף, אם בכלל. כפי שציין אחד ממנהלי בתי המלון הקטנים בעיירה, רבים מהמשתתפים עדיין מחזיקים חשבונות בבנקים שווייצריים. עלות החכרת מטוס פרטי נעה בין 10,000 ל-15,000 דולר לשעה, לפי הניוזוויק. ההגעה המועדפת על העשירים משדות התעופה באזור ציריך לדאבוס הממוקמת בגובה 1,560 מטר היא במסוק - כ-20% ממשתתפי הוועידה יגיעו אליה בדרך האוויר - ורעש המסוקים לא פסק היום (ג') בשמי העיירה האלפינית השלווה.

מי שתנסה לעורר את מצפונם של המשתתפים היא ויני בייניימה, מנהלת ארגון הצדקה הבריטי אוקספם, שבמקום להפגין מול הכנס נהפך שותף אסטרטגי. לקראת הוועידה פרסם אתמול אוקספם מחקר הקובע כי המאון העליון באוכלוסייה מחזיק כיום 48% מהעושר העולמי, וכבר בשנה הבאה צפוי היקף נכסיו לעבור את קו ה-50%. חרף הממצאים האלה נבלעה סוגיית האי-שוויון ברשימה האינסופית של מושבים שיעסקו בעשרות נושאים ותתי-נושאים שעל סדר היום העולמי.

בשנים האחרונות יצאו מדאבוס כותרות ראשיות רבות בזכות הופעותיהם של מנהיגים שנויים במחלוקת כוולדימיר פוטין, רג'יפ טאיפ ארדואן וחסן רוחאני; כל אלה לא יגיעו הפעם. עם 2,500 המשתתפים בכינוס השנה אפשר למנות כ-40 ראשי מדינות וראשי ממשלות ובהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, נשיאי אוקראינה ודרום אפריקה, וראשי הממשלות של טורקיה וסין. ההחרפה במתיחויות הגיאו-פוליטיות תעמוד בראש רשימת הנושאים האקטואליים לצד השמירה על יציבות המערכת הפיננסית ואתגרי הצמיחה העולמית - סוגיות שכבר לובנו היטב בוועידות קודמות.

תשומת הלב הכלכלית צפויה לעבור מדאבוס לבנק המרכזי האירופי, שאמור להכריז מחרתיים על השקת תוכנית רכישת אג"ח הממשלתיות בחצי טריליון אירו. ברשימת הנושאים הנוספים שיידונו אפשר למצוא את השמירה על הסביבה והידלדלות המשאבים הטבעיים, תעסוקה והון אנושי, קידום שוויון מגדרי, השקעות ארוכות טווח, קידום תשתיות ואנרגיה מתחדשת, מזון וחקלאות, הסחר העולמי, עתיד האינטרנט, הפשע העולמי והמאבק בשחיתות והמגמות האחרונות בבריאות בדגש על המאבק בסרטן ובמגה-מגפות - כל אלה נכללים ברשימת "עשרת האתגרים הגלובליים" שבהם ידונו בשלושת ימי הכינוס.

ואולם נראה כי האתגר האמיתי של הפורום הכלכלי העולמי, המתכנס זו הפעם ה-44, הוא כיצד לשמור על המיתוג הייחודי שלו כאירוע הקובע סדר יום עולמי, למרות הנטייה לחזור על עצמו מבחינת הרכב המשתתפים, נושאי הדיונים והמסרים.

מועדון המתמידים: שיאן המשתתפים בדאבוס הגיע לפורום כבר 36 פעמים; הנגיד לשעבר יעקב פרנקל עם 27 ביקורים

מבין 2,500 המוזמנים שמשתתפים בכנס דאבוס של הפורום הכלכלי העולמי השנה, עשרות עולים לרגל לעיירה הגבוהה ביותר באירופה זה עשרות שנים. וילפריד שטול מחברת פסטו הולדינג הגרמנית הוא אלוף הביקורים: הוא השתתף בכל 36 הכנסים בדאבוס מאז 1979, לפי המארגנים.

מספר 2 ברשימת הוותיקים הוא המיליארדר ההודי רהול בג'ג', שמשתתף בכנס דאבוס (שאמור להיפתח מחר, יום ד', ולהסתיים בשבת) זו הפעם ה-35. יועץ הנדל"ן ההולנדי קורנליס ואן זדלהוף יחגוג מחר את שנתו ה-34 בכנס.

80 עשירים ושועי עולם השתתפו ב-20 כנסים לפחות, נכון לשנה שעברה. כמעט 1,000 השתתפו ב-10 כנסים לפחות. לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר של ארה"ב, יכול לסמן 22 חריצים בחגורתו. ג'ורג' סורוס לא מפגר בהרבה, עם 21 כנסים. ביל גייטס יציין מחר את הכנס ה-20 שלו.

ישראל הקטנה היא מעצמת דאבוס, בזכות נגיד בנק ישראל לשעבר פרופסור יעקב פרנקל, עם 27 כנסים מאחוריו. לדברי פרנקל, המפתח להנאה ולהצלחה בדאבוס הוא "לא לנסות לעשות יותר מדי". מוטב להקדיש זמן ל"מינגלינג" ולהמתין לרגעים האקראיים של מזל. "אל תמלאו את סדר היום שלכם בפגישות בזו אחר זו", אמר פרנקל, כיום יו"ר ג'יי. פי. מורגן צ'ייס אינטרנשיונל. "אתם תחמיצו את האינטראקציות, את האווירה".

מרטין סורל, המייסד והמנכ"ל של WPP, סוכנות הפרסום מהגדולות בעולם, שזה לו הכנס ה-26, אומר: "מבחינתי זה ניצול יעיל להפליא של זמן. לקוחות, בעלי גופי מדיה, נציגי ממשלות, לכודים כולם במקום אחד. יהיה כנראה מושלג מאוד. תמיד פוגשים מישהו במסדרון או אגב הורדת המעיל". בדאבוס הוא פגש, אגב, גם את אשתו לפני 8 שנים.

המספרים של פורום דאבוס
 המספרים של פורום דאבוס