הדברים שבנק ישראל מאוד רוצה לומר לכם - אבל לא יכול

ביום שבו הריבית תחזור לרמתה הנורמלית של ערב המשבר הגדול - יהיה פה רע מאוד ■ דעה / עדי בן ישראל

משכנתא  / צילום: thinkstock
משכנתא / צילום: thinkstock

בנק ישראל פרסם היום את דוח היציבות הפיננסית החצי-שנתי שלו ושוב חזר על האזהרה המתבקשת: שוק הנדל"ן הוא האיום מס' 1 על המערכת הבנקאית.

כיאה לבנק מרכזי, בנק ישראל מנסח את האזהרות בדוח בשפה ממלכתית-כלכלית-אחראית. אסור לו, כמובן, לומר את הדברים בצורה מפורשת מדי, שמא יזרע פאניקה מיותרת בציבור (דבר אשר לכשעצמו יכול לפגוע בבנקים).

הרשינו לעצמנו להעתיק את שלוש האזהרות הבולטות מהדוח של בנק ישראל ולצרף להן פרשנות שלנו של הדברים, כפי שלהערכתנו בנק ישראל מתכוון אך לא יכול לומר:

1. "המערכת הבנקאית חשיפה גבוהה למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן, והדירות מהוות חלק מרכזי בתיק הנכסים של משקי הבית"

תרגום חופשי: תיקי האשראי של הבנקים מפוצצים במשכנתאות והלוואות לקבלנים. פחד אלוהים.

2. "המערכת הפיננסית חשופה לסיכון של ירידה חדה במחירי הדירות, אם כתוצאה מזעזוע (מקומי או חיצוני) שיוביל לעליית ריביות חדה ומהירה, ואם כתוצאה ממיתון שיפגע בהכנסות הלוֹוים. כל אחד מתרחישים אלו, או שילוב של שניהם, עלול להקשות על משקי הבית והקבלנים לעמוד בהתחייבויותיהם וכך לפגוע ביחסי ההון של הבנקים"

תרגום חופשי: כאשר ריבית הבסיס במשק תחזור לרמה נורמלית יותר, נניח של כ-5% ומעלה כפי שהיה לפני פרוץ משבר האשראי ב-2007, יהיה פה רע מאוד. קבלנים יפשטו רגל, משפחות רבות לא יעמדו בהחזר המשכנתא, הבנקים יצטרכו למחוק מיליארדים במקרה הטוב. כמה רע יהיה? עזבו, בואו לא נפתח את זה עכשיו.

3. "כאשר בוחנים את התמונה הצופה פני עתיד מוצאים כי המחסור בדירות מוסיף להצטמצם משום שהיקף התחלות הבנייה נותר גבוה, אך מנגד גם הביקוש נותר גבוה על רקע הירידה הנוספת שחלה בחודשים האחרונים בריבית הריאלית הקצרה והארוכה"

תרגום חופשי: היצע הדירות זינק בשקט בשקט, למרות שכולם מזדעקים על בעיית היצע. הוא כבר עומד על כ-27 אלף דירות (חדשות) לעומת פחות מ-9,000 דירות ב-2008 למשל. גם התחלות הבנייה נותרות ברמה גבוהה. בינתיים, העסק ממשיך לעבוד כי הריבית הנמוכה שלנו דוחפת את כולם לקנות דירות בכל מחיר ולקחת משכנתאות מטורפות בלי למצמץ. מתי זה ייגמר? ראו סעיף 2.