המוסד: לא המלצנו לארה"ב לא להחריף הסנקציות על איראן

(עדכון) - קרי: בכיר ישראלי אמר לי שהטלת סנקציות עתה כמוה כהטלת רימון-יד לתהליך ■ סנטורים רפובליקניים קיבלו תדרוך על עמדת המוסד

שעות ספורות לאחר הדיווח בסוכנות הידיעות בלומברג, מכחיש המוסד את הפרסום לפיו גורמים בכירים בארגון הזהירו אמריקנים מפני הצעת החוק המתגבשת בקונגרס שתטיל סנקציות נוספות נגד איראן. "ראש המוסד לא אמר שהוא מתנגד לסנקציות נוספות נגד איראן", נמסר מהמוסד בתגובה לדיווח.

"ראש המוסד תמיר פרדו נפגש ב-19 בינואר 2015 עם משלחת סנאטורים אמריקנים", טענו במוסד. "הפגישה התקיימה לבקשת הסנאטורים ובאישור ראש הממשלה. ראש המוסד הדגיש בפגישה את האפקטיביות יוצאת הדופן של הסנקציות המוטלות על איראן מזה מספר שנים בהבאת איראן לשולחן המשא ומתן".

"ראש המוסד ציין כי בניהול המשא ומתן עם איראן יש להתנהל עם 'גזרים ומקלות' וכיום חסרים 'מקלות'", הוסיפו. "ראש המוסד ציין מפורשות כי ההסכם המתגבש עם איראן הוא רע ועלול להביא למירוץ חימוש אזורי".

בלומברג: חילוקי דעות בין רה"מ למוסד

על פי הדיווח שפורסם הבוקר (ה') בבלומברג, קיימים חילוקי דעות בין המוסד לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו כיוון שלטענת בכירי המוסד הסנקציות נגד איראן יפגעו במאמצים להגיע להסכם גרעין עמה.

ממשל אובמה משתמש בחילוקי הדעות האלו כדי לטרפד את הצעת החוק, על פיה הסנקציות הנוספות יופעלו במידה והמשא ומתן הנוכחי בנושא הגרעין ייכשל.

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי התייחס אתמול לעמדה המתנגדת למגעים עם איראן - עמדה שהשמיע גם נתניהו פעמים רבות: "הקולות שמתנגדים עכשיו הם אותם אנשים שהגדירו את ההסכם הזמני כאסון ואמרו שהוא יקדם את תכנית הגרעין. למעשה זה עשה בדיוק את ההיפך - ההסכם הפחית את ריכוז האורניום".

מזכיר המדינה חשף גם את דבר ההתנגדות הישראלית להוספת הסנקציות. לדבריו, גורם ישראלי מודיעיני בכיר אמר למשלחת הקונגרס שביקרה לאחרונה בישראל כי הטלת סנקציות נוספות תהיה "כמו לזרוק רימון לתוך התהליך". לאור זאת, קרי הבהיר כי ארצות הברית רוצה "לנהל דיון אחראי על הדרך להתקדם, אבל אנחנו מחויבים למנוע נשק גרעיני מאיראן".

על פי הצעת החוק, אם לא יגיעו איראן והמעצמות להסכם כולל בנושא הגרעין עד תום המשא ומתן בסוף חודש יוני, יוטלו הסנקציות הנוספות. הנשיא האמריקני ברק אובמה איים כי יטיל וטו על ההצעה אם תאושר בקונגרס.

בתוך כך, הוזמן נתניהו לנאום ב-11 בפברואר בדיוק בנושא זה. מאחורי ההזמנה עומדות שתי המפלגות האמריקניות, הדמוקרטית והרפובליקנית. זו אמורה להיות הפעם השלישית שראש הממשלה ינאם מול בתי הקונגרס.

"אני מקווה שראש הממשלה נתניהו ידגיש את האיום הממשי שהאסלאם הקיצוני ואיראן מציבים לביטחונה של ארצות הברית ולדרך החיים האמריקנית", אמר מוקדם יותר יוזם הצעת החוק מנהיג הרוב הרפובליקני ג'ון ביינר. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי נתניהו שוקל לפגוש בביקורו גם את הנשיא אובמה. ההזמנה מצד ביינר נחשבת למהלך מתריס נגד נשיא ארצות הברית ברק אובמה, המבקש לא להחריף את הסנקציות על איראן. אובמה אף איים באחרונה להטיל וטו בנושא.