"יש היום פריחה בביקוש לאמנות עכשווית - צומחת ב-20% בשנה"

יוסי פילקאנן, נשיא כריסטי'ס: "הצמיחה הגדולה של שוק האמנות מגיעה מעלייה בכמות הקונים החדשים בתחום המחיר הנמוך והבינוני" ■ סיגל מרדכי, מנכ"לית סותבי'ס ישראל: "קטגוריית האמנות העכשווית נהנית מהגידול הכי מהיר"

יוסי פילקאנן / צילום: רויטרס
יוסי פילקאנן / צילום: רויטרס

מכירות האמנות של בית המכירות הפומביות כריסטי'ס לשנת 2014 הגיעו לסכום שיא של 8.4 מיליארד דולר - עלייה של 12% מהשנה שעברה. כך עולה מהסיכום השנתי הרשמי של החברה. בסותבי'ס, בית המכירות המתחרה, הסתכמו מכירות האמנות ב-2014 ב-6 מיליארד דולר - המשקפים עלייה של 18%.

בכל ערוצי המכירות נרשמה עלייה בשנה החולפת, אך קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר הייתה בתחום המסחר האלקטרוני - עלייה של 54% על-פי כריסטי'ס, ויותר מ-25% מקניות הלקוחות החדשים בסותבי'ס. על-פי הפילוח של כריסטי'ס הייתה עלייה מתונה של 10% בהיקף הכספי של המכירות הפומביות, ואילו במכירות הפרטיות נרשמה עלייה של 20%.

למרות המשקל הגובר והולך של משתתפי המכירות און-ליין, שהפכו את הזירה להרבה יותר פתוחה ודמוקרטית, ערבי המכירות היוקרתיים שייכים עדיין למצביעים באולמות (או בטלפון). בנובמבר האחרון, סערו הרוחות אחרי שמכירת האמנות העכשווית של כריסטי'ס הגיעה לסכום שיא של 853 מיליון דולר. פרט למחירים המרעישים של יצירות האמנות, היה זה היקף המכירה שהתקרב לרף חדש ומסעיר של מיליארד דולר בערב בודד.

"זה מרגש בכל פעם מחדש", אומר בראיון טלפוני ל"גלובס" נשיא כריסטי'ס העולמי, יוסי פילקאנן (Jussi Pylkkanen), לרגל פרסום התוצאות השנתיות של החברה, אמש (ג'). "אני הייתי הכרוז במכירה הזו. אני חושב שהאנרגיה הפנטסטית באולם בהחלט מדבקת. שאלת המיליארד דולר היא רק מספר סמלי כמובן, אבל אין ספק שהסכומים הגדולים מציתים תחרות ותורמים לעליית המחירים".

יצירות החל מ-200 דולר

כמו בתחרויות ספורט ובאצטדיוני כדורגל, גם במכירות פומביות אפקט התחרות ותחושת ההישג משפיעים על המשתתפים, ומוסיפים התרגשות לקנייה. לכך יש להוסיף את המעגל המתרחב והולך של העושר, וכניסתן של מדינות חדשות לזירת המסחר הגלובלית.

יותר מ-30% מהקונים בכריסטי'ס היו לקוחות חדשים של החברה, ואלה מגיעים בעיקר מאסיה, אך גם מהמזרח התיכון, מרוסיה ומהודו. "שלושת מרכזי המכירות של החברה שבהם הייתה הקפיצה הגדולה ביותר בשנה האחרונה הם שנגחאי, מומבאי ודובאי", אומר פילקאנן.

"כשמתמקדים בסכומי השיא שעושים כותרות, אנשים נוטים להתעלם מההיקף העצום של השוק, שהשפעתו גדולה הרבה יותר מאשר קוני הקצה העליון. התופעה העיקרית שמאפיינת את השוק היא כמות הקהל - הצמיחה הגדולה של שוק האמנות מגיעה מעלייה הולכת וגוברת בכמות הקונים החדשים, בתחום המחיר הנמוך והבינוני. יש לנו יצירות החל מ-200 דולר.

"ב-5 השנים האחרונות, אנחנו רואים עלייה מתמדת של כ-20% בשנה בכמות הלקוחות - 25%-35% בשווקים מתפתחים ו-20% בשווקים מסורתיים, כמו פריז. גם בקניות מישראל הייתה רק בשנה האחרונה עלייה של 10%".

- האם לאור התנודות והמשברים בתחום הפיננסי העולמי, אמנות הפכה לתחום השקעה מבוקש יותר?

"אני סבור שאמנות הייתה תמיד תחום השקעה. פיקאסו תמיד היה פיקאסו, ומאנה היה מאנה. מאז ומתמיד, אנשים נהגו להשקיע באמנות - וליהנות ממנה. ההבדל הוא בכך שבעשורים האחרונים יותר ויותר אנשים נחשפים לאפשרות ההשקעה באמנות, והשוק מתרחב".

לדבריו, הכניסה של שחקנים רבים וחדשים לשוק משפיעה גם על מגוון הביקושים, ומובילה את השוק למגוון סגנוני גדול יותר ולחיזוק התחום של אמנות עכשווית - המגזר הצומח והנמכר ביותר במכירות הפומביות.

"יש היום פריחה בביקוש לאמנות עכשווית, בכל המגזרים. הביקוש הרב תומך גם בריבוי סגנונות. אני חושב שלהיות היום אמן זו קריירה טובה - הלוואי והילדים שלי היו אמנים".

סקרנות און-ליין

סיגל מרדכי, מנכ"לית סותבי'ס ישראל, מצביעה גם היא על התרחבות מעגל האספנים כגורם המרכזי לצמיחת השוק. מרדכי מדגישה, שזוהי השנה הראשונה שבה עובר שוק האמנות את ערכי השיא שלו משנת 2007, לפני המשבר הכלכלי העולמי. "רבים נוטים לחשוב שאנחנו כבר מזמן נמצאים בשיא חדש, אבל זה לא מדויק - המשבר היה כל-כך עמוק שהשוק היה זקוק ליותר זמן כדי להתאושש. ראינו את הגאות הזו גוברת מ-2010 בהדרגה, וכבר היה ברור שהשנה נעבור את השיא".

ב-2007, הוערך היקף שוק האמנות העולמי ב-48 מיליארד דולר (בכלל העסקאות, לא רק בבתי המכירות הפומביות). ב-2009, אחרי המשבר, נרשם שפל של 31 מיליארד, ואילו ב-2014, לראשונה, אחרי טיפוס מתמיד, הוא צפוי לעבור את רף ה-50 מיליארד - על-פי הערכות אנליסטים, שמבוססות על עסקאות בירידי האמנות הגדולים, בתי מכירות מקומיים וכן גלריות ודילרים מובילים (סותבי'ס ויתר בתי המכירות טרם פרסמו תוצאות מלאות).

- השוק סלקטיבי יותר מאז 2008?

"לא בדיוק. בפלח השוק העליון נרשמה השנה עלייה בכל הקטגוריות, אך הקטגוריה המובילה היא של אמנות עכשווית, שנהנית מהגידול הכי מהיר - כ-20% בשנה". מרדכי מדגישה, כי יש עלייה בכל המדדים גם בתוך קטגוריית האמנות העכשווית: גם אמנים צעירים, אמני דור הביניים שנחשבים למובילים בדורם וגם "הקלאסי-עכשווי" - מאמצע המאה ה-20 ועד שנות ה-80-90.

"עדיין רוב העבודות היקרות ביותר הן של האמנים שהלכו לעולמם, כמו וורהול, שעבודותיו ממשיכות לשבור שיאים, או ז'אן מישל בסקיאט, שאם היה חי היום היה צעיר יותר מג'ף קונס. אבל המחירים שמשיגות עבודותיהם של קונס, וגם של ג'ף וול, גרהארד ריכטר, דמיאן הירסט ואחרים - שוברים את המיתוס שאמן צריך למות כדי שעבודותיו יהפכו למבוקשות במיליוני דולרים".

גם בסותבי'ס, כשליש מהקונים הם אספנים חדשים, והם תרמו כחמישית מנפח ההכנסות ממכירות בסה"כ העולמי. "אנחנו מחזיקים בדומיננטיות ניכרת בשוק הסיני ובאסיה - יותר ממיליארד דולר, מגיעים משוק זה. העלייה המוחשית במכירות האונליין הכניסה גם אספנים צעירים, וזה חלק מההסבר לביקוש לאמנות עכשווית", מסבירה מרדכי.

"יש בעולם 32 מיליון מיליונרים, ולפחות 600 אלף מתוכם ידועים כאספני אמנות בפלחי השוק הבינוני והגבוה. המוקד המשמעותי ביותר הוא עדיין בארה"ב ובאופן ספציפי יותר - בניו יורק. שם עדיין נראות המכירות הגדולות ביותר והעליות הגדולות ביותר. האמריקנים מחוברים לאמנות ולאספנות כחלק מהתרבות. סין היא אמנם השוק החדש הצומח ביותר, אבל הם צריכים עוד ללמוד להעריך אמנות כנכס תרבות".

- מה הופך אמן עכשווי להצלחה קופתית במכירות?

"האמנים המובילים את הפלח העליון הם אלה שתמיד יש להם חשיפה מוזיאלית, מוזיאונים הם עדיין מחוללי השוק ומקור הסמכות העיקרי. אם נסתכל על קונס (שיאן המחיר לאמן חי), בכל זמן נתון יש תערוכה גדולה שלו במוזיאון חשוב כלשהו בעולם. אלה אמנים מוצגים ומיוצגים על-ידי הגלריות החשובות, ויש להם מודעות עצמה בקהל - אלה הם תמריצים למשקיעים".

- המוזיאונים שאמורים לשמש כמקור סמכות כבר לא יכולים להשתתף במכירות בערכים הגבוהים של השוק.

פילקאנן: "זה לא תמיד נכון. במכירות האחרונות שלנו קנה מוזיאון גטי בלוס אנג'לס עבודות אימפרסיוניסטיות חשובות ב-65 מיליון דולר בראשן 'האביב' של מאנה. הריקסמוזיאום באמסטרדם קנה עבודה של דה-פריס ב-27 מיליון דולר. הם לא תמיד מפרסמים מיידית שהם הקונים אבל מוזיאונים בהחלט משתתפים במכירות".

סיכום 2014 בבתי המכירות הגדולים בעולם
 סיכום 2014 בבתי המכירות הגדולים בעולם

לקוחות בעולם
 לקוחות בעולם

מחירי שיא
 מחירי שיא