מנכ"ל משרד הבינוי: מי שמגן על יועמ"ש רמ"י משבש הליכים

פרק נוסף במתקפה של שלמה בן אליהו על עו"ד יעקב קוינט ■ כתב להנהלת רמ"י: "עליכם להחליט אם אתם מוכנים להמשיך לעבוד תחת איומים המשבשים את עבודת רמ"י" ■ בכירים ברמ"י: "אמירות בן אליהו - הטעיה"

עו"ד יעקב קוינט ושלמה בן אליהו / צילום: רפי קוץ ואיל יצהר
עו"ד יעקב קוינט ושלמה בן אליהו / צילום: רפי קוץ ואיל יצהר

עוד פרק מביך במתקפה החזיתית שמנהל מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שלמה בן אליהו, נגד היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב קוינט. אמש (ב') שלח בן אליהו מייל לחברי הנהלת רמ"י, שבו הוא מפציר בהם שלא לחתום על מכתב תמיכה בקוינט, תוך שהוא מאיים: "הבעת התמיכה בקוינט תהווה שיבוש הליכים".

עוד בטרם שיגר בן אליהו את המייל, ניסחו שלשום (א') קבוצת בכירים ברשות מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, ובו ביקשו להבהיר כי בניגוד לטענות שהעלה בן אליהו בשבוע שעבר, יש להם "אמון מלא בקוינט, ביושרו, בתפקודו ובמקצועיותו".

ברקע למתקפה של בן אליהו נגד קוינט, התנגדותו של קוינט לאישור כמה עסקאות שהתגלו אי-סדרים בקשר אליהן. בנוסף, לפי הערכות, בן אליהו סבור כי קוינט תרם לביסוס החשדות נגד מנהל רמ"י בנצי ליברמן בפרשה שבה הוא נחשד בקידום עסקאות בניגוד עניינים.

ביום חמישי האחרון חשף "גלובס" את הסכסוך העמוק בין צמרת משרד הבינוי לבין גורמים בכירים ברמ"י, שבמסגרתו פנה בן אליהו במכתבים לוינשטיין ולמבקר המדינה יוסף שפירא וטען טענות קשות על התנהלותו של קוינט.

בין היתר טען בן אליהו כי "לבכירי רמ"י אין אמון בקוינט", טען כי קוינט נוהג להמציא טענות על ניגוד עניינים של חברי הנהלה "יש מאין" כדי לחסום החלטות בהנהלת הרשות שאינן לרוחו, ודרש לבחון את התנהלותו ולשלול חלק מסמכויותיו.

במענה לאותם מכתבים קיבל בן אליהו מכתב תגובה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שבו דחה קמיניץ את הטענות, תמה על האופן שבו העלה בן אליהו את טענותיו ללא אסמכתאות והביע אמון מלא בקוינט.

אמש שיגר בן אליהו מייל לחברי הנהלת רמ"י, ובו כתב: "לחברי הנהלת רמ"י שלום, אני מניח כי 'יבקשו' מכם לכתוב מכתב שבו תסבירו לאומה כי עו"ד קוינט הוא אמנם שומר-סף, אך בעל סבר-פנים נעים, ומעולם לא שמעתם ממנו דבר המתקרב לאיום מוסווה וכדומה. אני מניח כי בגלל חששכם ממנו, תחתמו על מכתב זה, ואני מבין אתכם אך לא מסכים איתכם.

"מכתב זה נועד לסנדל אתכם ולמנוע מכם לספר למבקר המדינה את האמת, ואף יש בו שיבוש הליכי חקירה ובדיקה של מבקר המדינה. עליכם להחליט ביניכם לבין עצמכם אם אתם מוכנים להמשיך לעבוד תחת איומים המשבשים את עבודת רמ"י, או ללכת בראש מורם במסדרונות הרשות".

למרות דבריו של בן אליהו על "שיבוש הליכי חקירה ובדיקה של מבקר המדינה", לא ידוע שהמבקר מנהל בהווה או ינהל בעתיד בדיקה כלשהי. כל שידוע הוא שהמבקר קיבל מכתב מבן אליהו.

עוד בטרם נשלח המייל לקבוצת חברי ההנהלה, שלחה קבוצת בכירים וחברי ההנהלה של רמ"י מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בתגובה למכתבו של בן אליהו ליועץ מן השבוע שעבר.

"אמרותיו של בן אליהו בשם חלק מההנהלה הבכירה של הרשות, שלפיה אין לנו אמון, וכי אנו חוששים להביע עמדה מנוגדת לדעתו של עו"ד קוינט, משוללות כל יסוד, אינן משקפות את מצב הדברים, מהוות התערבות בוטה בענייני הנהלת הרשות והינן הטעיה של ממש", כתבו הבכירים. "כמי שנמנים עם חברי ההנהלה הבכירה, אנו מבקשים להבהיר כי יש לנו הערכה ואמון מלא ביועץ המשפטי של הרשות, ביושרו, בתפקודו ובמקצועיותו".

בין החתומים על המכתב 13 בכירים ברמ"י, לרבות חני גד, חשבת הרשות. גד, כמו קוינט, נחשבת ל"מתריעה בשער", שיחד עם קוינט הייתה חלק ממאבקים לביטול עסקאות שגורמים ברשות קידמו בניגוד לכאורה לנהלים.

היריבות בין החשבת חני גד והיועמ"ש קוינט לבין בכירים אחרים ברמ"י וראשי משרד הבינוי נוצרה בין היתר סביב שתי עסקאות שביקשו השניים לעצור בשל אי-תקינותן לכאורה. הראשונה נוגעת להכשרת המתקן הסולארי שהקים גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, בחוות השקמים - מהלך שנעצר בהוראת היועמ"ש וינשטיין; השנייה נוגעת להארכת חוזה החכירה של מלון רימונים באילת, שבשליטת הכשרת היישוב.

כפי שחשף "גלובס" לראשונה ב-6 לינואר, הדיון סביב עסקת מלון רימונים בהנהלת הרשות הגיע לכדי צעקות בשל טענות של גד וקוינט על אי-סדרים בעסקה, שאושרה על-ידי מחוז דרום ברשות לכאורה תוך חריגה מסמכות. כמו כן, גד וקוינט העלו טענות שלפיהן השומה שהוצאה להכשרת היישוב בקשר לעסקה הייתה נמוכה מהסכום שהרשות הייתה צריכה לגבות.

ואכן - להכשרת היישוב הוצאה שומה מחודשת שלפיה נדרשה לשלם 10 מיליון שקל תוספת לסכום הראשוני ששילמה. גם עסקה זו הוקפאה, וכעת היא עומדת במרכז בדיקה שעורך המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ.

בימים האחרונים נשמעו טענות כי בן אליהו מבקש להשתיק את ביקורתם של "שומרי-הסף" ברשות. בין היתר נשמעו הערכות כי בן אליהו חושד כי "חבורת קוינט-גד" תרמה לביסוס החשדות נגד מנהל רמ"י, בנצי ליברמן, במסגרת הפרשה שהתפוצצה בשבוע שעבר.

נזכיר כי בנצי ליברמן נחקר בחשד לקידום עסקאות שבהן ייצג את בעלות הקרקע מול רמ"י, שותפו לשעבר וחברו, חבר הכנסת לשעבר עו"ד נחום לנגנטל. בתוך כך, הבוקר (ג') שבו חוקרי המשטרה למשרדי הנהלת הרשות בירושלים וערכו פעולות חקירה בחדרו של ליברמן.

ארגונים חברתיים קוראים למצות את הדין עם בן אליהו

בעקבות חשיפת "גלובס" ביום חמישי האחרון על אודות חלופת המכתבים המביכה בין מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שלמה בן אליהו, לבין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, בקשר ליועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט - התייצבו ביומיים האחרונים התנועה לאיכות השלטון והאגודה לצדק חלוקתי לימינו של קוינט.

"התנועה לאיכות השלטון רואה בחומרה רבה את התנהלותו של מנכ"ל משרד הבינוי. מכתבו פוגע לא רק ביועץ המשפטי של הרשות, אלא אף באכיפת שלטון החוק בכלל ואיסור ניגוד עניינים בפרט ומעביר מסר בלתי ראוי לעובדי הציבור באשר הם.

"ככל שעו"ד יעקב קוינט אכן סייע בחשיפת החשדות, כפי שהמכתב מרמז (הכוונה לחשיפת החשדות נגד מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, כפי שמרמז מכתבו של המשנה ליועץ המשפטי, ארז קמיניץ - ג"מ) - הרי שהניסיון לפגוע בסמכויותיו הינו התנכלות לחושף שחיתות, המהווה עבירה הן פלילית והן משמעתית" - כך כתבה היועצת המשפטית של התנועה לאיכות השלטון, עו"ד צרויה מידד-לוזון, במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. מידד-לוזון קראה למצות את הדין עם בן אליהו.

באגודה לצדק חלוקתי קראו להשעות את מנכ"ל משרד הבינוי בן אליהו מתפקידו בשל דבריו במכתביו.

"קיים חשש שבמכתביו משדר מר בן אליהו מסר שלפיו מי שאינו 'מתיישר' עם רצון הממונים, ותופס את תפקידו כמשרת הציבור ולא משרתם של את הממונים עליו, ישלם על כך מחיר אישי ומקצועי כבד. אנשים המנסים להשתיק עמדות לגיטימיות ולמעשה 'לסתום פיות' אינם מתאימים לחברות במועצת מקרקעי ישראל", כתבה עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה במכתבה ליועמ"ש וינשטיין.