זעם כבוש בממשל: הזמנת נתניהו לקונגרס - בניגוד לפרוטוקול

(עדכון) - יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקן ג'ון ביינר, הזמין את נתניהו לנאום על סיכוני איראן כמענה לקריאת אובמה לקונגרס לא להטיל סנקציות חדשות על איראן ■ לא ברור אם נתניהו יוזמן לפגישה עם אובמה

ממשל אובמה הגיב הערב (ד') בכעס כבוש על החלטת יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקן ג'ון ביינר, להזמין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום לפני מליאות שני בתי הקונגרס ב-11 בפברואר על הסכנות שנשקפות מהתחמשות גרעינית של איראן. מועד הנאום הוא כחודש לפני הבחירות בישראל. מקור על גבעת הקפיטוול אמר הערב ל"גלובס": "לא אתפלא אם הדברים לא יידרדרו לכלל משבר חדש ביחסים בין נתניהו לאובמה".

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר לכתבים, כי ההזמנה היא הפרה של הפרוטוקול הדיפלומטי הנורמלי. לדבריו, הנוהל הדיפלומטי המקובל הוא, שמנהיג של מדינה זרה, שמבקש לבקר בארה"ב, יתקשר תחילה לבית הלבן, דבר שנתניהו לא עשה. הוא הדגיש, שהממשל לא שמע דבר על הזמנת נתניהו לפני שהידיעה פרצה, כמה שעות קודם לשיחה עם הכתבים. עם זאת, הממשל מעדיף "להימנע מלשפוט" את הביקור המתוכנן עד להידברות עם גורמים ישראליים כדי לשמוע מה ראש הממשלה מתכנן לומר בנאומו בקונגרס, אמר ארנסט.

אנליסטים מציינים, כי דברי ארנסט הם ביקורת לא רק על ביינר אלא גם על נתניהו, שהיה אמור, לדברי הדובר, לתאם את הביקור עם הבית הלבן. גוברות ההערכות, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ימנע מפגישה עם נתניהו בעת הביקור. עד עתה לא היה כמעט שום מקרה שבו ראש ממשלה ישראלי כלשהו לא נפגש עם נשיא ארה"ב בעת ביקור בוושינגטון.

נתניהו הוזמן לפרוש לפני המחוקקים את השקפתו על מאמצי איראן להתחמש בנשק גרעיני ועל העמדה שארה"ב והקהיליה הבינלאומית צריכות לנקוט בסוגיה זו. לפי משנת רה"מ, וושינגטון צריכה להדק את הסנקציות הקיימות ולהטיל סנקציות חדשות כדי להניע את טהראן להתפרק מכל יכולותיה לייצר נשק גרעיני. ממשל אובמה מתנגד בתקיפות להטלת סנקציות חדשות בשלב זה בטענה שהן עלולות לפגוע במו"מ שמתנהל עתה עם טהראן.

עוד לפני תגובת הבית הלבן, רווחו הערכות בוושינגטון שהזמנת נתניהו לקונגרס תחולל תרעומת בממשל, שיראה בצעד זה מאמץ רפובליקני לקעקע את אושיות מדיניות אובמה כלפי איראן.

לפי פרשנות באתר "פוליטיקו", בהזמנת נתניהו לוושינגטון יוזם ביינר עימות חזיתי בין הממשל לבין שני בתי הקונגרס, שנתונים בשליטת הרפובליקנים. אולם בתשובה לשאלה של CNN, האם כוונת ההזמנה היתה לעקוץ ולהרגיז את אובמה, אמר ביינר: "אינני מאמין שאני מרגיז מישהו. קייים איום רציני בעולם והנשיא הראה אמש (בנאום על מצב האומה) שהוא מוכן לטאטא את האיום הזה אל מתחת שטיח". לדבריו, "חייב להתנהל שיח רציני יותר בארה"ב על חומרת האיומים, האיום מהג'יהאדיסטים האיסלמיים הרדיקליים והאיום מאיראן".

ביינר ציין, כי לא נועץ עם הבית הלבן על הזמנת נתניהו. "הקונגרס יכול לקבל החלטות כאלה על דעת עצמו", אמר יו"ר בית-הנבחרים. מקור בלשכת ביינר אמר, שהלשכה דנה עם נתניהו על ההזמנה כבר "כמה שבועות"

קודם לכן, בפגישה עם מחוקקים רפובליקניים, אמר ביינר: "אולי שמתם לב לכך, שהנשיא הזהיר אותנו ביום ו' לא לקדם את הסנקציות על איראן. המסר המדויק (של אובמה) היה 'ניצרו את האש'. הוא מצפה שנשב בחיבוק ידיים ולא נעשה דבר בשעה שהוא סוגר עסקה גרועה עם איראן. תגובתי, בשתי מילים: לעזאזל, לא. אנו לא נסכים לכך".

"אני מבקש (מנתניהו) באופן ספציפי לנאום לפני מליאות שני בתי הקונגרס על האיומים שנשקפים מאיראן ומהאיסלם הרדיקלי", אמר ביינר. "ארה"ב וישראל ניצבו מאז ומתמיד יחדיו למען אידיאלים משותפים ומטרות משותפות, ועתה אנו חייבים שוב להתעלות ולהתמודד עם אתגר חדש. הבה נשלח מסר ברור לבית הלבן, ולעולם, על מחויבותנו לישראל ולבעלות הברית (האחרות) שלנו".

הקונגרס מוסיף לבחון הטלת סנקציות נוספות על איראן בעיצומו של המו"מ עם טהראן, וגם דמוקרטים רבים,לא רק רפבוליקנים, תומכים במהלך כזה. בכל אופן, בנאום על מצב האומה, אמש, הכריז אובמה, כפי שעשה בעבר, כי יטיל וטו על כל הצעת חוק שתקרא להטלת עיצומים חדשים על איראן.