מדענים: "וירוס חדש וקטלני גורם לאסון אקולוגי בכנרת"

הפגיעה החמורה ביותר היא בדג המושט הקדוש לנוצרים ■ דייג: "בכירי משרד החקלאות מטייחים ומתעלמים מהאסון. אני צופה תקרית בינלאומית עד פגיעה אנושה בתיירות הצליינים"

דיג בכנרת / צילום: שלומי יוסף
דיג בכנרת / צילום: שלומי יוסף

בהמשך לתחקירי "גלובס" על המתרחש בכנרת, ישדר הערוץ הראשון כתבה בעניין ביום שישי הקרוב בתוכנית "יומן" של אילה חסון.

על התהליך מתריע מזה 15 שנה הדייג מנחם לב מקיבוץ עין גב, היחידי שמעלה ברשת את כל סוגי הדגים באגם ורואה את מצבם. ראשי אגף הדיג ומשרד החקלאות התעלמו מהתראותיו של לב על חשד לוירוס קטלני הפוגע בדגים וגורם למותם, ושמקורו בזיהום מבריכות גידול הדגיגים של משרד החקלאות בקיבוץ גינוסר - הבריכות שמהן מוזרמים דגיגים חדשים לאגם בתהליך האכלוס.

גם ראש תחום דיג במשרד החקלאות, ד"ר אורן סונין, התריע על התופעה, ובעקבות כך נפתח נגדו מסע התנכלויות בתקופת המנכ"ל הקודם במשרד החקלאות, יוסי ישי. ד"ר סונין קיבל הגנה זמנית ממבקר המדינה, אולם, לאחרונה, ביוזמת מנכ"ל משרד החקלאות הנוכחי, רמי כהן (מהחשודים בפרשת "ישראל ביתנו"), הוסר צו ההגנה מד"ר סונין. כהן טרפד את מועמדותו של סונין במכרז שנערך לאחרונה לתפקיד מנהל אגף הדיג, תוך שימוש במכתב השמצה שנשלח בזמנו למבקר על ידי ישי בניסיון למנוע מתן צו הגנה לסונין - מכתב שתוכנו נדחה על ידי המבקר.

שני מינים כבר נעלמו

שניים מתוך 4 הדגים הטבעיים בכנרת נעלמו לחלוטין: דג אמנון המכונה "טברנון לסתני" נעלם כבר לפני למעלה מ-10 שנים, אולם בגלל ערכו המסחרי הנמוך יחסית הדבר עבר ללא תשומת לב מיוחדת. דג אמנון נוסף, הקרוי "טברנון כנרתי" (בשמו המסחרי מרמור), נעלם לפני כשנתיים. לאחרונה התגלו סימני פגיעה של הוירוס גם ב"סרדין לבנון הכנרת" (הדג החביב על הנשיא לשעבר שמעון פרס). בשלב זה לא ניכרת פגיעת הוירוס במיני הדגים המסחריים האחרים אשר מוחדרים לכנרת לצרכים מסחריים.

הפגיעה החמורה ביותר היא ב"אמנון הגליל" - המושט הידוע. מעבר לפגיעה על ידי קורמורנים שאינה מטופלת כראוי, לאחרונה חלה הרעה נוספת בפגיעה במושט. מלבד ביטויי הפגיעה והמוות מהוירוס, חלק ניכר מהדגים עולים לאחרונה ברשת כשהם זבי דם ועומדים למות, והסיבה לכך עדיין לא נבדקה.

אמנון הגליל, נציין, הוא דג הקדוש לנצרות וקרוי "דג סיינט פיטר", העומד בלב הסיפור הנוצרי על הלחם והדגים בהם האכיל ישו 5,000 רעבים. כל צליין נוצרי המגיע לישראל רואה לעצמו חובה לבקר בכנרת ולאכול את הדג הקדוש. היעלמות הדג עלולה להוות פגיעה ממשית בתיירות ובמוניטין של הכנרת בעולם הנוצרי.

בעקבות סדרת פרסומים ב"גלובס" החל משנת 2010, בדק המבקר את המצב בכנרת, התריע על מחדלי אכלוס הדגיגים וקבע בדוח ב-2011 כי "אגף הדיג לא ניהל את הדיג באגם באופן תקין, והוא אחד האחראים להידרדרות שחלה במצב הדגה באגם. חיים אנג'וני (מי שהיה מנהל אגף הדיג והועבר מתפקידו בעקבות תחקירי "גלובס" - מ.ל) נושא באחריות למצב שנוצר. מחדלי אגף הדיג מעוררים חשש ממשי לפגיעה אקולוגית אם חלילה תהפוך הכנרת לאגם שחיים בו מעט דגים מזנים ספורים".

"לאף אחד לא אכפת"

בעקבות הפרסומים ועל רקע דוח המבקר הוכנס לתמונה ד"ר אבי אלדר מהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. לאחרונה סיים ד"ר אלדר מחקר, שתוצאותיו אף פורסמו בירחון מדעי, ואכן נמצא וירוס שלא היה מוכר למדע הפוגע בדגים, גורם להתנפחות הטחול, לעיוורון - ולמוות.

פרופסור הלל ברקוביה, סגן נשיא האוניברסיטה העברית למו"פ הנחשב לאחד המומחים הבולטים בעולם בתחום מחלות דגים, שחקר את הוירוס יחד עם ד"ר אבי אלדר (תלמידו לשעבר), אמר ל"גלובס" כי "זו קטסטרופה בכנרת וסכנת הכחדה לדגים הטבעיים של האגם. יש פגיעה ממשית בגיוון הביולוגי של הכנרת שמתרחשת מזה שנים - ולאף אחד לא אכפת. מדברים על אסון אקולוגי בערבה, אבל לא מדברים על אסון אקולוגי בתוך המים של הכנרת. מי שאכפת לו צריך לצעוק על האסון האקולוגי באגם. אם מאבדים תוך כמה שנים 40% מהגיוון הביולוגי של הדגים הטבעיים של הכנרת - זו קטסטרופה".

ואילו לב הוסיף כי "בכירי משרד החקלאות מטייחים ומתעלמים מהאסון האקולוגי בכנרת. אני צופה תקרית בינלאומית במקרה של היעלמות המושט, שהוא הדג הקדוש לנוצרים, עד כדי שערורייה בינלאומית ופגיעה אנושה בתיירות הצליינים. בכירי משרד החקלאות ואגף הדיג ממשיכים לפגוע בד"ר סונין ומצרים את צעדיו של ד"ר אבי אלדר שזיהה את וירוס העיוורון ומנסים להעלים את הבעיה".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי "מהמידע הקיים במשרד החקלאות אין בשנים האחרונות החמרה בפגיעה בדגי אמנון ובשלל הדיג, והמצב אף במגמת שיפור מזה מספר שנים.

בדיון רב-משתתפים שהתקיים לפני כחודשיים ביוזמת ובהובלת משרד החקלאות, שבו השתתפו מגוון רחב של בעלי סמכות, עניין וידע העוסקים בחקר הכנרת, לרבות מינהלת הכנרת, רשות המים, אוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית, המכון לחקר ימים ואגמים, הפקולטה לחקלאות ומשרד החקלאות - הסכים הרוב המוחלט של המציגים והמשתתפים כי הם לא מזהים בעיה חריפה וחמורה של תמותת דגים בכנרת או שינוי דרסטי שהוכח כי הוא נגרם כתוצאה ממחלה מסוימת הפוגעת באוכלוסיית הדגים באגם. בנוסף, לא הודגם כל סיכון לבריאות הציבור.

"עד כה הוקדשו ע"י משרד החקלאות, בשת"פ עם גורמים נוספים, מאמצים רבים ותקציבים לא מעטים כדי לבחון את הנגיף החדש שנמצא בדגי האמנון באגם, את תופעת העיוורון, תחרות בין מיני הדגים בכנרת על תזונה, השפעת מפלסים וצמחיה על הטלות האמנונים בכנרת ועוד. משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף גופים נוספים ממשיך בניטור ומעקב, לצד המשך המחקר, בשיתוף גם עם חוקרי אגמים מחו"ל.

"עם זאת, בהתאם לדיווחים המגיעים מגורמים שונים סביב האגם והפעילים בו, נמשכת פעילות רציפה של מחקר ולימוד הנושא בכדי להביא לשפור הידע ולקבלת החלטות ניהוליות במידת הצורך".