פשרה: אחוזי הנכות של נכי צה"ל יעוגלו כלפי מעלה

במסגרת הפשרה בין נכי צה"ל למשרד הביטחון, אחוזי הנכות שנקבעו לכ-30 אלף נכים יעוגלו כלפי מעלה באופן שיזכה אותם במענקים או בהגדלה מיידית של הקצבאות החודשיות בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים בשנה

כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק
כסא גלגלים /צילום: שאטרסטוק

בתום מאבק משפטי שנמשך כשנתיים הושגה פשרה בין ארגון נכי צה"ל לבין משרד הביטחון, ובמסגרתה אחוזי הנכות שנקבעו לנכים יעוגלו כלפי מעלה באופן שיזכה אותם במענקים או בהגדלה מיידית של הקצבאות החודשיות שהם מקבלים.

על פי ההסכם החדש, עשרות אלפי נכי צה"ל שנקבעה להם בעבר דרגת נכות שאינה מספר שלם והיא עוגלה כלפי מטה בידי משרד הביטחון - יקבלו מענק חד פעמי ודרגת הנכות שלהם תעוגל כלפי מעלה - אל המספר השלם הקרוב.

על פי הערכות, ההסכם החדש יחול על קבוצה של כ-30 אלף נכי צה"ל ועדכון הקצבאות יעלה למדינה מדי שנה כ-17 מיליון שקל. כ-40 מיליון שקל ישולמו כבר בשבועות הקרובים כמענקים חד פעמיים לנכים שאחוזי הנכות שלהם עוגלו במשך שנים כלפי מטה.

בארגון נכי צה"ל אמרו היום (ה') כי בעקבות מדיניות משרד הביטחון לעגל את אחוזי הנכות כלפי מטה, נכים רבים לא יכלו למצות עד כה זכויות והטבות.

עוד עולה מן ההסדר, כי גם אלמנות או שארים של נכי צה"ל שבעבר אחוזי הנכות שלהם עוגל כלפי מטה ונפטרו בשלוש השנים האחרונות - יקבלו את הפרש הקצבה בעקבות העדכון החדש.

הפשרה נעשתה בתום הידברות ארוכה בין ראשי ארגון נכי צה"ל לבין משרד הביטחון שסירב תחילה לעגל את אחוזי הנכות של עשרות אלפי הנכים. שם, התעקשו תחילה כי דרגות הנכות יעודכנו בכפוף להופעת הנכים לפני ועדה רפואית שתבחן את דרישתם.

זאת, לאחר שלפני כשנתיים עתר נכה צה"ל לבית משפט מחוזי בבקשה שיורה למשרד הביטחון לעגל את דרגת הנכות שנקבעה לו - כלפי מעלה וזאת כדי שיוכל להיות זכאי לשורה של הטבות. בית המשפט המחוזי נעתר לבקשת העותר, אך משרד הביטחון ערער על כך לבית המשפט העליון. אז, גם ארגון נכי צה"ל הצטרף לדיון ותבע החלת עיגול אחוזי הנכות לכלל הנכים. הסכם הפשרה שהושג בין הצדדים אושר השבוע בידי שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן.

יושב ראש ארגון נכי צה"ל, חיים בר, הביע היום שביעות רצון מההסכם החדש ואמר כי יש בו כדי לתקן עוול היסטורי: "במשך שנים רבות המדינה ביצעה 'תספורת' על חשבון נכי צה"ל בכך שעיגלה את שיעור הנכות שלהם כלפי מטה. לא יעלה על הדעת שמי שנכותו נקבעה בשיעור מסוים - ייאלץ לוותר על הטבות שמגיעות לו. לישראל יש את הצבא הטוב בעולם ואנחנו בארגון נכי צה"ל מעניקים את רשת הביטחון הטובה בעולם - במקרה של פגיעה בעת שירות או עקב שירות", אמר.