מזנקת למעלה: קייט פארמה כבר שווה 3.1 מיליארד דולר

האופציות של עובדיה מגלמות הטבה "על הנייר" של 283 מיליון דולר ■ החברה מעסיקה רק 46 איש ■ הכפילה פי ארבעה את שוויה מההנפקה הראשונית, שבוצעה ביוני אשתקד

בתוך גל הנפקות הביומד הישראליות בוול סטריט מהשנה האחרונה, בלטה באופן חריג דווקא הנפקה של חברה שאינה ישראלית בהגדרתה, קייט פארמה (Kite Pharma). מפתחת התרופות לסרטן המבוססות על המערכת החיסונית הונפקה ביוני אשתקד לפי מחיר מניה של 17 דולר, ואמש נסגרה על מחיר של 74.16 דולר - למעלה מפי 4 ממחיר ההנפקה.

מחיר זה משקף לחברה, שעדיין לא הוכיחה עצמה (דהיינו קבלת אישור FDA), שווי של 3.1 מיליארד דולר. ממחיר השיא אליו נסקה בשבוע שעבר, 89.21 דולר, איבדה המניה 17%, אך מימוש זה מחוויר לעומת התשואה שיצרה החברה לכל מי שרכש את מניותיה בקיץ שעבר. קייט פארמה גייסה במסגרת הנפקתה הראשונית 146.6 מיליון דולר, ואילו במסגרת הנפקה משנית שביצעה ברגע שהתאפשר לה (פקיעת תקופת החסימה) גייסה קייט 188.2 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 54 דולר.

זה אומר שכל מי שהשקיע בהנפקה המשנית, בדומה להנפקה הראשונית, מורווח על השקעתו, ובמקרה של ההנפקה השנייה - תשואה של 37%.

התרופה המובילה של קייט כוללת רכיב שהוא נוגדן המתביית על הגידול הסרטני, יחד עם תא T שמקורו במערכת החיסון של החולה עצמו. תא ה-T יודע להרוג את הגידול ברגע שהנוגדן מתביית עליו. בכוונת החברה לצאת למספר ניסויי שלב II (יעילות) בחולי סרטן במהלך השנה.

להערכתה, כל עוד התוצאות בתרופה יהיו דומות לאלה שהושגו עד כה בניסויים הראשוניים (עבור מספר סוגי סרטן דם), ייתכן שהיא תוכל לרשום את המוצר לשיווק במסלול מקוצר, ואולי תוכל לקבל אישור מותנה לשיווק המוצר באופן מוגבל כבר במהלך 2016-2017.

החזקת בלדגרין - כחצי מיליארד ד'

קייט פארמה, וזו נקודה מהותית, אינה חברה ישראלית: היא לא התאגדה בישראל, וכל עובדיה מועסקים בארה"ב. הזווית הישראלית שלה באה לידי ביטוי בעובדה שמייסדה הוא הישראלי לשעבר פרופסור אריה בלדגרין, ובזהות הישראלית של חלק מבעלי מניותיה, דוגמת קרן פונטיפקס וחברת קרדן.

ועדיין, הסיפור של הנפקת קייט פארמה הוא חריג אפילו בקנה המידה של וול סטריט, ומכאן העניין שהוא מעורר. לבלדגרין, שכבר עשה לביתו באקזיטים קודמים שלהם היה שותף, נותרה החזקה של 14.5% מהון החברה - שווי של 450 מיליון דולר. בלדגרין (65) מכהן כיו"ר וכמנכ"ל.

בלדגרין אינו היחיד שמורווח לא מעט על השקעתו זו. מבדיקת "גלובס" עולה כי האופציות שהוענקו עד כה לעובדי החברה מגלמות הטבה "על הנייר" של 283 מיליון דולר (כמיליארד שקל), הטבה די מכובדת לחברה שהוותק שלה בשוק ההון הוא פחות משנה. מספר האופציות שיש לעובדי קייט פארמה עומד על קצת מעל 4 מיליון, ומחיר המימוש הממוצע שלהן הוא 3.86 דולר. האופציות, חשוב להדגיש, אינן ניתנות למימוש מיידי ורובן עדיין לא הבשילו, דהיינו עדיין לא ניתנות כלל למימוש.

הטבה זו מתחלקת בין מספר די נמוך של עובדים - 46 במספר, וסביר מאוד להניח שחלקה העיקרי הוא מנת חלקם של מנהלי החברה הבכירים. מתוך 46 אלה, 16 הם בעלי תואר דוקטור או פרופסור ו-30 הם אנשי מו"פ.

ביצועי קייט פארמה
 ביצועי קייט פארמה